Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som kör LF Havoc, behöver lite råd..

  • Ni som kör LF Havoc, behöver lite råd..

    Publicerad av kris på 16 augusti, 2013 vid 17:11

    Hej! Jag har en beggad havoc 10:a -10 som uppför sig bångstyrigt.
    Har bara kört den en gång men inser att jag behöver råd innan jag vågar ta ut den igen.
    Den funkade ypperligt att starta ute i vattnet med hjälp och även att bodydragga med fram och tillbaka. Superfin styrning och lättkontrollerad. MEN den överstallade otroligt lätt, kollapsade rakt ned i powerzone och resten behöver jag nog inte berätta.. 🙂

    Fick sedan enorma problem att relauncha den, den totalvägrade att åka ut till kanten och vända sig. Den drogs hela tiden till mitten av powerzone och låg där och drog. Efter mycket kämpande och ofrivilligt bodydraggande fick jag upp den – bara för att bli samma visa igen.. Avbröt efter två vändor för att jag inte vågade längre.

    Kan tillägga att alla linor satt rätt, vinden var något byig men inte på något sätt för svag eller olämplig. Gick min kurs i exakt samma förhållanden på samma spot utan problem (annan kite förstås då). Har också noga kollat hur just Havoc ska relaunchas, så gjorde nog inget fel där heller. Så då måste det väl vara setup, trimmet eller…vad?

    Vet att det inte är en 100% newbiekite och att den inte ska ligga och ‘vänta’ kl 12 o s v – men det här kändes löjligt fel! Försökte också att dra mkt depower för att kompensera att den backstallade (eller är det fel?), men märkte ingen skillnad. Den bara trillade ned och sög sig fast rakt ned i vind.

    Styrlinorna är satta på knuten längst in (d v s de är i sitt kortaste läge) och mittenlinorna satt på standard setup (d v s knuten längst ut uppe vid kiten). Kan det vara så enkelt att det är detta som orsakar det, att styrlinorna är för korta? Anledningen till att jag inte ändrade något var att tjejen jag köpte kiten av tyckte den fungerade alldeles utmärkt som den var.
    Jättetacksam för tips och råd då jag helt enkelt inte vågar använda kiten mer just nu..

    johnk svarade 10 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • johnk

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 11:08

    “Styrlinorna är satta på knuten längst in” är definitivt felet. Stallar kiten så är den överskotad (eller vad det heter) såvida det inte blåste väääldigt lite, men i så fall tror jag inte du hade kört din 10a från början.
    En överskotad kite relaunchar inte av samma anledning. Nu vet jag inte exakt vad du gjorde när du försökte relauncha eller hur kiten betedde sig, men säger du att du gjorde som man ska så är det ju inte där problemet ligger. Med det sagt så är havocen lite svårare att launcha i lätt vind än många andra kites, men med bra teknik är det inte ett problem. Hur mycket blåste det?

    Jag kör havoc 2008:or. Sätter mina styrlinor på 3:e knuten “utifrån” och har depower-repet draget 10cm i de flesta fall. Har svårt att tro att de försämrat 2010 jämfört med 2008.

    Ser att du är reggad ’99… kommer från vindsurfing kanske? Välkommen till kitesurfet isf 🙂

  • johnk

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 11:11

    By the way… Du råkade inte köra askimsviken igår (eftersom det var då du postade)? I så fall kan jag informera om att vind-förhållandena var onormalt dåliga och du kan ha haft extra problem p.g.a. det.

  • kneepad

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 18:15

    Enligt manualen på http://liquidforcekites.com/support/ hade du lättvindskonfig. Standard är så långa styrlinor som möjligt.
    Byig vind är bajs, 😡 fast det visste du redan din gamle räv…

  • kris

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 21:42

    Ah, tack för hjälp!
    johnk, det blåste runt 8-10 och det var inte i Askimsviken. Stämmer att jag kommer från windsurf, så känner väl till hur halvtaskigt det kan bli i Askim om vindriktningen inte är 100.. 🙂

    3:e knuten utifrån, hm, du menar att du har linorna i sitt längsta läge? Ska ställa om och prova nästa session, hoppas verkligen att den uppför sig då. Fattar bara inte att tidigare ägare kört den så.. Eller har mittenlinorna strechat ut sig kapitalt kanske? Tror verkligen inte jag missat något annat..

    Tjena Kneepad, det var några månader sen.. Blir lite konfunderad av bilden, hade för mig att Standard o Lightwind setup satt på mittenlinorna. Men kanske minns jag fel. Hur som helst hade jag Standard setup. Dom tre knutarna sitter nämligen nere vid bommen, vid dom linorna som sätts ihop med styrlinorna.
    Var kitar du förresten? Sommartid alltså 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 07:45

    Aldrig bra med för spända styrlinor, börja alltid med att ha så långa styrlinor som det går, knutarna längst ut både på kiten och bommen, trimma detta en dag med medelvind och blir kiten svårstyrd av för slacka styrlinor så börja med att gå in en knut på bommen.

  • kneepad

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 10:12

    @Kris 714691 wrote:

    Var kitar du förresten? Sommartid alltså

    Du har PM 😉

  • johnk

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 11:04

    @Kris 714691 wrote:

    Ah, tack för hjälp!
    johnk, det blåste runt 8-10 och det var inte i Askimsviken. Stämmer att jag kommer från windsurf, så känner väl till hur halvtaskigt det kan bli i Askim om vindriktningen inte är 100.. 🙂

    3:e knuten utifrån, hm, du menar att du har linorna i sitt längsta läge? Ska ställa om och prova nästa session, hoppas verkligen att den uppför sig då. Fattar bara inte att tidigare ägare kört den så.. Eller har mittenlinorna strechat ut sig kapitalt kanske? Tror verkligen inte jag missat något annat..

    Tjena Kneepad, det var några månader sen.. Blir lite konfunderad av bilden, hade för mig att Standard o Lightwind setup satt på mittenlinorna. Men kanske minns jag fel. Hur som helst hade jag Standard setup. Dom tre knutarna sitter nämligen nere vid bommen, vid dom linorna som sätts ihop med styrlinorna.
    Var kitar du förresten? Sommartid alltså 🙂

    Med “utifrån” menar jag räknat från änden på styrlinan (som är längst från kiten och åt bommens håll, alltså det som gör styrlinorna längst). Du kan köra på 2:a knuten också men iaf när jag gör det så kan jag inte få ut 100% kraft, vilket kan behövas när man är underriggad. Så då kör jag hellre på 3:an och drar mer i depower-repet (som kan dras väldigt långt på LF-bommen jämfört med bommar som har “ovan-bommen-depower”).

    Så… kör på 2:an först, träna in relaunch-tekniken och byt sen till 3:an och testa igen.

    Om linorna har fel längd är lätt att testa eftersom de ska vara lika långa när du har noll depower (rätta mig någon om jag har fel). Fäst ändarna på något stabilt och spänn ut dem för att se. Kolla i manualen om det finns instruktioner. Det viktigaste är att styrlinorna är inbördes lika långa och detsamma för mittlinorna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som kör LF Havoc, behöver lite råd..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.