Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhals referens

  • Nedhals referens

    Publicerad av erolwi på 20 september, 2011 vid 18:55

    En snabb fråga
    När det står luff skalll vara t.ex. 467 cm. Är det axeln på nedhalsrullarna på seglet som gäller för måttet?

    mahi svarade 12 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • christian

    Medlem
    20 september, 2011 vid 19:43

    Det kanske har ändrat sig och är olika bland märkena, men NP mätte från mitten på axeln för 6-7 år sedan. Jag har använt samma mätpunkt på alla segel jag riggat sedan dess och det har funkat bra.

    Passa på att mäta upp masten först så blir det rätt ingångsvärden.

    Topptrimmade segel är lite svårare att mäta upp exakt, men annars är det bara att mäta från nederkanten på masten till mitten på axeln och lägga till mastlängden för att få ett bra mått på “LUFF”

    Jag vet inte om segel är så noga sydda att man kan rigga två likadana segel med exakt samma nedhal. Jag tror det kan skilja lite.
    Speedkillarna vet säkert bättre!

    Riggspecen gäller bara om du stoppar in den rekommenderade masten i seglet, i annat fall får man rigga på utseende och känsla.

    Det var säkert mer information än du behövde 🙂

  • stefan_gbg

    Medlem
    21 september, 2011 vid 07:52

    Det är inte ens säkert att riggspecen gäller för rekommenderad mast.
    Jag snackade med Surfers och det verkar som det varierar lite. Mina Simmer segel stämmer inte alls i uthalet följer jag instruktionerna kan jag bara dra 1cm på uthalet. men detta verkar vara känt på Simmer.

  • nachoman

    Medlem
    21 september, 2011 vid 08:38

    Om du ändrar höjden på bommen så påverkar det ditt uthal t ex. Jag använder aldrig måtten på mastfot eller bom trots att alla ingående delar är Simmer. Dessutom deras egna rekommenderade mast.

  • mahi

    Medlem
    21 september, 2011 vid 12:54

    Ställde frågan på Gaastra’s forum. De menade att underkanten av rullarna/blocket är det som anges som nedhalsmått. Det kanske skiljer mellan segelfabrikat dock…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhals referens

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.