Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Norweigan – håll tummarna för ny bagagepolicy.

  • Norweigan – håll tummarna för ny bagagepolicy.

    Publicerad av davo på 7 december, 2010 vid 19:04

    Säkert nån som är intresserad.

    Om ni inte visste det så kan man flyga direkt, smidigt och billigt till Agadir/Marocco med Norweigan, säkert andra orter också, men just Marocco var i tankarna när jag kontaktade dem.
    Bakgrunden var att de hittills bara godkänt bagage <200cm, vilket då exkluderar vindsurfingprylar. Detta störde mig så jag kontaktade dem för en tid sedan för att se om en ändring är möjlig. Då alla frågor till Norweigan är web/online-baserade så har jag inte min förfrågan kvar. Den förklarade hur som helst i korta drag bristerna i deras policy och att moderna vindsurfingprylar inte är varken särskilt skrymmande eller tunga. Viss vikt föreligger ju, men då kan de väl ta betalt för den servicen var min mening. (Med tanke på att man kan resa till Marocco från Oslo ToR (även från Sthlm tror jag) för 600:-/väg, så kan man nog hantera en slant för möjligheten att resa med sin utrustning.) Vidare var min tes att det skulle öppna upp för en ny kundgrupp ressugna vindsurfare.

    Deras kundservice var ofantligt långsam, tog över en månad, plus påminnelse. Svaret jag fick idag (till slut) är dock lite intressant…svar på engelska, då jag skrev min förfrågan på engelska.

    Således;

    OBS. Uppdatering. Fick mailet jag skickade ursprungligen, se svaret längst ner.


    Dear Norwegian,

    I would like to know the background for not allowing checked in windsurfing equipment on a flight. This kind of policy most times have a background in poor knowledge in modern surfing equipment.
    A windsurfboard of today normally don’t exceed 2.30m in length and 7kg in weight and a mast (400cm) come in two pieces 2x200cm. With some additional weight such as sails and a boom the overweight is then just a monetary question for the passenger.
    The total volume would be less than 2.50m and perhaps 60-70cm in width with a approx total weight of less than 30kg. Bare in mind that all travelling surfers have good padded bags for protection of their gear. (Another concern for carriers have been issues regarding damaged boards and following claims, this have to be clearly stated in the policy of course).
    Would you please be so kind and explain your policy having read the explaination stated above. It would be greatly appreciated if this e-mail also reach executives in your organization.
    Norweigan would benefit from an updated policy from a vast number of windsurfers, a new excitiing market for Norweigan.
    Best regards and thank you for your time.

    Sincerely,
    David


    Hi!
    We have now checked this with our special goods department. They agree with many of the points you make in you request. They are currently discussing the possibility of changing the conditions regarding Windsurfing equipment. If this is decided our web pages will be updated as soon as possible.
    Until then, the present conditions apply.

    Med vennlig hilsen/Friendly regards/Mit Freundlichen Grüssen
    Per
    Norwegian kundesenter



    Så nu vet ni det! Håll tummarna.
    Mvh/David

    macedu svarade 13 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • endy

    Medlem
    14 december, 2010 vid 09:19

    Jag och Freddan flög till Irland förra Nov med Norwegian, bokade windsurfing som surfing utrustning, det gick som en dans 🙂

  • davo

    Medlem
    14 december, 2010 vid 12:16

    Ok! Det var som fan! 🙂 På hemsidan är de inte alls förtjusta i det… Vad fick ni betala i meravgift?
    Tror jag såg er film/reseberättelse från resan. Borde fan dra dit! Stiltje=Guinness! 🙂

  • endy

    Medlem
    14 december, 2010 vid 14:05

    Dock väldigt bra att du uppdaterade dem 🙂
    Har för mig att det var 600 per tur alltså 1200 ToR, då hade vi 2 bagar.

  • macedu

    Medlem
    14 december, 2010 vid 17:18

    Hepp!

    I somras åkte jag som vanligt med Norwegian och sa att jag skulle ha ner en SURFBRÄDA på 250 väl vadderad och en bredd på 80cm. De replikerade med OKI men inte tyngre än 15kg på det kollit. Inga problem alls mao.
    Segel, bom och mast BLEV till sån där som man riggar på en kanot och det gick som sportutrustning MEN de sa igen, inte över 15kg vilket räckte till 2 segel, en mast och en bom.
    Jag säkrade dock med klartecken på måtten osv osv. Dvs mail med bevis om oki.
    Även hemvägen senare under sommaren var inga problem.

    GÖTT MOS!

    /mac

    PS Men det är löjligt att man inte kan säga VINDSURFING för då hade de antagligen sagt nej osv osv. DS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Norweigan – håll tummarna för ny bagagepolicy.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.