Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neil Pryde and Exel is sitting in a tree

  • Neil Pryde and Exel is sitting in a tree

    Publicerad av ola-h på 23 november, 2000 vid 10:23

    Jag läste just på NPmaui-konfen att Exel kommer att tillverka Neil Prydes master nästa år. Redan till i år lämnade ju NP Fiberspar när det gäller bomtillverkningen och nu går alltså masterna samma väg. Fiberspar anses ju allmänt lite som industri standarden, så det är svårt att gissa varför NP gör detta byte. Det kan handla om allt från ekonomi till personliga preferenser hos nya designern.

    Alla master utom en kommer tydligen att behålla sina namn från 2000.

    Ola H.

    johan svarade 23 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2000 vid 10:28

    Jaja, eftersom Excel tidigare i år köpte Fiberspar så lär det ju inte bli någon större skillnad…….

  • dr-masse

    Medlem
    23 november, 2000 vid 10:30

    Eeeh, så vitt jag vet har väl Excel köpt Fiberspars “sportdel” så har det egentligen hänt något? 😉

    Läs mer på http://www.fiberspar.com/press.html#two

  • ola-h

    Medlem
    23 november, 2000 vid 14:07

    Ja just, det hade jag glömt, faktiskt. Faktum kvarstår dock; NPs master kommer att tillverkas på Exelfabriken (enligt NPmaui) i fortsättningen.

    Så vitt jag vet betyder detta att vi Neilprydemastköpare kommer få våra långa, svarta, kolstinna pinnar tillverkade i Finland. Mer bastu-, knivslagsmåls-, backhoppnings-, rally- och Kosken-känsla, alltså.

    Med lite tur kanske något leter sig ut till “Factory Outlets” i närheten av Mäntyharju och Kiihtelysvaara.

    Ola H.

  • voodoo

    Medlem
    23 november, 2000 vid 14:22

    north`s master är tillverkade i finland på excel (inte viper masten som är tillverkad i italien)och jag har aldrig haft några problem…

  • luwa1

    Medlem
    23 november, 2000 vid 14:23

    Hej Ola! Du börjar väl inte tappa stinget!Det du inte vet är inte värt att veta så förmodligen kan jag sluta oroa mig om detta ämne! Thank you!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2000 vid 15:40

    Aldrig haft problem med Northmaster??? Har knäckt några Xcellerator 80…Fast i jämförelse med andra märken så har de hållt lite bättre ¨måste jag erkänna…Men de är absolut inte överlägsna i hållbarhet…Men i flexresponen så veto fan om de är bättre…allt blir ju en kompromiss

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2000 vid 16:36

    Jaja, nu är det ju faktiskt så att Excel köpte Fiberspar inkl deras maskiner vilket betyder att det fortfarande är samma NP och Fiberspar master fast gjorda av Excel, den möjliga skillnaden är kanske att North masterna kommer se ut som NP och Fiberspar…….

  • ola-h

    Medlem
    23 november, 2000 vid 18:35

    Jag vet inte hur det är i verkligheten, men man kan ju lätt tänka sig att Exel fortfarande producerar Fibersparmasterna i deras gamla maskiner i deras gamla fabrik och kör andra grejor, som North m.fl., i Finland. NP och Fiberspar känns ju extremt lika i uppbyggnad och konstruktion men North skiljer sig en del. Frågan blir liksom om NPs master nästa år mer kommer likna Norths.

    Ola H.

  • johan

    Medlem
    23 november, 2000 vid 21:50

    Jag kör också på North master och är nöjd, men när jag tänker efter…
    Är inte fodralen skrämmande lika Mora-kniv’s fodral ??

    Sooouuma laiiinen pöyyystan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neil Pryde and Exel is sitting in a tree

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.