Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni som har koll på det här med stora brädor!

Taggad: 

  • Ni som har koll på det här med stora brädor!

    Publicerad av garage på 22 januari, 2003 vid 13:56

    Hej!

    Jag går i tankar om att köpa mig en stor bräda, inte för att tävla utan mest för att få mer dagar på vattnet. Tid är ju en bristvara så jag vill kunna köra när jag har tid. Hur mycket skillnad är det på en typ Freeridebräda på 140L och en formula, hur är det att segla en formula jämfört med min freeride. Jag tycker oftast det blåser sjöbris runt kanske 5 m/s och skulle gärna vilja segla då men det funkar inte med min nuvarande bräda. Vad måste man ha för att kunna segla i typ sjöbris?
    Jag är inte så sugen på att köpa nån hitech 100cm bräda heller för det verkar dels dyrt och krångligt. Finns det nån bra kompromiss? Starboard F155 från 2000 eller 2001 får många goda ord, nån som har erfarenhet.

    De brädor jag funderat på är:

    Starboard GO
    Starboard F155
    Starboard Carve 151

    och mitt största segel är ett 9.5 Retro.

    Gör det nån större skillnad för mig om jag kör på nån av ovanstående brädor jämfört med den jag har (F2 Powerglide)?

    Nån som har några ideer eller erfarenhet av ovanstående?

    Mvh Andreas

    anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2003 vid 15:46

    Har ingen erfarenhet av starboard 155, men däremot av F2 Powerglide. Dessutom är jag ägare till en Lorch competition f1 med en bredd på 95 cm och en volym på 144l.
    Powergliden är betydligt tyngre vilket gör den mer svårplanad och shapen på brädan är rått tråkig med en lungn gång i vattnet, men med betydligt sämre toppfart gämfört med lorchen. Jag tror inte du ska vara rädd för att införskaffa en formula med åtminstonde 85-95 cm bredd så kan du börja plana vid 4 m/s samt ligga på 25+ knop vid 8m/s. Storleken på dessa brädor gör att gippegenskaperna på en starboard go inte är speciellt mycket mer upphetsande än på en Lorch competition f1.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ni som har koll på det här med stora brädor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.