Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nord Vind Stockholm

Taggad: , ,

  • Nord Vind Stockholm

    Publicerad av canan på 25 juni, 2018 vid 05:26

    Var någonstans kan man vindsurfa när det är Nord (N) (inte NO eller annat) vindar i Stockholm ? När man tittar på Spotguide finns några som Trinntorpsviken, Sjöliden (VJS) , Görvälnsbadet.
    Själv har jag provat Trinntorpsviken men var inte nöjd. Man måste kryssa mycket för att komma ut.
    Kan ni rekommendera en bra spot 🙂 ?
    Har ni varit på Sjöliden i Värmdö ? Eller finns det några andra alternativ ? Jag tror Nord vind med Stockholm är inte så lätt att hitta ett bra ställe ?
    Tacksam för svar.

    riot73 svarade 5 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 08:23

    Jag tittade förbi Görvälnsbadet härmomdagen, just i syftet att hitta en spot för Nord.
    Det var ett par personer som guppade runt och jag tror säkert att stället har viss potential vid hyggligt stark vind från norr.

    Tidigare har tydligen Järfälla Brädseglarsällskap, JBSS, seglat där tidigare. Men enligt snacket på stranden lever klubben i en tynande tillvaro idag.

  • cottin

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 08:53

    Jag tyckte att Sticklinge på Lidingö var helt ok.

    Inte lika bra med vind som vid kusten men rak nord ger onshore där och man kan rigga på gräs och gå i genom en liten skogsdunge eller vid en strand. Vi var ~5 surfare där för ett par veckor sen: https://www.youtube.com/watch?v=PXkjZFCoW-A

  • cottin

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 08:59

    Har någon skärgårdssurfare testat södra ändan av Jungfrufjärden på Nordlig vind? Mycket båttrafik? Någon stans att gå i land med båt? https://www.google.se/maps/place/59%C2%B007'22.4%22N+18%C2%B030'06.6%22E/@59.138399,18.4780689,13.08z/data=!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d59.12288!4d18.5018421

    Jag har från i år tillgång till en rätt öppen Buster så tänkte kanske testa där på Fredag om prognosen håller i sig.

  • dr-masse

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 09:04

    För vindsurf nära Stockholm på N brukar jag köra på Baggen som jag tycker ofta är bättre med mer och jämnare vind än Värtan, där det iofs brukar vara helt ok att kryssa ut från Näsbypark. Blir lite som att att segla vid Sticklinge, fast från andra sidan. Men helst åker jag norrut till Roslagen.

    Ett annat ställe som funkar på Nord är faktiskt Kärringviken på Torö, men oftast är nordliga vindar bäst norr eller långt österut från staden.

  • canan

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 10:33

    Tack för alla svar. Det hjälpte mycket till mina funderingar. Har ni provat
    ”Baksidan” Torö?
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=1&Page=2&WindDir=Nord&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=10

  • pete

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 12:24

    Som sagt, nord är inget vidare nära o söder om stan.
    Är det nordligt blåser det självklart på södra Jungfrufjärden, har seglat segelbåt där ett antal gånger och legat för sydliga vindar på Myrängsflaket på norra Kymmendö. För nordligt kanske man kan leta sig in i lä med båt på södra sidan om Huvudholmen, men det känns lite omständligt för vindsurf tycker jag spontant.
    Tycker inte Torö baksida är superbra, pålandsvind som lyfter och det känns lite instängt – lite som Trinntorp på sitt sätt. Käringviken är bättre då, bara man inte är nojig att driva ner till Polen vid haveri – en aning väst i vinden underlättar där tror jag. Rangsta finns ju oxå, inte världsklass, men funkar.
    Om vinden når in över land rekommenderar jag Sandvikens brygga, Enhörna – allmänt trivsamt, enkel parkering och riggning.

  • grrrr

    Medlem
    26 juni, 2018 vid 17:57

    Lilla sand går bra på NO (men inte N)

  • riot73

    Medlem
    17 juli, 2018 vid 11:51

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=2a1&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=623

    på norra rindö finns en fin litenstrand för riggning. vid N till NO blåser det fint in från hela Trälhavet. vissa tider kan det vara trångt på östrakanten där alla findlandsfärjor och kryssningsfartyg passerar. det går att köra bil hela vägen fram.
    på södra sidan finns ett riktigt fint ställe vid sydliga vindar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nord Vind Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.