• Nedhalstamp

    Publicerad av spray på 1 juli, 2007 vid 22:37

    Hur länge håller era nedhalstampar? Min nedhalstamp som följde med min local spirit mastförlängare har redan efter ca 10-15 riggningar gått av vid riggning och den är väldigt sliten. Som tur var fanns en liten snutt kvar att dra i så det blev surf den dagen iallefall.

    Är kanske min mastförlängare stygg mot tamparna? Ska jag kräva en ny tamp av butiken?

    rasmus_w svarade 16 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • mr_johan

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 03:11

    Skulle tippa på att mina håller nåt sånt också. runt tio-femton gånger. Se till att alltid ha nån i reserv med dig!

  • danneman

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 03:38

    jag har haft min sen hösten 2003! närmare 200 surfdagar!
    den ska hålla mer än 15 så mycke kan jag ju säga!

    hehe nu lästa jag fel.. nedhalstamp byter man ungefär lika ofta som man byter brudar ;)! hehe!

  • tdk

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 03:54

    Ett år bör den ju hålla ja. MEn en del förlängare är stygga imot tampen.. Kolla så den inte rider på någon rulle, eller att du drar tampen över / igenom klamman.

  • nlc

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 04:27

    Tampen på min LocalSpirit-förlängare såg riktigt risig ut efter ca 15-20 surf så jag bytte till en tamp som är mer glatt i ytterhöljet (typ SP:s 4mm tamp) och den ser mycket fräschare ut. Ett större segel innebär större påfrestningar och slitage på tampen så tänk på att alltid försöka dra tampen ur cleatet när du riggar av/justerar (dvs dra lite nedhal till), inte rycka ut den i sidled.

  • charlieb

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 06:02

    LocalSpirit… Var glad att den hållt så länge.

    C

  • oscar

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 06:11

    Just det…Local spirit…

  • spray

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 07:57

    När jag frågade om tips på utrustning här på forumet var det ingen som varnade mig för local spirit…

    Åsikterna går isär i den här tråden, borde tampen hålla längre? Seglet jag har är 9m2 så man får dra ganska rejält varje gång.

  • booman

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:08

    @Spray 393887 wrote:

    När jag frågade om tips på utrustning här på forumet var det ingen som varnade mig för local spirit…

    Åsikterna går isär i den här tråden, borde tampen hålla längre? Seglet jag har är 9m2 så man får dra ganska rejält varje gång.

    Tjena! BooMan här! Har själv en Local spirit förlängare o mastfot. Har funkat helt ok för mig. Har ett 7.0 och ett 8,5 segel. Köpte förlängaren med tamp förra sommaren och jag har riggat ett otal gånger sen dess och ser inga förslitningar alls.. Fick tamp på köpet på Skidsport i Bromma… Försöker väl iofs att dra lite nedhal innan jag lossar tampen från Cleaten., så det är nog ett bra tips från “NLC” :cool2:

    Mvh

    //BooMan

  • spray

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:24

    Måste det vara någon speciell tamp för det här ändamålet? Vad för brottstyrka och diameter är lämpligast? Jag funderar på att ev. sätta dit en grövre tamp.

  • lars_k

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:51

    Höll på med dyr Dyneema tamp innan men den slits ut också så småningom. Nu köper jag vanlig 4mm trimlina och byter lite oftare. Förresten behöver man inte byta hela utan bara kapa bort i ena änden där det blivit slitet. Om man har lite extra längd från början kan man kapa några gånger. Resterna kan man sen ha som uthalstamp.
    Finns i båttilbehörsaffärer.

  • nlc

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:52

    Jag tycker inte att LocalSpirits förlängare är särskilt dålig i sig, men tampar är förbrukningsvara och den som satt på vid leveransen hade ett mantel av lite för mjuk kvalité. Nu är det egentligen mest ett estetisk (ser fult ut) och praktiskt (svårt att få igenom tampen i små hål) problem eftersom styrkan sitter i kärnan och inte i manteln.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:18

    Relaterad tråd på slalom/speed forumet:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50368

  • nossodo

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:47

    Sen beror det lite på vad för verktyg du använder för att dra nedhal. Använder du clamcleat liknande handtag så river de enligt min erfarenhet sönder linan direkt. Efter att ha gått över till skruvmejsel, hängselekrok etc så håller linan mycket längre.

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 10:22

    LS förlängarna har åtminstånde tidigare haft en något elak cleat, men se till så att du inte drar tampen mot den / inne i den när du drar nedhalet så skall det hålla bättre.

    Jag försöker att alltid hålla mina förlängare med ny fräsch tamp, är en så liten kostnad så att det är helt onödigt att köra omkring med tampar som håller på att gå av.

  • adde

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 10:25

    Är det inte märkligt hur man ibland får tag på utomordentligt bra tamp? En av mina Fibersparlängare från 2003! har fortfarande originaltampen på!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.