Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som varit i Filipinerna?

  • Ni som varit i Filipinerna?

    Publicerad av stebe på 23 januari, 2012 vid 12:19

    ..hur gjorde ni med visum. Stannar man längre än 21 dagar måste man ha ett turist visum. Skaffade ni det i Sverige eller på plats när ni kom ner?

    atte svarade 12 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ida_

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 12:39

    Jag åker själv till Filippinerna på torsdag och kommer att skaffa visum på plats. Pratat med ambassaden och de berättade att man kan förlänga det två gånger utan att lämna landet. Om du nu inte satt det i system… 🙂

  • wakenils

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 15:02

    kidsen fixade i sverige, jag fixade där nere
    på boracay fanns en liten butik man kunde kopiera passet i sen låg stället man kunde förlänga på längre bort på huvudgatan, tog väl en halvtimme på förmiddan och sen en halvtimme när man hämtade det på eftermiddan

  • nick

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 16:02

    Fan vad smidigt det låter att fixa visum på plats!
    Jag har alltid gjort det hemma och det är lite bök att ta sig till ambassaden med pass, ha med sig cash o kopia på resehandlingar, och sedan ta sig dit igen o hämta det efter en vecka. Det låter som om det får fixas på plats nästa gång…
    Vad kostar det på Boracay? Hemma kostar det 376 pix. Skulle inte förvåna mig om det är billigare där oxå.
    Vi åker på fredag. 🙂

  • sl0k

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 19:00

    Immigration är precis vid passkontrollen på flygplatsen i Manila så bara att fixa enkelt där på plats.Vi var där 22 dagar men lyckades prata oss igenom det så har tyvärr inte koll på vad det kostar på plats.

  • stebe

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 19:18

    Tack för bra svar. Då tar vi det på plats när vi kommer ner. Det känns enklare istället för att skicka sitt passa till ambassaden i stockholm och fylla i blanketter, foton, bankgiroinbetalningar etc..

  • saami

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 19:30
    sl0k;680239 wrote:
    Immigration är precis vid passkontrollen på flygplatsen i Manila så bara att fixa enkelt där på plats.

    Precis – istället för att knata igenom passkontrollen och få 21 dagar stämplat i passet kan du helt enkelt kliva in på immigrations kontor på flygplatsen i Manila,precis innan passkontrollen, och ansöka om ett längre visum där (säg att du vill stanna i 59 dagar). Sedan går du igenom passkontrollen med ditt nyutfärdade visum och blir instämplad på 59 dagar. Efter 59 dagar kan du sedan ansöka om en 60 dagars förlängning om du vill.

    Enda haken är att du måste betala kontant, i Filipinska pesos – och det finns ingen bankomat innan passkontrollen… Så du måste ha med dig Filipinska pesos som du växlat till dig i Sverige eller varsomhelst. Och det kan vara säkrast att ha med sig en utskriven returbiljett om de skulle be att få titta på den.

    Dessvärre kommer jag inte riktigt ihåg vad avgiften var :blush: Jag gjorde så förra året och det var inga problem som helst men jag kommer inte ihåg det exakta beloppet. Jag vill minnas att det var runt 3,500 PHP? Men säg att du har med dig 10,000 (du måste ju ändå ha pengar med dig) så har du så det räcker och blir över. Sen kanske de ville ha ett passfoto också, det kommer jag inte heller ihåg, men ta med dig ett sånt också för säkerhets skull.

  • oskarryden

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 20:40
    WakeNils;680215 wrote:
    kidsen fixade i sverige, jag fixade där nere
    på boracay fanns en liten butik man kunde kopiera passet i sen låg stället man kunde förlänga på längre bort på huvudgatan, tog väl en halvtimme på förmiddan och sen en halvtimme när man hämtade det på eftermiddan

    Jag drack öl/surfade/kollade på How I met your mother när dom andra fixade visum.
    Är dessutom rädd för folk som ska ta mitt pass när jag är utomlands =)

  • windyboy

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 20:51

    Jag hade inget visum alls men jag betalade 1000 pesos till snubben i passkontrollen. Billigaste och snabbaste alternativet! just kidding

  • wakenils

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 21:01
    oskarryden;680254 wrote:
    Jag drack öl/surfade/kollade på How I met your mother när dom andra fixade visum.
    Är dessutom rädd för folk som ska ta mitt pass när jag är utomlands =)

    då ska du inte flyga via kina… där gick dom iväg med passet på flygplatsen sen stod alla på en lång rad och när de kom tillbaka med en bunt pass fick man peka på sitt…

    låter ju smidigast att lösa det på flygplatsen, vi var dock lite stressade då vårt baggage var borta o vi skulle flyga vidare… men varför stressa, planet var försenat o kunde inte flyga pga mörker ändå

    lurar på att dra dit runt 10 feb, nån som vill med på lite rundturer till spots o kabeln?

  • atte

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 14:49

    första förlängningen kostar ca 3500php och är smidigast att fixa innan passkontrollen men som sagt att man måste ha php med sig.

    Förlänga kan man göra varannan månad i 1,5-2 år ungefär, sedan måste man göra en “visa run”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ni som varit i Filipinerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.