• Northåkare

    Publicerad av guran på 30 maj, 2006 vid 18:23

    skulle vara duktig o vila lite mellan två sessions vilket jag ångrar nu. 5 sek efter jag lagt ner kiten på stranden smäller mittstruten! sömmen sprack 30-40 cm o bladdern är bara skrot av. hörde av Northåkare här uppe att deras sömmar också varit lite si o så med.
    kiten är bara 1 år gammal o helt i nyskick. har kört North nu i ett par år utan problem men man blir ju lite tveksam nu….

    få höra lite feedback, är det fler som råkat ut för det här?

    windyboy svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • luuddee

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 21:02

    såg ett par i cabarete som råkade ut för detta.. synd annars verkar vara bra kvalitet på deras kites.. men lite många sömmar på bladersen tycker jag,

  • annas

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 21:07

    har för mig att det är en speciell batch från 2005 som det hänt på, men kontakta återförsäljaren så får du säkert hjälp – North brukar vara bra på att sköta sånt

  • pewe

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 06:51

    Hej,
    Tråkigt att höra om din kite.

    Det är inte för inget som North är det största märket i världen så jag tycker inte du bör tveka på deras kvalitet. North levererar kites med hög kvalitet. Allt kan gå sönder och det finns en förklaring till det mesta, kontakta återfösäljaren så löser dom det säkert om det är som du beskriver, en nästan ny kite.

    /Peter

  • arent

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 09:11

    Se evt. den her link på kitesurferen.dk:
    http://www.kitesurferen.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=18943

    Mvh Arent

  • guran

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 15:27

    verkar som det inte är helt ovanligt. kiten är en -04 men köpt ny förra våren och den gick sönder 1 vecka efter att garantin gått ut så wallen måste kolla med North innan de tar några beslut…. nån som vet hur svenks konsumentlag funkar is sådana lägen?

    Pewe, din avatar överträffar det mesta hittils

  • windyboy

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 17:10

    Att kiten är en -04a spelar i detta samanhanget inge roll. Om North lämnade ett års garanti, vilket jag antar är fallet, så gäller den från det datumet du köpte kiten. I och med att garantin har gått ut så svarar inte längre North för att felet fanns vid köpet. Du kan dock invända att det är var fel på kiten upp till tre år efter ett du köpte den men du måste visa att felet fanns vid köpet, vilket kan vara svårt att avgöra, eftersom det rör sig om antingen dåliga sömmar som tillverkaren orsakat eller slitage som du orsakat. Om du kan visa att felet fanns vid köpet och att det beror på dålig konstruktion så har du rätt till avhjälpande av felet (om detta är möjligt) annars omleverans. Du kan också få prisavdrag eller häva köpet. Men en ny kite torde vara mest troligt i detta fallet. Du måste också reklamera inom två månader från det att du upptäckte felet.

    Om det verkligen framgår att sömmen var kass så är det inget snack om saken, du ska ha en ny kite. Jag hade för övrigt min civilrättstenta idag som innehöll bla konsumentköplagen och det gick faktiskt jävligt bra. Hade jag varit utexaminerad jurist nu hade jag lätt kunnat dra in 1000 pix för denna informationen. Det ovan nämnda har stöd i svensk lagtext.

    Hoppas även North kites är någorluna belästa på våran lag, annars så kontakta mig så ska jag köra över dem med §§.

  • johanw

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 00:51

    orkar inte läsa vad du skrev wind men där havr vi u dig… hur går det med kiteingen? hör av dig när du kommer ner..

  • pewe

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 06:51

    Wind, tjena! Har du kommit igång? Det blåste jevligt myckets sist för att hissa upp en 12a.

    Vi ses på kusten!

  • pewe

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 06:54

    Jasså Guran du gillar min nya bad-“dräkt” hehe den är fet! Jag ska spara ut håret bara lite sen är nöjd!

    Hoppas det löser sig med kiten!

  • windyboy

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:09

    Jag har kommit igång nu… efter ett mycket intensivt pluggande. ska blåsa imorn och på lördag runt 7-8 SV blir perfekt för mig.

    Någon som ska till varberg eller runt omkring snart. annars får man väl köra ner mot skåne snart igen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.