Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni har väl inte missat denna?

  • getwet

    Medlem
    5 september, 2006 vid 05:51

    Kolla om han vekligen kör GPSAR 3.3

    Ser nästan ut som det vore den gamla versionen 3.2. I den kunde det bli stora skillnader ibland.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 september, 2006 vid 06:05
    getwet wrote:
    Kolla om han vekligen kör GPSAR 3.3

    Ser nästan ut som det vore den gamla versionen 3.2. I den kunde det bli stora skillnader ibland.

    Så är det kanske. Jag har dock haft 2.3 knops skillnad på display och 2s även i 3.3. Hans skillnad är mindre.

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 07:09

    Stabila tider. Men han använder ju bland de snabbaste gamla prylarna som finns också… Sputnik 270 hade ju produktionsrekordet med David White för länge sedan:tongue:
    Så visst funkar gamla fina snabba prylar också:cool2:

    (Så med andra ord, min RRD 271 och W55 finns ju kvar att fynda på..) :laugh: :laugh:

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 september, 2006 vid 07:28
    Knatte wrote:
    Sputnik 270 hade ju produktionsrekordet med David White för länge sedan

    Hur fort körde han på den tiden?

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 07:35
    fredrik.ygge wrote:
    Knatte wrote:
    Sputnik 270 hade ju produktionsrekordet med David White för länge sedan

    Hur fort körde han på den tiden?

    Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men 40-41 knop tror jag det var:grin:

    Slalombrädorna runt -95-00 är bland det snabbaste som någonsin har tillverkats. Då byggdes toppmodellerna för en sak, att gå snabbt. Just gippbarheten och allmän hantering var ingen prio alls.
    Så de gamla godingarna, har liknande toppfart som de nyaste prylarna. Men det är lättare och mer odramatiskt att åka fort på året/fjolårets grejer. Det är helt enkelt lättare/enklare att nå toppfarten på nya prylar. De gamla går fort, men det krävs mer mod och bra förutsättningar för att köra lika fort:laugh:

  • malun

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:05
    fredrik.ygge wrote:
    Grattis Magnus!
    Tack!

    getwet wrote:
    Kolla om han vekligen kör GPSAR 3.3
    Ja, det gör jag. (Egentligen borde det vara väldigt enkelt för utvecklarna av GPSAR att lägga in en kontroll så att man bara kan ladda upp resultat med den senaste versionen…)

    Men, jag tycker också att det ser konstigt ut när det skiljer 1,4 knop mellan display och 2s. Vi får se vad RTK säger när han tittat på .gpx filen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:13
    malun wrote:
    (Egentligen borde det vara väldigt enkelt för utvecklarna av GPSAR att lägga in en kontroll så att man bara kan ladda upp resultat med den senaste versionen…)

    Plus rensa filerna från spikar! Tänk så enormt många RTK-timmar (och surfartimmar) som skulle kunna sparas med några få programmeringstimmar.

  • jester

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:49

    Grattis!

    Det händer ibland att programmet räknar ut hastigheter som är ganska mycket högre än vad displayen visar. Går även åt andra hållet ibland, och det är ju j-vligt surt. Men 2 sec är ju egentligen ganska ointressant (bla pga taskiga felmarginaler), utan det är ju average på 10 sekundaren som är den officiella värdemätaren på gps-speedsurfing.com.

  • the_novice

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:49

    Enklast är ju ändå att man själv kollar var de (rätt form? ;)) högsta farterna sattes genom att lista datan med avseende på farten. Har man då satt topphastigheten mitt under en repa så är det ju ingen spik, möjligen lite brus i mätningen, men det är ju också därför som man bör jämföra average 10sec eller 500m tex, 2 sec är väl mest kuriosa.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 september, 2006 vid 11:40

    @The_Novice]Enklast är ju ändå att man själv kollar var de (rätt form? )) högsta farterna sattes genom att lista datan med avseende på farten. Har man då satt topphastigheten mitt under en repa så är det ju ingen spik,[/QUOTE wrote:

    Jovisst, men att du själv skall behöva göra det i ett program som klarar saker som att räkna ut vindriktning, säga om du gippade eller slog, känns helt tokigt. Varför vill du göra det själv? / Varför skall RTK:erna belastas med att kolla repor helt i onödan?

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    5 september, 2006 vid 13:55

    Fett Mange!
    Det är kul att någon annan än jag vågar köra på 90-tals prylar.

    Efterlyses: camberrig på 4,7-5,2kvadrat

  • tobhed

    Medlem
    5 september, 2006 vid 16:55

    Jag har ett gammaLT Anders Bringdal Neil Pryde segel på 3.0 kvadrat med 6 lattor, 2 cambers utan variotopp – någon som är sugen? 😉

  • getwet

    Medlem
    5 september, 2006 vid 22:33

    Kanske ygge beror det på att siten är ideel, helt beroende på att eldsjälar lägger tid och energi på utvecklingen. Med andra ord helt utan kapitaltillskott förutom gåvor………och hur många kan vi räkna upp som gett gåvor från Sverige? Med ett kapitaltillskott så kommer vi få se att siten utvecklas. För mig känns det mycket främmande att hacka på något som är fritt/gratis. Skänk en slant istället och gynna utvecklingen av programvaran.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 september, 2006 vid 06:43
    getwet wrote:
    Kanske ygge beror det på att siten är ideel, helt beroende på att eldsjälar lägger tid och energi på utvecklingen. Med andra ord helt utan kapitaltillskott förutom gåvor………och hur många kan vi räkna upp som gett gåvor från Sverige? Med ett kapitaltillskott så kommer vi få se att siten utvecklas. För mig känns det mycket främmande att hacka på något som är fritt/gratis. Skänk en slant istället och gynna utvecklingen av programvaran.

    Ja, du har en stor poäng. Man skall inte klaga på något som är gratis och min mening var inte att klaga. Jag försöker så gott jag kommer ihåg att tacka alla er som gör detta ideellt. Tack igen om jag sagt det för sällan!

    Men mitt inlägg skall nog snarare tolkas som ett förslag: Någon eller några dagars programmering skulle spara många man-veckor eller -månader för alla RTK. Jag menar bara att om man gjorde lite annorlunda så skulle man spara tid och pengar. Jag har t.o.m. erbjudit tbsurf att sätta en studentgrupp på ett universitet på att göra ett spikrensningsprogram gratis. Det är ett kul och lagom studentprojekt. (Jag är själv Tekn. Dr. i datavetenskap och har goda kontakter i Universitetsvärlden.)

    För övrigt så tror jag att jag slutat med GPS-surfande. Så jag skall lämna denna debatt nu!

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2006 vid 06:51

    Fredrik,Vad menar du med detta… ?

    För övrigt så tror jag att jag slutat med GPS-surfande. Så jag skall lämna denna debatt nu!

    Skall du sluta med att jaga de höga farterna :blush:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni har väl inte missat denna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.