Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd, hårt eller mjukt

Taggad: ,

  • Nosskydd, hårt eller mjukt

    Publicerad av imported_raven på 11 juni, 2009 vid 07:57

    Hej!

    Ny på forumet och återfallsurfare, lyckades efter 20 minuter på vattnet med min nya bräda kvadda nosen. Borde köpt nosskydd jag vet :frown:…

    Fårgan är: När nu brädan är lagad, ska jag skaffa ett hårt eller mjukt nosskydd?

    /Nicholas

    bicless svarade 14 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • perkele

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:03

    Här är en muppig grej jag såg på gran canaria. Mycket tysk sak, men jag tror det funkar. http://www.thedeviator.com/ Jag tror iofs du har lärt dig – den hårda vägen – och inte slår av nosen igen.

    /T

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:07

    Den där prylen har jag bara hört talas :shocked:, kul att se den på bild. Gissar iofs att du har en poäng, nästa gång passar man sig nog lite mera. hård och byig vind med ny bräda efter 4 års uppehåll var nog inte så bra det heller :blush:.

    Tar tacksamt emot flera tips!!!

  • mang-e

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:45

    Mkt bra fundering Raven…jag kommer att följa denna tråd med spänning.
    Dagens brädor är som bekant lätta och styva och det innebär att dom enl min mening är väldigt ömtåliga…tyvärr.

    Jag startade en tråd -07 ang självbygge av nosskydd som du hittar [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52279″]här[/ame]

    Spontant så torde väl ett mjukt skydd vara att föredra före ett hårt, eller…:confused2:. Iofs så kan ett hårt nosskydd sprida kraften på en större yta medans ett mjukt upptar kraften “punktmässigt”…ja vad vet jag:crazy:
    Deviatorn har jag läst kan skapa sådan kraft så att mastkasetten slits ur brädan förrutom den risken så är tanken på dess funktion genialisk.

    Jag har då insett att skall man köra på “moderna” brädor så gäller inköp av epoxi, väv, silvertejp mm.

    Jag överlåter tips och råd till mer kunniga…vill du veta hur man dingar ja då är jag mannen:wink:

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:49

    Tackar! Om mitt oflyt håller i sig så hör jag nog av mig vad gäller flera dingar. Jag har även kollat men en kille som doktorerar i hållfasthetslära, får se vad han säger om hårt eller mjukt. Postar hans svar så fort det kommer (brukar ta tid).

    Ytterligare en oro är ju om man får ett fall och skyddet håller men brädan går sönder under, kan det hända?

  • staffomania

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:52

    Jag har gjort ett eget hårt nosskydd (finns ju inte att köpa någonstans) men har inte hunnit pröva det än. Jag använde mig av en plast som man kan smälta i en kastrull med fatten och sen forma som en deg och lägga över nosen. Nu blev det inte så snyggt som jag hoppades men det ser iallfall bättre ut en dom mjuka.

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:55

    Häftig lösning! Jag kollade med Bromma skidsport de har hårda skydd, dock bara til sharken (som jag har) fast de kostar nästan 1000 kr….

  • bopung

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:56

    det säljs väl något nytt nosskydd (limmas på brädnosen) på surfers som jag såg i deras katalog. om skyddet pallar för ett rejält fall är dock osäkert.

  • fastforward

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 09:06

    Jag tror på en kombination – mjukt underst, sedan hårt och mjukt överst igen. Det mjuka skonar mast och bräda och det hårda sprider trycket. De understa lagren kan vara ganska tunna. Alternativt skippar man det översta lagret och sätter ett skydd på masten istället.

  • Knatte

    Gäst
    11 juni, 2009 vid 09:32

    Köp ingen Devioator i alla fall. Risken är att du kan slita ut mastkassetten om du har otur:cool2:

    De skydden man kan köpa är rätt dyra. typ 600-700 kr och uppåt. Men som några är inne på, så tillverka ett eget med hjälp av mjuka och hårda skumgummibitar.

    Köp ett bom/mastskydd så kan du kanske klara dig lite längre utan skador..:wink:
    [IMG]http://www.onwater.se/components/com_virtuemart/show_image_in_imgtag.php?filename=Prolimit_bom_och_483690407627e.jpg&newxsize=100&newysize=100&fileout=[/IMG]
    Detta fanns hos Onwater, men alla shoppar har liknande prylar

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:18

    Deviatiorn verkar lite riskabel ska se om jag kan ta en titt på en någonstans, verkar som om de har den i Åkersberga (surfar ute vid östana så det är på vägen).

    Kul att få så många tips om bra lösningar, gissar att den bästa är att faktiskt bli bra på att surfa men det är ju en bit kvar…

  • kurtkomet

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:36

    Hittade den [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41022″]här[/ame] gamla tråden om hur det kan gå med deviator, Värt att ha i åtanke.. Tror nog mest på Knattes tips om bom- och mastvaddering, tar de lättare smällarna som skulle leda till bucklor i vanliga fall. Hellre laga en nos-ding än utsliten mastkasett.

  • animal

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:45

    Det har tidigare diskuterats olika varianter av hemmabyggen baserat på liggunderlag, gaffa-tejp och annat. Nackdelen med en del varianter är ju att konstruktionerna kan dölja dingar där det kan läcka in vatten.

    Jag kör liggunderlagsvarianten. Köpte ett tjockt underlag på ÖB. Klippte till en passande form. Körde lite smältlim och tejpade skarven mellan brädan och skyddet med Gaffa. Brädan blir kanske inte direkt coolare, men det går att få till en ganska diskret konstruktion. Man behöver inte gegga ohämmat och tejpa 50 m Gaffa…..Hursomhelst funkar det och har förmodligen räddat min bräda ett par gånger. Får man till ett fete-kastfall så kan det ju va idé att ta loss skyddet och inspektera under.

    Tyvärr funkar ju inte ett vadderat bom- och mastskydd (som man fäster på riggen) så bra om man har en mindre bräda.

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:54

    Jag lyckades faktiskt paja min bäda trots vaddad bom, 100 kilo nybörjare som följer med masten (fortarande fast i selen)rakt ned på nosen var lite mera än vad en fanatic shark klarade av 🙁

  • rosen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 11:48

    Har gjort egna av rörformade badleksaker (sett dem finns i svenska butiker för 50-100spänn, köpte av en norsk onlinefirma).
    såga itu och klistra på. Samma material typ som skumgummisvärden. Suger inte upp vatten och den händige kan få det sjysst. Sista stumpen + silvertejp gjorde takräckena mjuka och fina.

    Alla brädorna vart det inte jättesnyggt på, men håller fint. Trillat ganska hårt några gånger och inga fler spruckna nosar.
    Bor du i sthlm kan du få ett rör om du passerar mig på gärdet.

    Så mitt tips är att gå till en leksaksaffär och hitta rör/svärd och limma på själv.

    ska fota vid tillfälle

  • rosen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 11:50

    justja, boardlady och flera har sagt att hårda “skal” man limmar på kan dölja skador och då ser man inte när brädan tar in vatten.

    kombination låter bra, men dessa ganska dämpande halvrör har klarat stora smällar så det räcker nog.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd, hårt eller mjukt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.