Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhalstampar?

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 13:04

    Var på Hjertmans på lunchen idag.

    Tyckte 4mm såg lite tunn ut, och 6mm lite väl tjock. Dessvärre saknade dom 5 mm.. Damen som hjälpte mig rekommenderade dock inte deras Dyneema-tampar, då höljet är en svag länk. Gick därifrån med lite 4mm försträckt lina (var ju billigt, och går att använda till uthal mm.

    Gick sedan in på http://www.baths.se (kolla pdf-filen under övrigt), och där finns en 5mm tamp som är ren Dyneema. Borde inte det vara ideealikst (och dyrt wink.gif)?

    Någon som kan verifiera tjocklek på tampen som krävs till North Power XT (har slängt min…)

  • alexasu

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 16:22

    kan du inte bara ta med förlängaren till herr båth och låta honom se vilken tamp som passar bäst?

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 17:31

    Svar till:


    kan du inte bara ta med förlängaren till herr båth och låta honom se vilken tamp som passar bäst?

    [/ QUOTE ]

    Problemet är att den ligger nere i Frillesås, och jag bor i Partille…

    Men, det e ju bara o handla tills man träffar rätt i värsta fall… laugh.gif

    Tycker dom där 100% Dyneema ser lite sexiga ut. 100% e ju som bekant bra i våran sköna sport. Och i vanlig ordning är 100% av något BETYDLIGT dyrare än bara 50%… wink.gif

  • xavier

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 21:54

    Jag råkade köpa “icke-statiska” nedhalstampar i en klätteraffär. det är inte att rekommedera av två anledningar.

    1.
    När tampen väl går sönder då kommer den tillbaka och snärtar dig över knogarna som ett fett gummiband… och det gör ont. tro mig. mycket ont. man har en blå rand över knogarna i en hel vecka.

    2.
    Man sulle kunna resonera att om nedhalstampen töjer sig så kommer den att töja sig även när en vindby fångas i seglet, vilket gör att mängden nedhal minskar och buken ökar, vilket i sin tur ökar (överriggnings)effekten av vindbyn.

    /P

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhalstampar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.