Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails – Minimum Mast Concept

  • North Sails – Minimum Mast Concept

    Publicerad av planing på 8 april, 2008 vid 16:22

    North Sails har nåt de kallar för minimum mast concept. Det går väl ut på att man ska kunna ha en mast (4 meter) för alla segel mellan 3.0 och 5.7 (eller nåt liknande). Jag tror att man använder nån typ av specialförlängare för att den ska passa alla segel.

    Jag har sökt både på detta forumet och på BOARDS forum, och jag drunknar inte i träffar precis… Är det en dålig idé? Det låter ju lite smidigt…

    oscar svarade 16 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

    Medlem
    8 april, 2008 vid 16:39

    Jag kör 4.2 till 6.2 Ice på 400 mast, 6.2an med carbon xtender. Har även ett 8.3 Daytona som jag kör med 460 mast och xtender. Allt funkar skitbra och jag är supernöjd. 4.2an känns kanske lite styv och skulle bli lite mer förlåtande med en 370. Men jag väger 90 kg så…

    Fick dock tag på en Viper 75 430 till bra pris som jag ska testa med 6.2an och se om den beter sig annorlunda, spännande. Testade med en Viper race 460 då det är luff 472 men det funkade inget vidare. Har även testat med en Simmer SC6 430 och det var inget bra heller.

    Många har en jäkla massa idéer om att det inte funkar men dom har aldrig testat själva. Har läst att 8.3an faktiskt ska funka bättre på 460 än 490.

  • tim-eriksson

    Medlem
    8 april, 2008 vid 17:04

    Inte jobbigt att bara kunna rigga en rigg åt gången?.. Tycker det är skönt att ha minst 2 st uppriggade samtidigt. Bra idé med en mast i alla fall!

  • oscar

    Medlem
    8 april, 2008 vid 17:20

    Finns ju inget som hindrar att man har 2 st 400 master, eller? 🙂

    Tvärtom är det grymt att kunna rigga upp 6.2 och 5.3, ökar vinden riggar jag ner 6.2 och kan rigga 4.7 och fortfarande ha 5.3 riggad om det skulle droppa lite. Allt med bara 2 master.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Sails – Minimum Mast Concept

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.