Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neil Pryde garantin?

  • wind-lover

    Medlem
    10 november, 2006 vid 19:56

    Tråkigt med dräkten andes:frown:

    Du henke du e konstig:tongue: !!!!!!!

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 november, 2006 vid 20:36

    Spruckna sömmar känns som en klassiker på NP 3000. Har fått laga både min 3000 & 3000 kortärm med neopren-lim i skarvarna efter första säsongens användning. Nu efter två säsonger har har det ljusgråa mjukare neoprenet kring axlarna fått antydan till bristningar (torkat). Det anser jag vara skäl till reklamering – tänker iaf testa.

    Har en äldre shorty (oxo NP) och den är helfin trots många års användning i mkt sol.

    Väldigt synd på kvaliteten – för de är jäkligt goa dräkter att surfa i.

  • andes

    Medlem
    11 november, 2006 vid 12:52

    Kanske ska ta en trip in till Robbans göra ett försök, vad har man att förlora. Han som återförsäljare borde ju veta vad man ska göra.

    Henke är alltid konstig linnea, du behöver inte oroa dig. Det är hans konstighet som gör honom till den fina människa han är!

  • surfmeister

    Medlem
    11 november, 2006 vid 17:31

    Har också haft dåliga erfarenheter av NP’s våtdräkter, framförallt att det spricker i sömmar (t ex i skrevet). Hade en dräkt som sprack fullständigt efter 1.5 säsonger…riktigt kasst! Har därmed slutat köpa NP och har börjat med ION som jag hittils är mkt nöjd med.

  • alexasu

    Medlem
    11 november, 2006 vid 17:59
    Oåxen wrote:
    Jag märker att du inte riktigt hängt med i påsättningsteoretiserandet här på konfen. Jesper B och Ola H hade sin ljusare stunder i ämnet.

    / Patrik
    några trådar att länka till?

  • bill

    Medlem
    13 november, 2006 vid 21:51
  • fredrik-ygge

    Medlem
    14 november, 2006 vid 05:16

    Glöm inte forumet för recensioner: http://www.surfzone.se/ppr/

    Trådar som denna försvinner snabbt i infobruset och vill man dela sina erfarenheter på ett mer bestående sätt är recensionerna en bra väg.

  • andes

    Medlem
    15 november, 2006 vid 10:29

    ska göra det

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 november, 2006 vid 11:54

    NP dräkter suger stort, värdelös kvalitet rakt igenom.

  • calle_b

    Medlem
    16 november, 2006 vid 12:39

    lite sent inne i diskussionen men det här är faktiskt ett ämne jag kan massor med mycket om…

    Som tidigare diskuterats är kvaliteten på gummit väldigt viktig. Om gummit spricker, eller tar för lång tid att påsätta, kan situationen bli pinsam, och faktiskt, hälsofarlig eftersom div. sjukdomar kan florera obehindrat på grund av den potentiellt osäkra miljö vi vistas i.

    Att välja rätt gummi är lite av en konst, och många upplever vissa sorter som för stora/tjocka/smala/korta lite varstans (eftersom vi alla är olika) och de kan även glida och skava under extrema förhållanden. Är gummit dessutom av dålig kvalité, är risken stor för överaskningar (läs kalldusch) och situationen kan få en oväntad vändning om man så att säga inte “kan hålla sig” under sessionen..

    Det här med känslan då då. Tjockare gummin skyddar fint men kan ge ett visst “rörelse och känsel-hinder”. (läs tidigare kramptråd för vidare info)
    Återigen viktigt att välja rätt. Prova er fram, testa, pilla – är dom sköna, funkar dom till det jag vill ha den till? etc… Övning ger färdighet, och själv gillar jag lite tunnare gummin eftersom blodet kan cirkulera lite bättre, samt för känslans skull. Nackdelen är då att “säsongen” oftare blir kortare eftersom, så att säga, känslan går igenom gummit. Då kan den kreative komma på följande idé: KÖR DUBBLA! Enligt erfarenhet skaver det, gör lite ont och blir mycket mer osäkert eftersom de olika gumminen(?) både skaver sönder varann och förhindrar alla känsel. Så enkla gummin i alla lägen, även om man drar till, hrm, andra kuster. Alernativt avstå om miljön är 100% osäker.

    Således är vi framme vid själva avtagandet:
    För att få det så säkert som möjligt rekomenderas följande för minskad risk för “kallduschar”. Lämna blötan och se till att dra er ut ganska försiktigt med ett rekordeligt tag runt gummit (där det passar, gärna långt ner) och pass på så det varma inte läcker ut i fel läge. Ha därför nära till taxi, buss, bil, tåg, bastu, brasa, dusch och/eller liknande.

    Lycka till!

    /Calle

  • calle_b

    Medlem
    16 november, 2006 vid 12:46

    ….lugnt på jobbet/praktiken (Ungdoms Mottagningen…)

  • charlieb

    Medlem
    16 november, 2006 vid 14:43
    Calle_B wrote:
    lite sent inne i diskussionen men det här är faktiskt ett ämne jag kan massor med mycket om…

    Som tidigare diskuterats är kvaliteten på gummit väldigt viktig. Om gummit spricker, eller tar för lång tid att påsätta, kan situationen bli pinsam, och faktiskt, hälsofarlig eftersom div. sjukdomar kan florera obehindrat på grund av den potentiellt osäkra miljö vi vistas i.

    Att välja rätt gummi är lite av en konst, och många upplever vissa sorter som för stora/tjocka/smala/korta lite varstans (eftersom vi alla är olika) och de kan även glida och skava under extrema förhållanden. Är gummit dessutom av dålig kvalité, är risken stor för överaskningar (läs kalldusch) och situationen kan få en oväntad vändning om man så att säga inte “kan hålla sig” under sessionen..

    Det här med känslan då då. Tjockare gummin skyddar fint men kan ge ett visst “rörelse och känsel-hinder”. (läs tidigare kramptråd för vidare info)
    Återigen viktigt att välja rätt. Prova er fram, testa, pilla – är dom sköna, funkar dom till det jag vill ha den till? etc… Övning ger färdighet, och själv gillar jag lite tunnare gummin eftersom blodet kan cirkulera lite bättre, samt för känslans skull. Nackdelen är då att “säsongen” oftare blir kortare eftersom, så att säga, känslan går igenom gummit. Då kan den kreative komma på följande idé: KÖR DUBBLA! Enligt erfarenhet skaver det, gör lite ont och blir mycket mer osäkert eftersom de olika gumminen(?) både skaver sönder varann och förhindrar alla känsel. Så enkla gummin i alla lägen, även om man drar till, hrm, andra kuster. Alernativt avstå om miljön är 100% osäker.

    Således är vi framme vid själva avtagandet:
    För att få det så säkert som möjligt rekomenderas följande för minskad risk för “kallduschar”. Lämna blötan och se till att dra er ut ganska försiktigt med ett rekordeligt tag runt gummit (där det passar, gärna långt ner) och pass på så det varma inte läcker ut i fel läge. Ha därför nära till taxi, buss, bil, tåg, bastu, brasa, dusch och/eller liknande.

    Lycka till!

    /Calle

    Tänk om man inte behövde gummi? Bara ett piller man tog och sedan kände man sig säker på att inga kallduschar ska inträffa? Det vore nåt.

    C

  • Mr Freeride

    Gäst
    16 november, 2006 vid 15:07

    För min del hade det räckt om tillverkarna gjorde en dräkt som åtminstone höll i 3 säsonger 🙂 och att reklamtionerna sköttes på ett bättre sätt. Kan det vara samma problem som i it-branchen, avsaknaden av fungerande och effektiva tester?

  • pelle_o

    Medlem
    16 november, 2006 vid 16:01

    Min NP3000 har hållt i 5 sommrar nu så den är jag nöjd med, en NP4000 har jag däremot reklamerat. Den reklamationen fixade Surfersparadise på ett par dagar så någar problem med servicen ser jag inte.
    Pelle

  • calle_b

    Medlem
    16 november, 2006 vid 16:29
    CharlieB wrote:
    Tänk om man inte behövde gummi? Bara ett piller man tog och sedan kände man sig säker på att inga kallduschar ska inträffa? Det vore nåt.

    C

    Goddagens mr C!
    (och här var det färdigt med Gummi/Våtdräkt snacket, alltså helt off topic)

    Forskas oerhört mkt för p-piller för män (har gjort de senare 30 åren), men underligt nog tycker dom att det är förmycket biverkningar… Vänligt men rätt sjukt ur genusperspektiv då kvinnorna för 30 år sen käkade p-piller med hormonmängder tillräckligt för att knocka ut en större elefant.
    Problemet är(bland annat) att de små virushelvetena och bacilljäklarna inte bryr sig om p-piller, vare sig för kvinnor eller män, så könisarna, klamydia, drypan, HIV, etc blir vi tyvärr inte av med.
    Och, ja just det, p-piller för män gör att vi kan tappa sexlusten, erektion, och bli lite trötta.(alltså precis de biverkningar som kvinnor ibland/ofta/aldrig har, samt att det är verkar svårt att kicka igång de små rackarna med svans efter en längre dosering. (steril) Nu kommer det nya rön “hela tiden” så denna data kan vara felaktig…

    såååå kör säkert, kör Pro-Limit 😉 (som tyvärr har hål i knät och läcker som ett såll)

    Ha d gött, och uuuursäkta mitt avstick..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neil Pryde garantin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.