Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som kör Cabrinha, kan ni ge mig råd om bomköp?

  • Ni som kör Cabrinha, kan ni ge mig råd om bomköp?

    Publicerad av kris på 15 juni, 2015 vid 15:31

    Hej! Jag har en Siren bom -13 (= Quicklink IDS) till min Switchblade som jag gillar skarpt. Mindre chickenloop, låga placering av depower och mindre throw passar min size perfekt. Behöver snart en bom till och funderar på att köpa en Siren bom -14 (skall användas till SB av samma årsmodell).

    Gillar att 2014-modellen flaggar ut på en lina – MEN det är samma bom som Overdrive 1X och har läst en del negativt om den. Återställningen av QR ska visst vara a pain in the ass ute på vattnet. Då den konstruerades om till -15 så blir man ju också lite fundersam..

    Som newbie tenderar man att hamna i situationer där man använder QR betydligt mer än en rutinerad kitare och just därför lägger man tonvikt på olika saker. Det är inte jättelätt att hitta objektiv info utifrån ett newbieperspektiv. Så jag skulle vilja höra från er som testat denna bom rejält, vad tycker ni om den?

    Och vad tycker ni om 2015-modellen, är den betydligt bättre? Låter så när man läser på. Ska passa folk med kortare armar också tydligen? Funkar det för t ex juniorer att använda den tror ni?

    andersr svarade 8 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • andersr

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 07:37

    Hej Kris!

    Det är samma QR på 2013 och 2014, skillnaden är att den 2014 flaggar på en lina. Jag tror att det är svårt att få tar på Sirene i 2014 då det sålt slut på tex Surfers. Men det kanske finns beggade. Öva på land att dra och återställa QR på land så blir det lättare om du behöver göra det i vattnet.
    2015-bommen är helt klart lättare att återställa. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i hur långt avståndet är till bommen på de olika årsmodellerna. Däremot tycker jag att det skiljer på det olika kitemodellerna. Om du har vägarna förbi Öland så hör av dig så kan du få testa olika modeller och även bommar.

    Mvh Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som kör Cabrinha, kan ni ge mig råd om bomköp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.