Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Duke vs Disco

  • North Duke vs Disco

    Publicerad av svanten på 16 september, 2007 vid 10:48

    Tjena !

    Skulle bli glad om det är någon som kan delge sina erfarenheter ang. North Duke.

    Har ett North Disco -03, 6,4 som jag funderar på att byta ut mot ett Duke 6,4-6,5 !

    Gillar bottendraget i Disco-seglet. Undrar nu om Duke har samma bottendrag och om det skiljer mycket i egenskaperna mellan årsmodellerna -05,-06,-07

    Kanske är det någon som har ett begagnat Duke att sälja PM:a mig i sådana fall.

    /Svante

    svanten svarade 16 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svanten

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:56

    Ingen som seglar Duke ?

  • oscar

    Medlem
    17 september, 2007 vid 18:48

    Hej, duke -06 ersatte Disco. Det är störst skillnad mellan -05 och -06 då de helt ändrade design på alla segel. Från 6 lattor och bakomliggande lattor till mer traditionell “rotational” design med 5 lattor. Eftersom duke ersatt disco så är det säkert väldigt bra bottendrag även i dessa. Själv kör jag ICE och är väldigt nöjd med draget i dessa.

  • janwinds

    Medlem
    17 september, 2007 vid 19:04

    Hej Svante
    Jag har ett Duke 6,9 och ett 5,9 -06 or, har även ett Disco 5,9 -02 6,4 -03 och 6,9 -04. Jag tycker om samtliga dessa segel för att dom har hyfsat bottendrag är lättmanövrerade med kort bomlängd och samtidigt tål mycket vind. Jag väger 85 kg så jag behöver lite bottendrag för att komma igång. Det som jag tycker skiljer Duke från Disco är att Duke har ett bredare register med bättre bottendrag beroende på hur du trimmar seglet, tål lite mer vind och kanske också är något mer lättmanövrerade p.g.a lite kortare bom på Dukesegeln (6,9 har ~190 cm bom). Jag tycker absolut att det är värt att upgradera till Duke, det är klart märkbar skillnad. Seglar mestadels freestylewave, freeride och freestylebrädor runt 100 liter med segeln.

    /Janne

  • svanten

    Medlem
    18 september, 2007 vid 17:47

    Tack för svaren !

    Låter som om Duke har ungefär samma karaktär som Disco fast med lite större vindregister.
    Skall försöka leta upp ett Duke 6,4 eller 6,9 /Svante

  • slor4ever

    Medlem
    18 september, 2007 vid 19:53

    Någon som har synpunkter på om man bör byta mast om man byter från Disco från -02/-03 till Duke -07? Har det hänt något på den fronten?
    Masterna är alltså från samma år, dvs 02

  • svanten

    Medlem
    18 september, 2007 vid 20:16

    Bra fråga !
    Kör själv Discot med ett viper wave 4,60 (100% kol)-03.
    /Svante

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Duke vs Disco

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.