Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har åkt hypersonic

  • Ni som har åkt hypersonic

    Publicerad av mx-iggesund på 12 juni, 2010 vid 16:51

    Jag har en 05á på 105 liter.
    Ett Naish Amp 6.0 och ett fluido 8.3
    en avkapad drake 44-40 och en 34.
    Köpte nån billig fena på 50 cm åxå.

    6.0 är perfekt att åka med en dag som denna 5-15 s/m, men oftast är det dåligt med vind här, därför köpte jag 8.3, men jag tycker det är lite klumpigt, men när det blåser så jag planar med det (6-8) så kommer det ofta byar (12) så man blir överriggad.

    Jag funderar på om det kanske varit bättre med ett 7- 7.5 istället, men ibland vill jag ha 9+ eftersom det många gånger är under 6 s/m.

    Ni som har testat, vad är era erfarenheter när det gäller segel och fenor.

    Börjar förstå varför det inte är så många som surfar här.
    För nån vecka sedan var jag ute efter jobbet och var underriggad med 8.3 och över riggad med 6.0. Tre omriggningar på 3 timmar.

    mx-iggesund svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mx-iggesund

    Medlem
    12 juni, 2010 vid 17:15

    Kanske ska tillägga att jag väger ca 75 kg och jag har ett gammalt Gaastra 2x 7.0 från 98 som jag inte har testat än, men det kan väl inte va nåt, eller hur ?

  • lars_e

    Medlem
    12 juni, 2010 vid 19:12

    Har också 105:a och kör den oftast med 7.2 (4 cambers) eller 9.0 (2 cambers). Väger 70kg och tycker jag planar klart mycket tidigare, och bättre i vindhålen, med 9.0 fast jag har hört andra som tycker de inte går igång så mycket tidigare med större segel än 7.5 på sina Hypersonic’s.
    Klart att 9.0 kändes otroligt klumpigt i början, men efter några dagar kändes det hanterbart och nu efter ett par år med olika fabrikat av 9.0 känns det oftast rätt avslappnat att glida runt med.
    Kör 42cm fena till 9.0 och 34 till 7.2.

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 juni, 2010 vid 20:14

    Brädan tar rätt stora segel. Jag har kört 10.5 på en HS133 med 67 cm fena (smal formulafena för hårdvind). Inte bara en gång utan ett bra tag för att kunna plana i lättvind. Har kört experimentellt ett 11.6 också. OK det gick, men det märkes tydligt att hela den riggen blir för tung för brädans lyftkraft.

    Kör fomula dagligdags men idag var det för hård vind, så jag dammade av HS:en. Körde Traction 7.5 (2 cambers) på 42 cm orginalfena, men tyckte inte att det kändes så bra. Brukade mest köra en Select 51 cm men idag blev det inte så. 5.8 på 42 cm kändes bättre.

    Iofs vansinnigt byigt så det var inte de allra lättaste förhållandena överlag. Lägg till att det var nästan ett år sedan jag seglade min HS sist och jag är inte tillräckligt bra seglare överlag för att bara kunna hoppa upp och köra från en bräda till en annan.

  • mx-iggesund

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 06:30

    I går kväll hade jag super förhållande och seglade med 8.3 och en T-zone Freeride fena på 50cm.
    Den planade lätt och det var lätt att kontrollera brädan.
    Höjdtagningen var mycket bra.

    Men när jag försökte köra fort ville fenan släppa. Ska man ha en mindre fena när man ska åka fort ?
    Den avkapade 44 drake fenan jag har, kan man vinna nåt på att ändra formen lite på den.
    Tänkte mest på att runda av spetsen lite. Ser att de flesta fenor ser ut så.

    Hur fort kan man åka på en hypersonic ?
    Och vilka förhållanden och segel ska de va då ?
    Det är ju bra om ens förväntningar är realistiska.

    /Magnus

  • carl-r

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 08:20

    Kan det vara så att du har förhållandevis mycket vikt på fötterna? Det kanske är så att när du ska åka fort så lastar du fenan mer än vad den orkar hålla emot?
    Prova isf att lägg mer vikt i hängselen, så kommer fenan att avlastas något. Du kan ev behöva justera bomhöjden.

    Hur mycket man lastar fenan påverkas också av mastfotspositionen, men om det går att lösa med åkteknikjusteringar tycker jag det är bättre.

    Jag gissar att du kan halvvinda nånstans runt 22-23 knop. Sen får du börja bli överriggad så kanske du halvvindar i 24-25 knop. Börjar du lägga djupa långa slörar när du har fullt tryck i grejerna så närmar du dig fort 30.

  • kinetic

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 08:29

    Du har väl inget o förlora på o testa med ditt gamla 7.0? Dra på extra nedhal så det twistar mer så är min gissning att det kommer funka helt OK.

  • Knatte

    Gäst
    19 juni, 2010 vid 09:05

    Det känns som 50 cm fena och 8.3 kvm är väl stort på en Hypersonic.. Jag har 42 fena som största fena och har kört 8.3 kvm utan probs.
    Vill du åka fort så råder jag dig att minska fena till 44:an i första fall..
    Du kör ganska lätt 24-26 knop på halvvind om du har bra tryck i grejerna. med mindre fena och bra drag i ett 6.0 kvm segel bör du närma dig 27-28 knop om du faller av lite. Min PB från 2005 var 28 knop på en Hypersonic med 34 fenan och ett 5,8 kvm segel..

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 09:40

    Ja, Hypersonic gillar små fenor. Toppade en bit över 32 knop med orginal 34cm och ett NP V8 7.5. Hade tom en average på över 30 knop (5*10s average, alltså).

    Provade även med med en Select Lightning på 43 cm till 7.8 NS Warp 2006, och då tog det mer eller mindre stopp runt 28 knop.

    Så mao: kör små fenor om du vill åka fort!

  • farside

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 11:47

    Tjena

    Mailande lite med Erik Loots om just hypersonicen då han kört runt 38 knop med den..

    “For the hypersonic and going fast the trick is taking a relative small fin, like select SL7 31 or 33cm. Put on top a 6.2 or 6.3 sail. When you want the hypersonic to go really fast you should go broad, flat water would be helpfull . I used a high boomposition and 24-25” harnasslines, this gave me lots of mastfootpressure. In other words the board was really flat on the water and fast. Let me know what your experience will be when you try this. “

    Matte

  • mx-iggesund

    Medlem
    19 juni, 2010 vid 13:17

    Tack för svaren, nu fick man lite mer att tänka på.
    Såg nyss att 44a fenan var kapad till 38.
    Den har ju fungerat ganska bra till 8.3 och förra ägaren hade 9.0 med den.
    Så 50 fenan kan man ju ha dom gånger det blåser lite dåligt, eller vill ha en tokstabil bräda.

    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har åkt hypersonic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.