Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

• surfan

Medlem
    29 april, 2008 vid 14:04
    40knots;461680 wrote:
    Så på mitt 8.4 bör jag ställa in förlängaren på 33cm? Bör man nödvändigtvis använda X9 masten till RSR eller klarar man sig med X6?

Du kan använda x6 den är super bra i lätt – medel vind men ska du segla toköveriggad så
    bör du ha x9 för att få ut det sista ( har seglat i 37 knop på x6 – 7.2)

• 40knots

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:14
    surfan;461827 wrote:
    Du kan använda x6 den är super bra i lätt – medel vind men ska du segla toköveriggad så
    bör du ha x9 för att få ut det sista ( har seglat i 37 knop på x6 – 7.2)

Man kan alltså tänka sig att börja med x6 och om det visar sig att man vill uppgradera är det bara att köpa ny mast. Du som är helt pro…. jag har altså 8.4 och nu tänkte jag skaffa 6.7 och ett mindre. Är det 5.8 eller 5.4 man skall satsa på? Med min 15år gamla VX 5.5 har jag klarat mig bra i så när som alla väder utom storm. Är det stor skillnad mellan 6.7 och 5.8 eller borde jag gå ner till 5.4?

Har du gämfört RSR med RSS seglen?

• tobhed

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:39

Nya racesegel klarar betydligt mer vind än vad äldre racesegel gjorde.

Jag har tävlar i speed i snart 3 år och aldrig kört mindre segel än 5,8 kvadrat här i Sverige, då har jag även klarat av att tävla i vindar upp till 24m/s. Ska du däremot utomlands så kanske du ska fundera på ett 5,4 annars tycker jag inte att du behöver ett så litet segel här i Norden. FYI så körde jag RS6 (föregångaren till RSR) och väger 75kg så väger man mer än det så finns det ännu mindre anledning till att skaffa mindre segel. Ett annat problem är väl också att när ett 5,8 kvadrat är för stort så är endå förhållandena här i Norden så pass dåliga att man knappast kan segla speed/slalom i alla fall…

• jester

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:47

Hoppet mellan 6.7 och 5.8 är perfekt.. Jag som är lite tyngre använde min 5.8 två ggr på nära två säsonger… Dom gånger det blåser 5.0-5.4 i Sverige är det såpass hemsk sjö, så det blir oseglingsbart ändå…

• 40knots

Medlem
    29 april, 2008 vid 16:48
    tobhed;461858 wrote:
    Nya racesegel klarar betydligt mer vind än vad äldre racesegel gjorde.

Jag har tävlar i speed i snart 3 år och aldrig kört mindre segel än 5,8 kvadrat här i Sverige, då har jag även klarat av att tävla i vindar upp till 24m/s. Ska du däremot utomlands så kanske du ska fundera på ett 5,4 annars tycker jag inte att du behöver ett så litet segel här i Norden. FYI så körde jag RS6 (föregångaren till RSR) och väger 75kg så väger man mer än det så finns det ännu mindre anledning till att skaffa mindre segel. Ett annat problem är väl också att när ett 5,8 kvadrat är för stort så är endå förhållandena här i Norden så pass dåliga att man knappast kan segla speed/slalom i alla fall…

Låter förnuftigt, tack för inlägget tobhed.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.