Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NÖDSIGNALER för vindsurfare!!!

  • NÖDSIGNALER för vindsurfare!!!

    Publicerad av mats_o på 31 juli, 2010 vid 11:11

    Nu när tillbudet på Torö är färskt i minnet för alla föreslår jag ett enkelt nödsignalsystem som alla vindsurfare känner igen. Absolut ingen har något att förlora på att vi tillsammans kommer fram till några enkla signaler som alla ska kunna. Förra året drog vi inn en kille med bruten fot, igår fick någon axeln ur led på Torö och på Maui har jag varit med om flera tillbud där några enkla signaler hade hjälpt oerhört mycket. Lyckligtvis har det gått bra alla gånger, men en kall, regnig novemberdag med dålig sikt och ingen hörbarhet….

    Att skrika är lönlöst och att bara ligga o driva påkallar knappast någon uppmärksamhet.

    Jag föreslår att moderatorn klistrar denna tråd så att både erfarna vindsurfare och nybörjare kan ta del av den.

    1. NÖDLÄGE. Tror den vedertagna signalen är att vifta med båda armarna fram o tillbaka över huvudet. Eller en arm om den andra inte funkar. Detta betyder att man är så pass skadad, utmattad, nedkyld eller har havererade delar att man absolut måste ha hjälp in. Kan ingen på stranden hjälpa till så ring 112.

    2. ALLVARLIG SITUATION MEN UNDER KONTROLL. Jag är skadad eller har en havererad del men ska försöka ta mig tillbaka själv. Läget är under kontroll just nu. Vill dock att ni har lite koll på mig ifall jag inte lyckas själv. Finns det någon signal för detta, eller ska vi skapa en?

    3. HJÄLP PÅ VÄG. Om man ligger o driver med bruten arm kan jag tänka mig att det vore extremt skönt att veta att de på land uppfattat min nödsignal och att hjälp är på väg. Att ha psyket i behåll är extremt viktigt för hur det slutar. Finns det någon signal för detta, eller ska vi skapa en?

    4. Fler signaler??

    När vi kommit fram till hur signalerna ska se ut kan jag illustrera dem och lägga in dem här.

    Vad tror ni??

    Kjello svarade 13 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ian

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 14:44

    Tycker om denna: Oktecken1c.gif
    Tydlig och gemensam med dykarna, som även de är ett förbannat kufiskt släkte.

    Om man är skadad är denna fräck: menu005004.jpg

  • callep

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 15:12

    hahaha ian…

  • x186

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 15:44

    en bra grej dyker upp !!!!! å så kommer det ett svar som en HJÄRNDÖD person tycker roligt …. skulle aldrig falla mig in å ta hand om en sån som han ………………. å kom inte å sig ville bara skoja då finns det andra skit saker att skämta om

  • mats_o

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 16:47

    De e lugnt, jag har själv barn i Ians ålder. Min äldsta son, 5 år, tyckte fö Ians bild var rolig. Vi får ha överseende med de små liven.

  • callep

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 17:19
    X186;623369 wrote:
    en bra grej dyker upp !!!!! å så kommer det ett svar som en HJÄRNDÖD person tycker roligt …. skulle aldrig falla mig in å ta hand om en sån som han ………………. å kom inte å sig ville bara skoja då finns det andra skit saker att skämta om

    herregud kan du vässa en penna i röven eller?

  • quantumlight

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 18:07

    En internationell nödsignal är vifta med armarna ovanför huvudet så som du skrev.

    Sedan för övriga nödsignaler ska man i första hand titta på tex dyk sporten eller liknande där säkerhets tecken är väl inövade och kända bland sjö folk då du kanske inte har en surfare som kan de “hemliga” nödsignalerna.

    Var Fridykare förut där används signaler som dessa
    handsignals.gif

  • doc

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 19:49

    Jäkla svårt att vifta med armarna när man har den ena ur led och håller sig fast med den andra. Tur att Koa fick syn på honom! Jag brukar kolla lite extra på surfarna runtomkring så jag har en chans att reagera om någon inte kommer upp på brädan i rimlig id, men ju fler man är på vattnet desto svårare att hålla koll. Hjälps alla åt så funkar det ju bra. Nästa gång kan det vara du eller jag…

    Förresten – jag har fått säkra uppgifter om att en surfare här i Sverige nyligen åkte på en smäll i skallen så hårt att han fick blödning i hjärnan.
    Använd hjälm!

  • davven

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 20:31

    Bästa sättet är nog att alltid utgå ifrån att man inte kommer få hjälp, jag upptäckte själv i början på säsongen att en 54l bräda är riktigt lurig och vattenstarta. Jag klev av på ett ställe där jag trodde jag skulle botta, så var dock inte fallet. Man måste i princip lyfta seglet i toppen, och är det riktigt mycket buk på seglet så stökar det till det extra. Sedan om det är en frånlandskuling och choppen välter brädan upp och ner hela tiden så är det inte kul. Jag fick lära mig den hårda vägen när det var mellan 4 och 6 grader i vattnet och det var bara nypa tag i nosen och ryggsimma som en idiot snett mot vågorna i ca 30 minuter. Jag hade en fem trea på mig och var inte kaxig när jag kom upp på land då fötterna börjat domna.

    CVM handskar har dock en riktigt bra egenskap då man får lite fart när man simmar, det blir mer yta vid tassarna.
    Simma mot en kuling som har över 13 m/s i medel är verkligen ingen lek. Jag är rätt övertygad om att man ska knäppa bort riggen och släppa den till havs bara man misstänker att man är påväg och bli kraftigt nedkyld.
    Träna paddlingsteknik bara på brädan är inte fel heller, finns massor med tillfällen när det inte är vind.
    Signaler har jag testat utan resultat, utgå “alltid” ifrån att man kanske inte får hjälp.

  • svenne

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 20:40

    Goda intentioner, men det finns en signal som redan är internationell och som betyder “hjälp mig”. Det räcker för mig.
    Dykarnas halvkufiska teckenfrenesi hjälper inte oss. Om något ser fishy ut så se till att kolla om nåt är fel istället. Är man så nära att en tumme-upp syns så är det mer än ok, alla andra försök till teckenspråk är dömt att misslyckas.

    Som Doc säger. Försök att göra nåt tecken med en trasig kroppsdel. Kan av egen erfarenhet säga att man är inte sugen på att teckenspråka med spräckt fot heller. Åk tillräckligt nära istället och kolla att allt verkligen är okej.

  • jesse

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 23:23

    Ska man ta denna diskussion på allvar så kan man väl lika bra fästa ett riktigt nödhandbloss i maststrumpan eller på annat lämpligt ställe (där la jag upp den fint för dig Surfslusken!). De är vattentåliga och det är nog det enda sättet att synas bra när det pungar på. Krävs dock att man har två hyffsat välfungerande händer att dra igång den med.

    Håller med om att de flesta dykartecknen inte lämpar sig som nödsignal för vindsurfare. Möjligtvis för att visa att man är OK genom att sittandes på brädan forma ett O med båda armarna ovanför huvudet.

  • quantumlight

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 23:25

    Kanske surfare av alla slag skulle utbilda sig i nödsignals tecken. Viftar du med en eller båda armarna på en strand med livräddare så kan du räkna med att få hjälp.
    Det är standard överallt i världen och alla som är sjö vana känner till det!

  • apelbapel

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 08:28

    Det finns bara ett enda sätt!!! (som flera varit inne på). Sitt på brädan och vifta med båda armarna. Ingen kommer se dig annars! inte ens på ställen med vakter i torn och med kikare ser dom dig om du ligger i vattnet och gör teckenspråk.
    Tänk er själva att se nån som ligger med bara huvudet över ytan mellan vågor. Det är omöjligt.

    Och om nån är så nära att dom skulle se olika sorters tecken, är det väl bättre att ropa till personen istället.

  • dadil

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 11:46

    bra att veta:

    en någorlunda erfaren kiteare har inga problem att bogsera en vindsurfingrigg ganska snabbt om bara vinden är ok.
    /kiteare

  • Kjello

    Gäst
    1 augusti, 2010 vid 15:27
    Quantumlight;623440 wrote:
    Kanske surfare av alla slag skulle utbilda sig i nödsignals tecken. Viftar du med en eller båda armarna på en strand med livräddare så kan du räkna med att få hjälp.
    Det är standard överallt i världen och alla som är sjö vana känner till det!

    Men armen ur led mm, det finns inga badvakter på stränderna i Sverige.
    Och lita på att en någorlunda erfaren kitesurfare upptäcker något, mitt i ett handlepass, inte mycket värt.
    Bästa ide’n här är nödbloss. (gör det enklare att utlösa bara.)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NÖDSIGNALER för vindsurfare!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.