Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails is back

  • North Sails is back

    Publicerad av aspen på 17 maj, 2022 vid 16:39

    Kanske gammal nyhet men det verkar som att klassiska North Sails är tillbaka nu 2022 med 3D/membran segel för WS ( https://northwindsurfing.com/ ). Verkar riktigt snajsiga men säkert grisdyra.
    Måste kännas lite surt för ägarna till Duotone som nu får konkurrera mot det gamla välkända (och högt aktade) varumärket North vilkens tidigare WS-sortiment de ju tog över (köpte?). North har väl under mellantiden sedan 2018 jobbat mkt med 3D-segel för exklusiva segelbåtar och nu beslutat att gå in i WS (igen).

    Stefan_Foil svarade 1 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    17 maj, 2022 vid 19:53

    Jag tror att det är samma gubbar (boards & More) som alltid stått bakom seglen som idag går under varumärket Duotone. North Sails var bara en påklistrad logotype.
    Men såklart kul med ett ”nytt” märke på marknaden!

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2022 vid 20:29

    Finns många segelmärken idag som gör ”3d” segel laminerade med membranteknik. Challenger hade sådana formulasegel redan kring 2010, gunsails har en membranlinje som är ca 2-3000 kr dyrare än standardsortimentet.

    Vad inte vad North har som gör att de hävdar att de är unika, men det är säkert grymma segel.

  • isaac

    Medlem
    18 maj, 2022 vid 12:32

    Dom verkar ju väldigt lätta i alla fall (om det nu spelare någon roll för en vanlig vindsurfare). 1.7kg för en 3.3:a eller 2.15kg för 4.2:a (400g mindre än Duotones lättaste membransegel) enligt spec.

  • jlhp

    Medlem
    8 juni, 2022 vid 17:02

    Här är en liten genomgång från North själva. Om man ska tro deras reklamsnack så är det i flera viktiga avseenden något annat än vanliga membransegel, som tydligen också utvecklades av North och funnits på båtar sen början av 90-talet.

    https://www.northsails.com/sailing/en/loft-news/3di-segel-ar-lattare-och-stummare-allt-annat-men-det-ar-inte-den-viktigaste-fordelen

  • jlhp

    Medlem
    8 juni, 2022 vid 17:05

    Kopierar in texten så den finns kvar även om länken försvinner:

    3Di-SEGEL ÄR LÄTTARE OCH STUMMARE ÄN ALLT ANNAT. MEN DET ÄR INTE DEN VIKTIGASTE FÖRDELEN.
    Vad innebär 3Di-teknologin? Vad är skillnaden mellan 3Di och 3DL? Och vad är det egentligen för fel på dagens membransegel? Det reder vi ut här. Häng med på en resa som spänner över 25 år!

    3Di-seglen lanserades 2010 och tog seglarvärlden med storm. Snart satt det 3Di-segel på de flesta av världens hetaste kappseglingsbåtar. Bilden var tydlig; Om du kappseglade och verkligen siktade högt, då var det 3Di du skulle ha.

    Det var förstås bra. Men det gjorde kanske också att den absolut största fördelen med 3Di hamnade lite i skymundan.

    Ett 3Di-segel är lättare och stummare än allt annat på marknaden, ja. Men det viktigaste är att de håller mycket längre än alla andra typer av prestandasegel.

    Skillnaden är faktiskt dramatisk. Det finns 3Di-segel som har gått 75.000 sjömil och som fortfarande är i hyggligt skick. Och då talar vi om racingsegel byggda i stumma material som kevlar och kolfiber, och sådana är ju inte direkt kända för att vara långlivade.

    Membranseglens uppgång och fall
    För att förstå det unika med 3Di-teknologin får vi börja med att titta lite närmare på hur ”membransegel” eller ”stringsegel” är uppbyggda. Anledningen till att vi för drygt tio år sedan började utveckla 3Di var nämligen att komma tillrätta med de ganska allvarliga brister som den här typen av segel har. Det gäller såväl våra egna 3DL-segel som alla de andra varianterna av membransegel som numera finns på marknaden.

    Först en snabb recap: Våra 3DL-segel, som väl får betraktas som alla membransegels moder, gjorde entré 1992 och under de 25 år som gått sedan dess har de vunnit allt som går att vinna på världens kappseglingsbanor, från Americas Cup och Volvo Ocean Race till lokala klubbkappseglingar.

    Vi var länge ensamma om tekniken, men dag kan alla segelmakare erbjuda sina kunder något liknande. De större kedjorna har byggt upp egna produktionsanläggningar och mindre segelmakare köper membran eller rent av färdiga segel från bland annat Kina.

    Vi är oerhört stolta över våra 3DL-segel och vad de inneburit för segelsporten. Samtidigt är det uppenbart att den här typen av segel har inneboende problem som aldrig kommer att kunna lösas.

    Vi kan ju inte tala för resten av branschen, men för oss är lösningen ganska självklar: Det börjar bli dags att låta membranseglen gå i pension.

    Vi är oerhört stolta över våra 3DL-segel och vad de inneburit för segelsporten sedan de lanserades för 25 år sedan. Men som alla membransegel har de en del fundamentala problem som aldrig kommer att kunna lösas. För oss är lösningen ganska självklar: Det börjar bli dags att låta membranseglen gå i pension.
    Utmaningen: Att ta fram ett segel helt utan film
    Ett membransegel skapas genom att långa strängar av någon stark fiber (exempelvis kevlar eller kolfiber) limmas ihop med ett eller flera lager av mylarfilm. Ibland lägger man också på ett skyddande lager av tunn väv. Konstruktionen anpassas efter varje specifikt segel, och fibrerna läggs så att de följer den förmodade kraftriktningen i seglet. Det får på så sätt ett karakteristiskt och ganska vackert utseende med bågformade linjer från horn till horn. Strukturen är särskilt tydligt i motljus.

    Man kan säga att membransegel bygger på en sorts lager-på-lager-princip. Man skulle också kunna säga att det i grund och botten är ett mylarsegel förstärkt med tunna strängar av kevlar eller kolfiber.

    Och det är just mylarfilmen som orsakar de största problemen.

    Filmen har egentligen bara en enda uppgift, och det är att hålla de kraftbärande fibrerna på plats. Mellan strängarna uppstår ett ”mellanrum” som bara består av mylar. Det är ett tunt och sprött material, känsligt för UV-ljus och obetydligt starkare än en vanlig presenning. Och det här gör seglet känsligt för veck, fladder och nötning.

    Fiber och film har också helt olika egenskaper, inte minst när det gäller elasticitet, vilket gör det svårt att få dem att fungera bra ihop. Dessutom är det bara en tidsfråga innan fibern och filmen börjar släppa från varandra. Man brukar tala om delaminering. Om du någon gång haft ett laminatsegel med några år på nacken vet du nog vad det innebär.

    Problemet är varken nytt eller specifikt för just membransegel. Det har varit känt ända sedan Lowell North hissade den första mylargenuan (känd som ”The garbage bag” på grund av dess gröna kulör och glansiga ytfinish) på tolvan Enterprise under Americas Cup 1977.

    Efter att ha brottats med det här problemet i över 30 år insåg vi till slut att enda möjligheten var att utveckla en helt ny typ av segel som inte innehåller någon film.

    De första stegen togs i samband med Americas Cup 2007 med ett projekt som gick under kodnamnet ”Amalgam”. I största hemlighet byggde vi 19 segel helt utan film till Team Alinghi. Seglen blev ärligt talat ganska misslyckade men vi lärde oss massor. Året därpå hade vi lyckats utveckla ett fungerande segel och 2010 hade vi en färdig produkt som gick att sälja. Vi kallade den 3Di.

    En helt ny typ av segel
    3Di-teknologin är alltså INTE en utveckling av 3DL, och ett 3Di-segel har egentligen ingenting gemensamt med ett membransegel. 3Di är en kompositkonstruktion där två olika material, i det här fallet fiber och en speciell sorts lim, via en kemisk reaktion omvandlas till ett enda homogent material. Det är precis som när man bygger ett båtskrov i glasfiber och polyesterplast. Om du sågar ut en provbit från skrovet på din båt och tittar närmare på den kommer du inte kunna skilja glasfibern från plasten. Efter härdning är det ett och samma material. Så är det även med ett 3Di-segel.

    Rent konkret byggs seglet upp genom att speciella fiberförsedda tejper (som vi själva tillverkar) läggs om lott enligt ett givet mönster tills det får formen av ett segel. Materialet läggs sedan upp på en tredimensionell form där det värms upp under tryck, vilket sätter igång härdningen.

    Själva fibern är oerhört tunn – som ett hårstrå ungefär – vilket gör att de till skillnad från fibersträngarna i ett membransegel kan läggas extremt tätt utan att få problem med vidhäftningen. Därmed undviks de ”mellanrum” av mylar som är ett av problemen med membransegel. I ett 3Di-segel är varenda kvadratmillimeter täckt med fiber.

    Tejperna med fiber är förimpregnerade (pre-preg kallas det på fackspråk) med en speciell sorts härdplast som aktiveras när den värms upp till en viss temperatur, och som därefter får en stark och kemiskt sett mycket stabil struktur. I ett membransegel består limmet däremot av en sorts termoplast. Det är samma typ av material som används i exempelvis glassbyttor eller köksskålar, och den är allt annat än stabil. Testa att hålla en plastmugg över ett stearinljus så får du se vad som händer.

    3Di har fler fördelar. Ett membransegel består till stora delar av mylar, och ibland även väv, och inget av detta bidrar till styrkan. Däremot väger det ju en del. Det finns också en övre gräns för hur mycket fiber man kan laminera in mellan två mylarskikt. I ett 3Di-segel kan man lägga in hur mycket fiber man vill och konstruktionen innehåller ingen som helst film. Fiberhalten i ett 3Di-segel är därför nästan dubbelt så hög som i ett membransegel med samma vikt.

    Detta är en av anledningarna till att nya 3Di Nordac håller formen så bra, trots att konstruktionen baseras på en fiber med viss flexibilitet: Skillnaden i töj mellan ett membransegel som innehåller 10 kilo kevlar och ett 3Di-segel med 20 kilo polyester är knappast synbar för andra än rena experter.

    3Di-segel har egentligen ingenting gemensamt med membransegel, som exempelvis våra 3DL-segel. 3Di är en kompositkonstruktion där fiber och en speciell härdplast via en kemisk reaktion omvandlas till ett enda homogent material, på precis samma sätt som när man bygger ett båtskrov i glasfiberarmerad plast.
    Det finns ett 3Di-segel för alla behov
    Möjligheterna att skräddarsy 3Di-segel är nära nog oändliga. Genom att laborera med olika typer av fibrer i olika kvantiteter kan vi få fram segel med vitt skilda egenskaper. Valet man gör handlar främst om hur man prioriterar mellan å ena sida låg vikt och å andra sidan styrka och livslängd.

    Det finns dock ett antal standardmodeller, med namn som exempelvis ”3Di Endurance”, ”3Di Race” och ”3Di Raw”. Och nu får alltså 3DI-serien ett nytt tillskott i form av 3Di Nordac. Det är kanske inte det ”häftigaste” seglet i familjen, men på ett sätt det kanske viktigaste av alla.

    3Di Nordac produceras med exakt samma avancerade teknik som de andra 3Di-varianterna, men eftersom det baseras på en i sammanhanget billig fiber har vi kunnat få ner priset till en nivå som faktiskt ligger närmare ett dacronsegel än ett membransegel.

    Äntligen ett 3Di-segel som är tillgängligt för en bredare skara seglare!

    En helt unik teknologi
    Till sist: Ibland får vi på omvägar höra att det finns branschkolleger som påstår sig kunna erbjuda segel som är ”ungefär som 3Di”.

    Men det kan de inte. Det här sättet att bygga segel är helt unikt och skyddas av en rad patent. Ingen annan segelmakare kan göra något som ens liknar 3Di-segel utan att få ett antal barska, förmodligen amerikanska, advokater på halsen. Att man är så på hugget på vårt huvudkontor beror förmodligen på att det så att säga ligger mer än bara segel i potten; 3Di-teknologin används numera även inom rymdindustrin, flygindustrin och Formel 1.

    Mycket spännande. Men det är, som det brukar heta, en helt annan historia.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    9 juni, 2022 vid 11:13

    Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.

  • rickard_nr1

    Medlem
    10 juni, 2022 vid 18:53

    Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.

    Har du sett deras priser? Står på deras hemsida och är inte nämnvärt dyrare än något annat fabrikat. Om monofilm va så dåliga stt man tvingas byta varannat år, hur kommer det sig att folk fortfarande åker runt på segel som är över 10år gamla ?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    10 juni, 2022 vid 19:17

    Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.

    Har du sett deras priser? Står på deras hemsida och är inte nämnvärt dyrare än något annat fabrikat. Om monofilm va så dåliga stt man tvingas byta varannat år, hur kommer det sig att folk fortfarande åker runt på segel som är över 10år gamla ?

    Tillverkningsprocessen borde iaf va mycket dyrare. De kanske kör intropris då de är nya på marknaden och/eller kapar mellanhänder och säljer direkt, priset på hemsidan tyder på det.

    Ja visst kan man köra på 10 år gamla segel. Beror på hur ofta de används. Poängen är att monofilm är ett väldigt känsligt material. Blir lätt repor, veck och bulor även om man är jättenoga. Det kan du väl ändå hålla med om.

  • rickard_nr1

    Medlem
    10 juni, 2022 vid 21:22

    Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.

    Har du sett deras priser? Står på deras hemsida och är inte nämnvärt dyrare än något annat fabrikat. Om monofilm va så dåliga stt man tvingas byta varannat år, hur kommer det sig att folk fortfarande åker runt på segel som är över 10år gamla ?

    Tillverkningsprocessen borde iaf va mycket dyrare. De kanske kör intropris då de är nya på marknaden och/eller kapar mellanhänder och säljer direkt, priset på hemsidan tyder på det.

    Ja visst kan man köra på 10 år gamla segel. Beror på hur ofta de används. Poängen är att monofilm är ett väldigt känsligt material. Blir lätt repor, veck och bulor även om man är jättenoga. Det kan du väl ändå hålla med om.

    givetvis kan det vara lockpriser men i windsurfing.tv poden lät inte som att de skulle vara konkurrenskraftiga än mycket dyrare än alla andra.

    jo skynkliga och repiga kan jag köpa men de lär nog även north bli, ser man hur en del hanterar sina segel så är mycket av skrynkel och repor självförvållat när man riggar på grusplan, asfalt osv 😉

  • Stefan_Foil

    Medlem
    11 juni, 2022 vid 08:37

    givetvis kan det vara lockpriser men i windsurfing.tv poden lät inte som att de skulle vara konkurrenskraftiga än mycket dyrare än alla andra.

    jo skynkliga och repiga kan jag köpa men de lär nog även north bli, ser man hur en del hanterar sina segel så är mycket av skrynkel och repor självförvållat när man riggar på grusplan, asfalt osv 😉

    Jag riggar aldrig på grus eller asfalt. Hur som helst, glöm vad jag sa om vartannat år. Ett segel kan hålla hur länge som helst om det inte används. UV ljus bryter ner monofilmen också. Köpte engång att beg. 3,7 i pozo, ett par år gammalt, var egentligen skräp men gick att använda och fick det billigt. Här i norden har vi inte så stark sol och det blåser inte lika ofta så seglen kan hålla mycket längre.

    Om man inte kör foil, då blir det väldigt många sessions per år😁. Gissar ett monofilm segel håller ca 200-300 sessions om man är noga och inte riggar på grus osv.

    Har ingen aning hur länge nya northseglen håller men enligt ovanstående så verkar det som de håller bättre iaf.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails is back

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.