Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

  • Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

    Publicerad av 40knots på 27 april, 2008 vid 08:52

    Fick min nya JPIV60 slalombräda igår och behöver nu segel därtill. Jag har redan en RS Racing 8.4 som jag använt med min JP134 och funderar på ifall jag skall skaffa RS R i mindre storlekar eller om möjligen RS S kunde duga. Jag skall köra för nöjets skull men kunna vara snabb ändå, för nöjets skull (är inte på väg till Namibia). Ett stort problem som jag ser det är att mastfickan på RS R seglen blir svåra att vattenstarta med i kallt vatten och kan bidra till utmattning. RS S har en mindre mastficka. Frågan är ju också om pengar fastän om RS R är klart snabbare och tål mera vind i en direkt gemförelse så måste man väl ro ut med stålarna bara. Som allternativ finns också Hellcat som är lätt att rigga och har en mastficka som inte rymmer vatten. Den är också billigare. Jag får två Hellcat för samma pris som jag får en enda RS R. Storlekarna jag funderat på är 6.7 och 5.8. All feedback är välkommen.

    Tom

    40knots svarade 16 år sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2008 vid 09:37

    Du har ju en historia som snabbåkande racare. Du kommer bara ångra dig om du skaffar något halvdant nu. När du väl står där på slören och svär för att du inte kan klämma ur de sista 2 knopen kommer du banna din snålhet. Spelar ingen roll att det inte är Namibia. Om det bara är NP som gäller för dig, så satsa på ett 6,7 RS R till den brädan. (Hellre det än 2 Hellcat tycker iallfall jag). Det där med bred mastficka får man stå ut med.
    Nu finns det visst även Evo I att fundera på…

  • klang

    Medlem
    27 april, 2008 vid 09:48

    Håller med Anders, är det prestanda du är ute efter så är ju RS R ett givet val. Och jag gissar att en 8.4:a är rätt mycket jobbigare att vattenstarta än en 6.7:a…

  • 40knots

    Medlem
    27 april, 2008 vid 10:24

    Tack för svaren…. jo, det är väl det jag gissade: det lutar åt RS R 6,7. Men har någon seglat på RS S eller är det så att alla som är seriösa skaffar genast RS R?

  • thomme

    Medlem
    27 april, 2008 vid 15:24

    Hur är den nyare NP seglen i gipparna?
    Den RS5 9,0 jag har roterar grymt hårt och kräver mer koncentration både före och efter gippen. NP saber 7,2 och 8,2 är mkt skönare i gippen, bara skota in och köra på.

    NP hävdar ju självklart att det nya systemet är mkt bättre. Roterar alla cambrar utan extra ryck och dyl?

  • oscar

    Medlem
    27 april, 2008 vid 15:57

    Jag hade ju lätt kört på RS-S. Seglet ser väldigt fint ut (klubbkompis som har ett). Du behöver inte ha X9 masten och väga 100 kg som A Albeau och M Buzianis för att få ut max prestanda. Lättare att rigga och troligen lättare att köra fort med för en normal seglare. Även bättre 2a-handsvärde i procentuell värdeminskning. Jag skulle vara livrädd varje gång jag riggar RSR pga x9 masten…

  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2008 vid 16:35

    @Oscar 461271 wrote:

    Jag hade ju lätt kört på RS-S. Seglet ser väldigt fint ut (klubbkompis som har ett). Du behöver inte ha X9 masten och väga 100 kg som A Albeau och M Buzianis för att få ut max prestanda. Lättare att rigga och troligen lättare att köra fort med för en normal seglare. Även bättre 2a-handsvärde i procentuell värdeminskning. Jag skulle vara livrädd varje gång jag riggar RSR pga x9 masten…

    Jo, men Tom är ju gammal speedkung och tävlat mot Dunken mfl, bara typ 2 knop efter Björn på världscuptävlingen i tarifa, klart han ska ha det bästa.

  • oscar

    Medlem
    27 april, 2008 vid 17:26

    @andersbq 461278 wrote:

    Jo, men Tom är ju gammal speedkung och tävlat mot Dunken mfl, bara typ 2 knop efter Björn på världscuptävlingen i tarifa, klart han ska ha det bästa.

    Å fan, jag har som bäst varit 1 varv efter Bringan i Formula :santa: ….klart han ska ha RSR Evo 1…kanske ska vänta på 2an?

  • 40knots

    Medlem
    27 april, 2008 vid 17:31

    andersbq, tack för berömmet och klart det jag skall ha det bästa men det är så jävla dyrt så det inte är sant! Måste man ha X9 masten till RSR? BTW, jag vann dunken faktiskt åtminstone en gång….. det var i början….:)!

    thomme, på min 2007 RSR 8,4 roterar camperna inte så som på videosnutten med riggningsguiden. För bra skall de ju å andra sidan inte rotera heller…..

    oscar, hur stort var RSS seglet som du prövade och mot vad för segel kunde du gämföra? Har du surfat med RSR?

  • oscar

    Medlem
    27 april, 2008 vid 17:42

    Tyvärr har jag inte testat det men studerat det. Har själv North Daytona (3cam) och har seglat 6.6 i 16 m/s plattvatten. Så även steget ner från top of the line funkar rätt bra. Verkar som North och NP snäppt upp linjen under fullrace ganska mycket.

  • marden

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:12

    frågan borde culin kunna svara bra på
    han körde rss för två år sen o rsr förra året,han hade ju sina rsr-riggar 5,8-,6,7 till salu här vet inte om han fick dom sålda?
    annars kanske du kan fråga danskarna verkar som många kör neil-pryde där
    http://www.riders.dk/Default.aspx?ID=212&addID=9301

  • tobhed

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:23

    En sak är ju garanterat säkert – du kan lägga ner Hellcat direkr, säkert bra segel men helt fel om du är ute efter seriös speed. F ö hade jag självklart valt RSR över RSS, fulll race är det enda som gäller. Jag hade alltid undrat om jag hade kunnat seglat snabbare om jag hade haft ett RSS….

  • getwet

    Medlem
    28 april, 2008 vid 04:41

    Det finns några fler fabrikat att välja på än NP om man nu tycker att RSR är onödigt dyra, vilket dom faktiskt är…..

  • benke-2

    Medlem
    28 april, 2008 vid 04:44
    40knots;461292 wrote:
    andersbq, tack för berömmet och klart det jag skall ha det bästa men det är så jävla dyrt så det inte är sant! Måste man ha X9 masten till RSR? BTW, jag vann dunken faktiskt åtminstone en gång….. det var i början….:)!

    thomme, på min 2007 RSR 8,4 roterar camperna inte så som på videosnutten med riggningsguiden. För bra skall de ju å andra sidan inte rotera heller…..

    oscar, hur stort var RSS seglet som du prövade och mot vad för segel kunde du gämföra? Har du surfat med RSR?

    Cambersarn roterar lika bra som på filmen om man drar nedhalet riktigt,dvs ca 1-2 cm över rekomenderat.

  • 40knots

    Medlem
    28 april, 2008 vid 21:00
    benke.;461414 wrote:
    Cambersarn roterar lika bra som på filmen om man drar nedhalet riktigt,dvs ca 1-2 cm över rekomenderat.

    Så på mitt 8.4 bör jag ställa in förlängaren på 33cm? Bör man nödvändigtvis använda X9 masten till RSR eller klarar man sig med X6?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2008 vid 10:55

    Du bör ha X9. Om jag inte missminner mig så är X6 lite tjockare och redan där blir det problem.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.