Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North-sails TONIC

  • North-sails TONIC

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 november, 2001 vid 20:47

    Tjena alla monsterdiggare. Är det någon som har erfarenhet fr. seglet Tonic? Borde passa oss freerajdande insjösvear perfekt Kör själv Volcanos men skulle gärna byta lite handling mot tidigare planing då jag som de flesta andra ute på sjön bara racar fram och tillbaks med ngt hopp emellanåt. Enligt North broschyren borde detta segel passa perfekt. Varför är detta segel 1000 spänn billigare än övriga north segel????

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    28 november, 2001 vid 21:03

    OM du redan har volcanos tycker jag inte du ska byta till Tonic. Tonic är mer ett budgetfreeridesegel om man man jämför mot övriga northsegel. Det är därför det är billigare, dvs northkvalite till ett lite lägre pris. Kör själv Volcano 2001 och tycker att de funkar grymt bra som freeride segel också. Segletser lika bra ut som övriga northsegel men jag tror inte att lika mkt arbete är nedlagt på det som tex Volcano eller Transam. Men du får absolut valuta för pengarna. Seglet passar nog bäst för dem som vill lägga lite mindre pengar på sina prylar och mest seglar fram och tillbaks.

  • surferboy

    Medlem
    30 november, 2001 vid 16:09

    Jag skaffade ett 4.0, 5.0 och 6.0 i våras. 5.0 har jag seglat mest med och jag är helnöjd. Jag hade tidigare ett Voodoo 5.0 som axade bra det hade inte riktigt samma speed så jag bytte. Voodoo är mer stryktåligt men i gengäld tyngre. Tonic är ett extremt enkelt men ändå formstabilt segel som väger lätt. Planerar du att landa i seglet efter höga hopp är Voodoo snarare att rekommendera. Vill du däremot ligga och rejsa fram och tillbaka och göra lite småskutt så passar Tonic perfekt.
    6.0 har jag inte seglat så mycket med (2 ggr) men det är ett snabbt och lättplanade segel men framförallt enkelt att rigga och superenkelt att manövrera. Gipparna kan knappt sitta skönare. Det är ett segel som är perfekt för svenska förhållanden och för den som inte är på elitnivå.
    4.0 är ett av mina favoritsegel. Känns lite skört i vissa lägen men det har hållit alla kastfall hittills. 😉

    Är intresserad av att köpa något av dem så ring. Ge mig ett bud. Seglen finns i GBG och är som nya allihop. Särkilt 6.0:an. Jag planerar ändå att byta in dem till våren.

    /Gustav
    031-244664
    0709-405862

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 november, 2001 vid 20:20

    I de tester man läst så har det framgått att Tonic INTE är formstabilt om man med detta avser egenskaper när man kör överriggat!
    Tänkte själv köpa Tonic, men köpte ett annat segel just pga av detta…
    MVH

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 12:28

    tackar før svaren!!!

  • surferboy

    Medlem
    6 december, 2001 vid 13:38

    Jag håller med! När jag menade formstabilt tänkte jag inte på överriggad segling utan normalt drag för storleken. Målgruppen för detta segel är nog inte riktigt mogen för att segla överriggat.

    /Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2001 vid 13:27

    Mycket snack…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2001 vid 17:01

    Jaha, och ditt snack kunde man ju vara helt utan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North-sails TONIC

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.