Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing North type SL hela segellinjen på en 460 Mast

  • North type SL hela segellinjen på en 460 Mast

    Publicerad av gregerkj på 1 juni, 2016 vid 06:41

    Hej! Det ser ju lockande ut att ha en hel serie freerace segel på en mast,
    men vad är då haken, funkar detta otimalt eller?
    6.0 borde väl bli lite väl stumt och 8,8 lite sunkigt?

    jlhp svarade 7 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mikaels

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 19:56

    Ser inte riktig poängen, har du fler än två segel vill du vill ha mer än en mast ändå, då kan de ju lika gärna vara olika längder, eller missar jag något? Tycker man ofta seglar i förhållanden där man ligger mellan två segel, så man vill ju helst kunna ha mer än ett riggat samtidigt, alltså ha mer än en mast. (Inte för att jag numera har råd och möjlighet att ha så många prylar, men back in the days …)

  • robin

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 05:33

    @Gregerkj 739419 wrote:

    Hej! Det ser ju lockande ut att ha en hel serie freerace segel på en mast,
    men vad är då haken, funkar detta otimalt eller?
    6.0 borde väl bli lite väl stumt och 8,8 lite sunkigt?

    Konceptet har provats några gånger genom åren, men har sällan eller aldrig blivit en hit. Jag har svårt att tro att ett segel med 440 i luff blir skönt med en 460, och som du säger kan nog det största seglet kännas för mjukt även om det säkert funkar för lättare seglare. Vi får hoppas att det funkar, för det är ju inte jätteroligt att lägga tusenlappar på master.

  • jlhp

    Medlem
    5 juni, 2016 vid 07:38

    Tack, för tipset, hade missat detta. Jag är på jakt efter största möjliga segel med mest bottendrag på min befintliga 460 mast och 230 bom. Sailloft traction utgår pga 490 mast. Hoppas detta funkar bra, jag är ganska lätt också. Finns det fler alternativ?

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2016 vid 20:50

    Severne Convert 8,5 riggas på 460cm mast. Men jag skulle ännu hellre nog valt Sailloft traction 7,5. Funkar perfekt på 460 och drar bättre än vissa 8,5:or men samtidigt hyfsat smidig.

  • ramrob

    Medlem
    8 juni, 2016 vid 06:56

    Håller med Bicless. Väger 72kg och kör en Traction 7,5 på en 115L, 72cm bred slalombräda och har aldrig känt att jag vill ha större segel. Planar upp lika tidigt, eller tidigare, än kompisarna med 8,5/9,0 fullcambrat segel. Känner att en större segel blir bara större.

  • jlhp

    Medlem
    9 juni, 2016 vid 20:23

    Ok, intressant.
    Någon erfarenhet av Naish Indy 8,2? Är det en fortsättning på deras Boxer SL som väl också fanns i 8,2? Det var väl också ett bottendragssegel?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing North type SL hela segellinjen på en 460 Mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.