Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Fifth element till Naish X3

  • North Fifth element till Naish X3

    Publicerad av johnster på 24 november, 2008 vid 00:32

    Hey mates

    Jag bor numera i australien och fick min Naish X3 12m nedsant av min mor som lyckades fucka upp det pa nagot satt och skicka med min North Fith element bom istallet. Gar det pa nagot satt att ta bort den femte linan sa lange pa min North bom och anvanda den till Naishen?

    skotten svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jezaja

    Medlem
    24 november, 2008 vid 08:07
    JohnSter;517692 wrote:
    Hey mates

    Jag bor numera i australien och fick min Naish X3 12m nedsant av min mor som lyckades fucka upp det pa nagot satt och skicka med min North Fith element bom istallet. Gar det pa nagot satt att ta bort den femte linan sa lange pa min North bom och anvanda den till Naishen?

    Vet inte hur North Fifth element ser ut men Naish X3 kan jag och den blir ett par snäpp vassare om du kopplar på en femte lina i pumpöglan.

    Bara spänn en tamp (dynema lina gärna med sleeves för att göra knutar) mellan pumpöglan och gör en knut i höjd med vingtipparna och koppla på femtelinan där så har du en helt ny kite, lite stabilare och säkrare dock med samma boost.
    Se till att linan är precis spänd när du har kiten rakt upp och har max power på, den får inte dra ner leading edgen för då tappar du troligen prestanda.

    2004/2005 när Shift-uppgraderingskit kom till X4, så fungerade det minst lika bra till X3. Tycker nästan det gjorde större skillnad än på X4.

  • nic

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:04
    JohnSter;517692 wrote:
    Hey mates

    Jag bor numera i australien och fick min Naish X3 12m nedsant av min mor som lyckades fucka upp det pa nagot satt och skicka med min North Fith element bom istallet. Gar det pa nagot satt att ta bort den femte linan sa lange pa min North bom och anvanda den till Naishen?

    Var väldigt försiktig om du provar en annan bom. Otäcka olyckor har hänt på detta sätt. Tror iofs att just den bommen skulle kunna fungera men prova i svagare vind och be någon börja med att hålla kiten löst först medan du provar ytterlägena, bommen skotad å oskotad. (fungerar det så testa med trim i ytterlägena under säkra omständigheter) Vill minnas att X3an hade ganska kort depower och 5thE-bommen har lite längre så det kommer garanterat inte kännas original.

    5e lina är en super att koppla på X3an däremot, som Jezaja säger. Framför allt får du en bättre säkerhet än originalet genom att sätta leashen i 5e-linan och som bonus är det möjlig att vattenstarta hyfsat. I lätt vind suger LE på X3 sig gärna fast i vattenytan. Har drivit många hundra meter på det sättet… det har hänt en del på kitarna sedan dess. Fast det var ju inte det du frågade om.

    nic

  • skotten

    Medlem
    24 november, 2008 vid 12:31

    hmm I have seen a kites LE blow up with the 5th line connected to the pump “loop”, its not re-enforced to take the jerks that normally come from a 5th line. It would definatley work short term until your naish bom came in the post though.

  • roland

    Medlem
    24 november, 2008 vid 20:20

    Ha kvar den kiten så länge du bara kan den e super!!!!

  • johnster

    Medlem
    26 november, 2008 vid 09:01

    Tack alla, men innan jag visste ordet av sa var min Naish-bom på flyget ner! Fortsätter att köra original så länge, tycker den e grym även om den har sina år på nacken!

    Ses i aplaviken sommaren 2011

  • skotten

    Medlem
    26 november, 2008 vid 21:39

    faaakkin sweet man, enjoy those wet dreams..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Fifth element till Naish X3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.