Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Norrland i augusti

  • Norrland i augusti

    Publicerad av jonum på 19 juni, 2011 vid 18:50

    Jag skall åka till Norrland en vecka i augusti till ett ställe någonstans mellan Piteå och Skellefteå. Jag funderar på att ta med kitegrejerna men vet inte om det är någon idé. Är det någon som kan svara på om det finns chans till vind i augusti och om det finns några lämpliga spots i trakten?

    perl svarade 12 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mikhogl

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 19:11

    Brukar väl funka ett par dar i veckan ungefär, finns några spots som kan vara av intresse: stor snäckhamnen på nord, byske på syd-öst eller ost. Sen finns ju lillskärsudden som är en riktigt fin spot på syd, dock är det ju en bit till den, den ligger utanför umeå.

  • jonty

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 21:57

    Bor i Skellefteå och de spots vi kör på är Bjuröklubb (Storsand/Grundskatan) 5 mil söder om Ske-å funkar på so-ssv, Östanbäck (Skataudden/Bredvik) 2 mil norr funkar på no-so, Stor-snäckhamnen nv-n, Burvik (Sarasand) på v. Så plocka med grejerna, augusti är relativt en bra månad, just nu är det bara plattvatten och totalt vindstilla…

  • jonum

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 06:45

    Tackar! Då blir det till att skaffa takbox, plocka med grejerna och hoppas på vind.

  • chazzi

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 15:46
    mikhogl;659557 wrote:
    Brukar väl funka ett par dar i veckan ungefär, finns några spots som kan vara av intresse: stor snäckhamnen på nord, byske på syd-öst eller ost. Sen finns ju lillskärsudden som är en riktigt fin spot på syd, dock är det ju en bit till den, den ligger utanför umeå.

    Lånar denna tråd lite.

    Finns det någon bra nybörjar spot runt Umeå området?
    Vi har stuga vid havet mellan hörnefors-viken och bettnäs-viken ungefär, någon erfarenhet av det området?

  • mikhogl

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 17:26

    Jo men det finns flera bra spots! Lillskärsudden som är ca 2km söder om bettnäs, Jättebra spot även mycket nybörjarvänlig. funkar på syd, brukar bli rätt bra bris där.
    Sen finns Örsten som ligger just där öreälv mynnar ut i havet, den spotten funkar på nordost.
    Lillskär funkar säkert imorgon, brisen brukar dra igång mellan 13.00 och 14.00

    Det är bara å åk!

  • perl

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 20:31
    Jonum;659552 wrote:
    Jag skall åka till Norrland en vecka i augusti till ett ställe någonstans mellan Piteå och Skellefteå. Jag funderar på att ta med kitegrejerna men vet inte om det är någon idé. Är det någon som kan svara på om det finns chans till vind i augusti och om det finns några lämpliga spots i trakten?

    Om du åker norrut till Piteå så kan man få fina dagar kring Piteå havsbad (man får hålla sig undan badarna förstoss (so-ssv funkar bäst), men blåser det så brukar badgästerna hålla sig borta 😉 Även “gläntan” (strax norr om havsbadet är bra).

    Annars så är det inte dumt i Luleå ute på Lulhällan (stort midjedjupt område, relativt platt) funkar från no till ssv. Du kna kolla in facebookgruppen “Kite i Luleå”, där skrivs det när fok åker ut och kitar kring Luleå.

    Lycka till.

    /Per

  • jonum

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:02

    Tack Per!

    Hur är det med surfförbud i Norrland? Jag antar att det inte är som på västkusten att det är surfförbud under sommarmånaderna så fort någon badare är i vattnet. Spontant känns det som att det skall finnas plats för både surfare och badare, eller?

  • jonty

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 20:19

    Här uppe är det knappt någon som vet vad kite är. Har aldrig behövt flytta mig eller åka till en annan spot pga badare men havsbaden i Byske och Piteå kan nog vara si så där roligt när solen skiner men de spots jag nämnt ovan är lugna och obefolkade:D

  • perl

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 19:27
    Jonum;661184 wrote:
    Tack Per!

    Hur är det med surfförbud i Norrland? Jag antar att det inte är som på västkusten att det är surfförbud under sommarmånaderna så fort någon badare är i vattnet. Spontant känns det som att det skall finnas plats för både surfare och badare, eller?

    Inga förbud vad jag vet, man får ha sunt förnuft om det finns annat folk i/på vattnet. Dock finns det några öar/områden som är skyddade (fågel och sånt), men de spots som nämnts ovan är bara att köra på.

    Vi kanske ses ute på vattnet. (Vi är ute kring Luleå så fort det blåser, men just nu på en trip till Danmark).

    Hare/
    Per

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Norrland i augusti

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.