• Publicerad av sannum på 11 december, 2006 vid 14:28

    hej undrar lite om justeringen på nedahalet, inte hur mycke eller lite ,men tillbehör/hjälpmedel för att underlätta detta,har maui psyklone 5,6och6,3 men inget block/talja i seglen. fråga1 ska man ha det? ,sedan har jag ju sett att det finns handtag för att dra nedhalet och även en speciell mastförlängare som går att justera när man så önskar tex ute i vattnet.fråga 2 är denna mastförlängare med justering bra e det nåt att satsa på? i så fall var köper man en sådan tack på förhand micke

    kurtkomet svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

    Medlem
    11 december, 2006 vid 14:32

    Hejs!

    Mastförlängaren du tänker på är North Power XT, och saluförs av Wallén bla. Utöver detta finns sk nedhalsvevar som också fungerar väldigt bra. Säljs av surfutiken.nu bla.

    Bägge dessa fungerar utan block, men är lättare och mera skonsamt för tampen med block.

  • ola_p

    Medlem
    11 december, 2006 vid 14:38

    En vanlig pinne duger rätt bra för att ordna nedhalet.

    Det viktigaste är att trä rätt!
    Orkar inte leta reda på någon instruktion just nu, men både hotsails jeppe och gaastra har gjort instruktionsvideo för hur man skall trä. Fräsch tamp och lite silikonspray på den gör också väldigt gott.

  • highflyer

    Medlem
    11 december, 2006 vid 14:48

    finns North Power XT för RDM eller motsvarande?

  • getwet

    Medlem
    11 december, 2006 vid 16:03

    @sannum 353972 wrote:

    hej undrar lite om justeringen på nedahalet, inte hur mycke eller lite ,men tillbehör/hjälpmedel för att underlätta detta,har maui psyklone 5,6och6,3 men inget block/talja i seglen. fråga1 ska man ha det? ,sedan har jag ju sett att det finns handtag för att dra nedhalet och även en speciell mastförlängare som går att justera när man så önskar tex ute i vattnet.fråga 2 är denna mastförlängare med justering bra e det nåt att satsa på? i så fall var köper man en sådan tack på förhand micke

    I princip är det bara fullracesegel som man behöver vev eller Norths nedhals”pump” till. Resten drar man enkelt utan hjälp med hängselekroken eller en pinne. Vad jag förstått så tuggar Norths nedhal ordentligt mycket tamp, förutom det så är grejen bra.

  • sannum

    Medlem
    11 december, 2006 vid 20:07

    Highflyer titta under recensioner, tillbehör, där tar drakglenn upp om den passar till rdm, hälsningar micke.

  • jester

    Medlem
    12 december, 2006 vid 12:05

    Det finns en för RDM numera oxå. Stora fördelen med Norths system är ju att man enkelt kan trimma om sitt segel, tom ute i vattnet. Har dock sålt min då jag hade problem att få tag i tamp som funkade med gamla hjulet, samt att jag inte hade rejs-förlängaren (XTR som är en XT med ett extra hjul). Drog helt enkelt av tampen… Men till våg o freestyle funkar den fint.

  • ola-h

    Medlem
    12 december, 2006 vid 13:03

    Sannum:

    Psyclone är segel som kräver relativt mycket nedhalskraft för att vara våg/freestylesegel. Å andra sidan är det segel som trimmas huvudsakligen med uthalet, dvs i 90% av alla fall kan man lugnt låta nedhalet vara i någon slags medelposition och sedan trimma med uthalet. Det gör att det nog inte är värt att skaffa en extra komplex produkt som Norths PowerXT till dessa segel i alla fall.

    Så, jag håller nog med de flesta ovan och rekomenderar att dra med hängselekroken. Själv brukar jag linda tampen ett par varv runt själva mastfotskoppen och dra. Även med min högst moderata muskelmassa klarar jag nedhala Psyclone på det sättet, i alla fall omjag sätter mig på marken och tar stöd med foten mot mastförlängarens botten.

    Att trä tampen rätt är dock A och O (inga korsningar och den part som går till cleaten skall vara i mitten) och en fräsch tamp (eller silikonsprayad) gör att nedhalskrafterna minskar till ca hälften.

  • oscar

    Medlem
    12 december, 2006 vid 13:23

    Komplex produkt, haha ni är bara avis! Har kört med samma tamp i mina power XT ett helt år. Fatta hur grym den är!!! 🙂 Det är ALLTID värt att lägga pengar på en Power XT, innovativa produkter ska premieras och detta är “windsurfing product of the year” i minst några år till….

  • kurtkomet

    Medlem
    12 december, 2006 vid 13:50

    Hej. En sådan här krok underlättar en hel del, och framför allt “låser” sig inte tampen när den är blöt vid nedriggning. Och angående:

    @Ola_P 353976 wrote:

    Det viktigaste är att trä rätt!

    Så tar jag mig friheten och lägger upp en bild som någon här på konfen ritade förut (kommer inte ihåg vem)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.