Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails Drive light, segel val?

  • North Sails Drive light, segel val?

    Publicerad av AndreasB på 19 januari, 2008 vid 12:56

    hej alla rutinerade rävar.

    Jag har precis börjat segla(i höstas) och skulle behöva komplettera min utrustning med ett till segel.
    Har nu en 138L F2 Xantos med ett 6.5.

    Jag hade tänkt att köpa ett 5.5.
    Har spanat lite på NS drivelight, går att få tag på för 2500 nytt.
    Jag tror att det skulle fungera helt ok för en nybörjare eller vad tror ni?

    Har tävling seglat “stora båtar” innan och klart att det är skillnad på segel och segel, men när jag lärde mig gippa med optimist för längesen var ju inte seglet det viktigaste.
    Jag väger runt 85 Kg,

    Tacksam för råd och tips

    nachoman svarade 16 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bicless

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 17:46

    Seglet funkar säkert bra för dig.
    Du bör dock tänka på att med tiden kommer du vilja byta detta segel snabbare än ett mer påkostat segel.
    Drive och liknande nybörjarsegel seglet klarar inte lika brett register som North ordinarie segel modeller och tappar formen i starkare vindar.

    Mvh

    Bicless

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:33

    Om det är så bicless säger…
    Varför inte köpa nästan nya grejor här på steffo för samma peng?

    För 2500 kr får du fina segel här på steffo.

  • AndreasB

    Gäst
    23 januari, 2008 vid 11:50

    Det är precis det jag har funderat på, att köpa ett bättre begagnat istället.
    Tror det får bli så, måste bara hitta något lämpligt.

    Känns inte som att jag är ensam om att vilja ha bra beg segel här på steffo bara.

  • johnnyrainbow

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 12:32

    @AndreasB 440431 wrote:

    Känns inte som att jag är ensam om att vilja ha bra beg segel här på steffo bara.

    Du kan få köpa mitt hotsails superfreak 5.5 från -07. Är i nyskick och kan riggas på både 400 och 430 mast. Se länk för info:

    http://www.hotsailsmaui.se/segel_superfreak.php

  • bicless

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:01

    Vill du ha mer freeride orinterat har jag ett Sailloft Cross 5,5 2007.
    Har ett nytt oseglat utställningsex som du kan få för 2690:-

    Cross har som rekommenderat normalpris 549 Euro och fick kalasbetyg i Novembernumret av tyska Surf.

    Du har garanti på segelet då du köper det av oss som butik. Maila info@surfspot.se om intresse finns.

    Mvh

    Bicless

  • blast

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:39

    Lite för mycket reklam från Bicless sida för min smak. Först en rekomendation och sedan har han plödsligt ett perfekt segel till salu.

    I tyska surf fick Drive när det kom för två år sedan “kalasbetyg”. Det var lättare än ett freestylesegel men ändå hyffsat vid überpower. Segel är en förslitningsvara. Efter 2-3 år är många segel nästan helt slut. Jag skulle helt klart köpt nytt segel men istället kanske en begagnad mast, bom mm.

    /Kristoffer

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:42
    Blåst;440474 wrote:
    Lite för mycket reklam från Bicless sida för min smak. Först en rekomendation och sedan har han plödsligt ett perfekt segel till salu.

    I tyska surf fick Drive när det kom för två år sedan “kalasbetyg”. Det var lättare än ett freestylesegel men ändå hyffsat vid überpower. Segel är en förslitningsvara. Efter 2-3 år är många segel nästan helt slut. Jag skulle helt klart köpt nytt segel men istället kanske en begagnad mast, bom mm.

    /Kristoffer

    Hoppar in här..

    Hur mycket slits det, och hur slits det`?

    Köpte ett gäng onshore 4.2 5.0 5.7 och ett zerofive från 01/02 och seglen ser bra ut, känns bra (enligt mig). Så vad är det som är negativt med gamla segel? Fick mycket för pengarna få jag pyntat ut 2000 kr för 4 st segel varav 3 st är hela och fina, en litet trasigt men massa silvertejp så fungerar det.

    La ner pengar på bräda och mast istället.

  • blast

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:53

    Antingen tycker jag monofilmen blir skör o spricker eller så brukar mastfickan gå sönder. Det är mina erfarenheter. Kolfiber med epoxy är inte känsliga för utmattning o därför kan hållfastheten i en mast som är 5 år vara lika bra som en ny.

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 17:28
    Blåst;440479 wrote:
    Antingen tycker jag monofilmen blir skör o spricker eller så brukar mastfickan gå sönder. Det är mina erfarenheter. Kolfiber med epoxy är inte känsliga för utmattning o därför kan hållfastheten i en mast som är 5 år vara lika bra som en ny.

    Dock så har alla master kolfiber i sig som är känsligt för stötar. Om man inte hanterar kolfiber produkter med lite respekt och låter dem ligga och vibbrera på ett räcke i några hundra mil så kan de snäppa av rätt lätt… Eller?

    Bra att seglen fortfarande är okej att segla med, trodde du menade att de blev klart sämre. Monofilmen blir lite krispigare men hoppas att mina segel håller en stund iaf 🙂

    Åter till Topic. Tack för mig 🙂

  • swe-496

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 21:13

    Kolmast tar inte direkt något stryk av att ligga på ett takräcke. Det som gör en kolmast skörare är värme eller extrem punktbelastning t ex tappa masten på en sten eller dylikt. Man ska ju helst inte låta en kolmast ligga uppriggad alltför länge med full spänning i nedhalet.

    Men kolmasters hållbarhet har ju diskuterats i ett antal olika trådar.;)

  • perrapops

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 21:31
    Blåst;440474 wrote:
    Lite för mycket reklam från Bicless sida för min smak. Först en rekomendation och sedan har han plödsligt ett perfekt segel till salu.



    Tycker dock att Bicless rekomendation är bra, och sen tycker jag att priset som han säljer ett sprillans sailloft cross är ett superpris!
    Seglet har ju fått väldigt bra recensioner! Hade definitivt gått på sailloft istället för north sails drive light.

    //Per
  • andersbq

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 11:33

    @Blåst 440474 wrote:

    Segel är en förslitningsvara. Efter 2-3 år är många segel nästan helt slut. Jag skulle helt klart köpt nytt segel men istället kanske en begagnad mast, bom mm.

    Öh, håller inte med alls. Segel som förslitningvara!
    Ja det stämmer om du handlar från någon som seglar WC eller som spenderar 6 månader per år på typ Kanarieöarna med alla segel ständigt riggade. Men köper du från en vanlig “Svensson” som byter var 2-3 år och har en tät segellinje, så är prylarna praktiskt taget i nyskick. Även om jag seglar 50-70 dagar per år så blir det ju inte mer än 5-15 dagar per segel per år. Många seglar dessutom säkert ännu färre dagar än jag.
    Sålde mina Simmer Onshore till en kompis i Norge, 5 segel för 2000:-, alla utom ett var nästan som nya. Så du kan verkligen fynda bland beg-grejor.

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 14:45

    Köpte en linje onshore/zerofive 4.2 5.0 5.7 6.9 för totalt 2000 kr.

    Små lagning i 4.2 och en rätt stor lagning med silvertejp på 5.7 Annars så är skicken i grymt bra skick. 5.0 ser nästan ny ut.

    Så håller med anderbq. Det går att fynda gamla saker. Särskilt vi som är nybörjare och inte kör så hårt med grejorna blir nog nöjda bara seglen håller. Om ett segel går sönder är det inte hela världen då det är relativt billigt att köpa ett ersättnings segel.

  • jesper_b

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 15:23

    Segel ÄR konsumtionsvaror!

    Det är extremt smart att köpa lätt beggade kvalitetssegel!

    Jag har ingen aning om varför så många byter segel så ofta. Visst finns det dem som sliter ut sina segel på 1-2 säsonger, men de flesta gör det inte.

    För de flesta av oss tar det dessutom ett tag att helt känna sina segel. Detta är också en anledning att inte hålla på att byta för ofta. För mig är segel allt för personligt för att hålla på och trixa omkring med. Det finns inget bättre än en ordentligt inkörd vindsurfutrustning (i bra skick). Den känns som en förlängning av kroppen. Man vet precis hur uthalet ska sitta, vilken fena som funkar bäst till brädan och riggen för just den dagen. Man kan varenda liten repa i bommgummit och har inga problem med fotstroppsplacering eller annat trim. För gemene vindsurfare lär man sig inte detta på en halv eller hel säsong.

    Visst är det också en viss känsla att rulla ut kartongnytt, visst finns det grejor som känns 100% rätt från start, men för mig är det ändå att känna grejorna på djupet som ger mest.

    Om jag inte hade hotsailsmaui.se skulle jag aldrig hålla på och byta segel varje år. Jag skulle köpa exakt de segel jag ville ha och köra dem i botten. Troligen skulle det ta 2-3 år, kanske 1-2 år för den mest använda storleken.

    Om jag inte hade råd med kartongnytt skulle jag köpa från någon av dessa obegripliga wannabe rabbattsponsorade sk teamriders som byter varje år. Jag skulle heller betala en 500 mer för att få de segel jag ville ha, än att köpa från den som är i mest desperat behov av stålar.

    Hur pank jag än var skulle jag aldrig köpa skit. Skit är ett kanske ett för hårt uttryck, men jag menar att det är hur mycket bättre som helst att köpa beg av ett märke eller modell man verkligen vill ha, än att köpa nytt av något som kanske kanske kan vara lika bra, men troligen inte är det.

    Whatever – kör så det ryker!

    Jesper B

  • nachoman

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 15:34

    Håller med Jesper B här. Fan vad schysst det är när man har lärt känna sin utrustning, nu vill jag inte påstå att jag är särskilt bra på en massa trix och sånt, men jag vet fanimej hur mina segel ska riggas och se ut för att jag ska bli nöjd. Dessutom har jag inte hållt på att mixa en massa märken och olika modeller, kör raktigenom NP så långt det bara är möjligt. Allt från segel till fotstroppar och våtskor 🙂 Tycker att det är grymt smidigt att veta att mast och segel passar ihop, därför är det ingen idé att hålla på att mixa med andra märken, även om de finns de som säkert är bättre eller kanske billigare.

    Jag är inte ens sponsrad av NP 🙁 men är en löjligt trogen kund!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails Drive light, segel val?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.