Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nedhalsvev/Vinsch

  • Nedhalsvev/Vinsch

    Publicerad av mattias-j på 14 januari, 2009 vid 10:14

    Det var ju lite snack om vevar till nedhalet ett tag. Jag tycker detta är ett bra alternativ. 129:- på Biltema. Hade en något större förut, som Markus och Marcus skrattat åt. Men denna är liten och mycket smidig. Bara att veva med lillfingret…

    rasmus_w svarade 15 år, 4 månader sedan 18 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • jester

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 10:42

    Oj… Overkill 2k9 ™

    Men billigt iaf.. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:14

    Kan man få den motordriven?

  • mattias-j

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:18
    Rasmus_W;525470 wrote:
    Kan man få den motordriven?

    3 700:- 12 volt, 12 600:- diesel…

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:24

    En dieseldriven nedhalsvinsch, det vore nåt det…

  • mattias-j

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:55
    Rasmus_W;525475 wrote:
    En dieseldriven nedhalsvinsch, det vore nåt det…

    Japp! Det borde väl hamna under epitetet “manligt”, eller….

  • jester

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:21

    hade fått offra min fenbag för att få plats med den där i min lille Kia

  • glader

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:48

    Du får fixa ett släp för veven Jester

  • mattias-j

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:57
    Jester;525486 wrote:
    hade fått offra min fenbag för att få plats med den där i min lille Kia

    Ähh..den är 12x9x9 cm, veven kommer få vingmutter. Du får in den i innerfickan Jesper 🙂

  • maglu

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:58

    Passar på o fundera runt nedhalsvev (anpassad för ändamålet).
    Jag är säkert dum i huvudet, men får det inte att bli enklare.
    Har en sån som i bifogad bild.
    Får dåligt med kraft i veven..svårt att ha någonstans att hålla i, vevar man bara blir det ju jättebrytning i mastfoten känns det som.
    Men det lurigast av allt är hur jag ska kunna få tampen in i cleat:en som ligger i vinkel. Måste ju på något vis låsa tampen och släppa efter på veven för att få det att funka…
    Så har hittils blivit att dra manuellt med hängselekrok…men med sommarens nya 9.8 race-segel hade jag riktigt svårt att få tillräckligt nedhal.

    Hur gör ni?

    För problem 1 funderar jag på att modda veven och flytta axeln närmare mastfotspinnen. Mindre moment på mfoten och jag får något att hålla mot i.

  • mattias-j

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 13:01
    Maglu;525495 wrote:
    Passar på o fundera runt nedhalsvev (anpassad för ändamålet).
    Jag är säkert dum i huvudet, men får det inte att bli enklare.
    Har en sån som i bifogad bild.
    Får dåligt med kraft i veven..svårt att ha någonstans att hålla i, vevar man bara blir det ju jättebrytning i mastfoten känns det som.
    Men det lurigast av allt är hur jag ska kunna få tampen in i cleat:en som ligger i vinkel. Måste ju på något vis låsa tampen och släppa efter på veven för att få det att funka…
    Så har hittils blivit att dra manuellt med hängselekrok…men med sommarens nya 9.8 race-segel hade jag riktigt svårt att få tillräckligt nedhal.

    Hur gör ni?

    För problem 1 funderar jag på att modda veven och flytta axeln närmare mastfotspinnen. Mindre moment på mfoten och jag får något att hålla mot i.

    Har du också liten bil?? Med vinschen får du ultimat kraft, ingen brytning och tampen håller sig i läge för cleaten hela tiden….

  • jester

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 13:05

    MAglu: olika typer av mastförlängare fungerar olika bra med vevar, just beroende på att man får skumma vinklar. Den som funkar bäst i in erfarenhet är prydes MXT.
    Dessutom är den veven lite dumt konstruerad då du mycket riktigt saknar ett handtag nedanför veven. Se tex chinooks vev:

  • glader

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 13:43

    Har haft veven på Maglus bild. När den gav upp skaffade jag en Chinook som på Jesters bild ovan. De går inte att jämföra, fördelar med Chinook
    – Det finns plats att hålla under axeln
    – Har löjligt lite friktion i jämförelse
    – Den blå axeln kan skjutas i sidled genom själva basen = tampen ligger alltid i exakt rätt position.

    Byt vev Maglu. Du kommer att bli lycklig av det

  • p-malmkvist

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 13:46

    Alltid kul med idèrika människor.. Ska nog testa det där med vinsch..

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 14:00

    Ryktesvägen har jag hört att chinookveven har böjt sig för vissa formulaseglare men jag är inte formulaseglare och har inte haft några problem med min chinookvev.

  • jester

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 14:06

    Ja, även min böjde sig, men det berodde på att jag slarvade, och hade för lång hävarm. Det intressanta är att vi böjde tillbaka den, och den har hållt sen dess. och det var 2006 det hände…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nedhalsvev/Vinsch

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.