Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North segellinje

  • nikke

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 19:03
    Ola_P;449578 wrote:
    Jag tycker nog det verkar smartare att köra ice hela vägen i era fall.

    Varför tycker du att det inte är bra att blanda olika segel?

  • ola_p

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 19:39

    Har man inte rätt bra koll på exakt hur man vill blanda sin linje och storlekar (läs har möjlighet att testa rätt mycket) så är det nog bättre att hålla sig till samma.

    I segel <5.5 kvadrat ser jag helt enkelt ingen anledning till att blanda. I ert fall kommer säkerligen ice funka perfekt även i småstorlekarna, lägg lite extra pengar på några små fenor eller nått istället.

    Att bryta av en linje mitt i (typ att man har 6.9 och 5.9 som lättvindssegel, och sedan kör en ren vågsegellinje) kan jag tycka kan vara motiverat.

    Tar jag mig själv som exempel har jag just nu 5.7 4.7 4.1, alla goyas vågsegel. Ett alternativ för mig hade varit att köra ett freestyligare 5.7 segel, och lägga till en 5.3a. Eftersom jag aldrig seglar vågor med nått så stort som 5.7 så skulle det inte göra så mycket att ha nått som är mer freestyleoptimerat.

    Men i våglinjen så byter man ju direkt mellan seglen, och att ha samma känsla i dem då är ju önskvärt.

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 19:52

    Jag håller med Ola_P helt och fullt. Ett av det bättre besluten jag tagit inom vindsurfingen är att hålla mig till en linje, hade det runt 1990, började blanda lite några år senare (när jag bodde i Portugal hade jag 5.3, 4.7 och 4.0 från tre olika märkent – NP, Simmer och ART, det var inte bra alls det…).

    Från 98-99 har det varit mer ordning, och det har helt klart varit bra!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North segellinje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.