Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni har väl inte missat denna?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 september, 2006 vid 07:01

    Jag sa att jag tror att jag slutat med GPS. Jag skall fundera lite till över det och kanske utveckla beslutet på forumet sedan. Det kanske har ett allmänintresse.

    Helt säkert är att jag inte slutat jaga de höga farterna.

  • getwet

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:55
    fredrik.ygge wrote:
    getwet wrote:
    Kanske ygge beror det på att siten är ideel, helt beroende på att eldsjälar lägger tid och energi på utvecklingen. Med andra ord helt utan kapitaltillskott förutom gåvor………och hur många kan vi räkna upp som gett gåvor från Sverige? Med ett kapitaltillskott så kommer vi få se att siten utvecklas. För mig känns det mycket främmande att hacka på något som är fritt/gratis. Skänk en slant istället och gynna utvecklingen av programvaran.

    Ja, du har en stor poäng. Man skall inte klaga på något som är gratis och min mening var inte att klaga. Jag försöker så gott jag kommer ihåg att tacka alla er som gör detta ideellt. Tack igen om jag sagt det för sällan!

    Men mitt inlägg skall nog snarare tolkas som ett förslag: Någon eller några dagars programmering skulle spara många man-veckor eller -månader för alla RTK. Jag menar bara att om man gjorde lite annorlunda så skulle man spara tid och pengar. Jag har t.o.m. erbjudit tbsurf att sätta en studentgrupp på ett universitet på att göra ett spikrensningsprogram gratis. Det är ett kul och lagom studentprojekt. (Jag är själv Tekn. Dr. i datavetenskap och har goda kontakter i Universitetsvärlden.)

    För övrigt så tror jag att jag slutat med GPS-surfande. Så jag skall lämna denna debatt nu!

    Oki Fredrik, om jag omvärderar ditt inlägg som ett förslag istället så tackar jag så mycket för det.

  • getwet

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:59
    Jester wrote:
    Grattis!

    Det händer ibland att programmet räknar ut hastigheter som är ganska mycket högre än vad displayen visar. Går även åt andra hållet ibland, och det är ju j-vligt surt. Men 2 sec är ju egentligen ganska ointressant (bla pga taskiga felmarginaler), utan det är ju average på 10 sekundaren som är den officiella värdemätaren på gps-speedsurfing.com.

    Så som jag har tolkat det (kanske är fel) så mäter “max display” på en annan tidsperiod än det vi kör på, 2sec. Vad jag fått berättat för mig är att Garmin tydligen kniper angående hur ofta den reggar i maxdisplay.
    Därav kan det skilja mellan 2sec och maxdisplay, mätvärdena är inte lika.

  • jester

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:08

    Det förklarar varför displayen oftast visar mindre än vad GPSar gör. Men hur kan värdena gå ner i GPSar? För jag gissar att dom har längre intervall än 2 sec på displayen än 2 sec?

  • getwet

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:17

    Den kanske inte ens mäter med en konstant tidsintervall. Något är det iaf eftersom Garmin anser det vara en “teknisk hemlighet” och inte släpper hur den mäter.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:21

    Skulle ju kunna vara mer komplicerat, att det t.ex. är en dynamisk samplingstid beroende på t.ex. mottagningsstyrka. Eller så kanske de istället har en minsta sträcka mellan två mätpunkter. Då skulle den tendera att visa högre än 2s vid höga hastigheter. Gissar bara …

    Edit: Getwet han visst före med liknande svar.

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2006 vid 11:29

    Markforce fd Markram: Hehe:-) Jag har ett “gammalt” ART Speed PR0 -91 4.5m (seglet som Pascal Maka körde ca 42knop med). Mast runt 430cm o bom 155cm, 8 lattor och 5 cambers. Seglet är i utomordentligt skick o ej lagat eller “dingat” någonstans. Har även ett NP World Cup Slalom MK3 5.0m men det är mycket väl använt men i ett stycke:-)

  • jps

    Medlem
    6 september, 2006 vid 12:56
    getwet wrote:
    Jester wrote:
    Grattis!

    Det händer ibland att programmet räknar ut hastigheter som är ganska mycket högre än vad displayen visar. Går även åt andra hållet ibland, och det är ju j-vligt surt. Men 2 sec är ju egentligen ganska ointressant (bla pga taskiga felmarginaler), utan det är ju average på 10 sekundaren som är den officiella värdemätaren på gps-speedsurfing.com.

    Så som jag har tolkat det (kanske är fel) så mäter “max display” på en annan tidsperiod än det vi kör på, 2sec. Vad jag fått berättat för mig är att Garmin tydligen kniper angående hur ofta den reggar i maxdisplay.
    Därav kan det skilja mellan 2sec och maxdisplay, mätvärdena är inte lika.

    Det har något med Garmins gridmätning och avrundningar etc att göra. Det är inte bara maxvärdet som diffar även den totalt avverkade längden på en session diffar mellan GPSAR or Foretrexen. Mer diff om man kör sakta och ramlar mycket…

    Det finns ett par trådar om detta på gps-speedforum

  • stang

    Medlem
    7 september, 2006 vid 08:54
    fredrik.ygge wrote:
    Skulle ju kunna vara mer komplicerat, att det t.ex. är en dynamisk samplingstid beroende på t.ex. mottagningsstyrka. Eller så kanske de istället har en minsta sträcka mellan två mätpunkter. Då skulle den tendera att visa högre än 2s vid höga hastigheter. Gissar bara …

    Edit: Getwet han visst före med liknande svar.

    Nu tror jag att du kommit ganska nära sanningen, i min GPS kan jag sätta ett speed filter som påverkar hur GPSen mäter farten, normalt så står detta på AUTOMATIC men den kan även ställas på tex 2sec. Om man använde denna inställning så borde ju värde börja närma sig varandra! Tyvär kan jag inte låsa “samplingen” till 2 sec i min GPS så jag kan inte prova! 🙁

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni har väl inte missat denna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.