Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing :Nonose: Vs :Icke nonose:

  • :Nonose: Vs :Icke nonose:

    Publicerad av tedan på 17 september, 2000 vid 19:39

    Jag undrar hur stor skillnaden är mellan en nonose och en icke nonose?
    Då tänker jag mest på fartresurserna ,hanterbarhet i hopp och manövrar.. etc

    Jag har en Fanatic Wild (Slalom/wave) från 93 och jag har inte kört någon nonose bräda så jag har inget att jämföra med..
    Jag har hört att nyare brädor skall vara
    lättare att segla med typ brädor från 97 och frammåt… Stämmer detta eller
    kan jag vara nöjd med min bräda denna höst åxå?

    Jag tycker dock inte att det är något fel på min bräda förutom de rosa footpadsen.. =)

    Alla åsikter mottages!!

    anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • freestyler

    Medlem
    17 september, 2000 vid 19:54

    Det mest iögonfallande som har hänt på tio (20 år) är att mastfoten har hamnat närmare aktern. På åttiotalet satt mastfoten 160-170 cm från aktern på en . I början på nittiotalet gled mastfoten bakåt med cirkus 20 cm, dvs 150-160 cm från aktern. Dagens brädor har mastfoten 120-140 cm från aktern. Viktigt att tänka på är att det inte går att segla nåt vidare med “stenålderssgel” på moderna brädor, detta pga att tryckpunkten i seglet också har förflyttat sig på 20 år. No-nose var mera av ett trendbegrepp än nåt radikalt som det inte gick att klara sig utan. Titta bara på Mistral Screamer (typ 1), vilken såg i princip lika dan ut från slutet på 80-talet fram till 94-95, dvs ingen no-nosebräda.Screamern gjorde dock rent hus i de flesta tester mot No-nose brädor. Fast i princip behöver man inte så mycket volym framför masten när brädan planar. Dock är det gött att ha lite volym i fören om man drar rigg, eller är tvungen att segla hem till viken i all för svag vind. Rosa footpads är för övrigt koolare än prylbögeri.
    / Alian Estival
    deplacement-segla hem1

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2000 vid 19:45

    När no nose kom innebar det att tyngdpunkten/volym flyttades bakåt och med det minskande yta i vatten vid planing. Bättre acc, tidigare planing, reaktionssnabbare, trimm-kritiskare, radikalare svängar, reagerar bättre på kanttryck osv. i alla fall i teorin, mycket diskussioner blev det fast mest på utrikiska som vanligt.
    Personligen tycker jag att no nose är kanon på grov slör i chop då en no nose bräda inte stampar lika mycket i jämförelse med nose-brädor. Fast risken att en utstuderad no nose skär plötsligt i chop & speed är uppenbar. I alla fall för mig. (fast det är så himla skönt när det gör ont.)

    Men att bara stirra sig blind på no nose eller ej är fel om tex brädan har en scoopline som inte är schysst för det ändamål man vill ha brädan till.

    Fast som vanligt hänger det mesta på surfaren, TRIST men så är det.
    Men om alla på stranden har brädor ser ut som Pure Rabbit 298 då är det kanon att komma med en Copello 275 (trots problemen med att hålla den brädan nere på kryssen i chop.) Eller hur?

    Nä ut med widestyles som bara stegrar sig och konstrar på halvvind och in med riktigt goa smala no nose brädor igen. Allt var mycket bättre förr, shaparna också för den delen.
    Mvh
    Speed & Trash.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing :Nonose: Vs :Icke nonose:

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.