Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd, hårt eller mjukt

Taggad: ,

  • mang-e

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 11:57
    rosen;552537 wrote:
    Har gjort egna av rörformade badleksaker (sett dem finns i svenska butiker för 50-100spänn, köpte av en norsk onlinefirma).
    såga itu och klistra på. Samma material typ som skumgummisvärden. Suger inte upp vatten och den händige kan få det sjysst. Sista stumpen + silvertejp gjorde takräckena mjuka och fina.

    Alla brädorna vart det inte jättesnyggt på, men håller fint. Trillat ganska hårt några gånger och inga fler spruckna nosar.
    Bor du i sthlm kan du få ett rör om du passerar mig på gärdet.

    Så mitt tips är att gå till en leksaksaffär och hitta rör/svärd och limma på själv.

    ska fota vid tillfälle

    Precis som Rosen skriver så är detta ett bra alternativ, läs mer här längre ned på sidan. Dock så är jag “emot” att limma saker på brädan. Ungefär som…det man inte ser finns inte…ingen höjdare att åka med en öppen skada i längden. Dock så har jag varit inne på att tejpa fast “badkorven” men har en svag feeling av att den inte kommer att sitta kvar

  • Knatte

    Gäst
    11 juni, 2009 vid 13:37

    Borde man inte kunna färsta “skyddet” med hjälp av matttejp eller annat dubbelhäftande tejp som är stark?
    Man vill ju inte limma fast något permanent på brädan:blush:

  • staffomania

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 13:52

    Funkar det inte med kardborre? Hade tänkt pröva det på min bräda iallfall.

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 13:58
    Knatte;552559 wrote:
    Borde man inte kunna färsta “skyddet” med hjälp av matttejp eller annat dubbelhäftande tejp som är stark?
    Man vill ju inte limma fast något permanent på brädan:blush:

    Det är lite det som jag drar mig för också, hur ska man få brädan att se cool ut när (om ) man väl har lärt sig. Nu är ju frågan hur cool min kommer se ut iom att jag redan har kvaddat den… Därför jag varit inne på hårdplast-lösningen, den är rätt slimmad.

  • svennebanan

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 14:08

    För er som inte vet vem boardlady är:

    http://www.boardlady.com/noseprotection.htm

  • rosen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 16:30

    Det ser bättre ut med hårdplastvarianten, men tusen spänn för ngt som kan förstöra brädan rejält känns onödigt när du får ngt helt ok för under hundringen (tom gratis om du passerar. Finns en blå och ljusgrön. Sett gul och röd också)
    Boardlady är den största auktoriteten på området (tätt följd av Svenne) så vore dumt att inte lyssna på henne.

    Ta bort limmet tror jag inte är ngt större problem i efterhand. Knappt ngt fäste därframma så det är bara att sprita bort alt sandpappra det sista.

    Sen är det tuffare att våga satsa när man kör än att se snygg ut på stranden och inga brädor är tuffa i garaget trasiga.

    rosen

  • imported_raven

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 17:43

    Håller med dig Rosen klart man ska vara ute med grejorna! Verkar som om de flesta här talar för ngn form av mjukt skydd eller kombinationen av hårt och mjukt. Är det ngn som har erfarenhet av skydd som har falierat?

    Länken till Boardlady var jäkligt bra, tack för den svennebanan!

  • martin71

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 18:55
    staffomania;552561 wrote:
    Funkar det inte med kardborre? Hade tänkt pröva det på min bräda iallfall.

    Har god erfarenhet av Dual-Lock från (3Mhttp://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Manufacturing/Industry/Product-Catalog/Specialty-Products/Reclosable-Fasteners/). Visserligen använder jag det på cyckeln men ändå… ? Det är egentligen inte “hane-hona” som med vanligt kardborreband utan mer som knoppar som griper in i varandra. Tapens vidhäftning (UV-härdande tape) är kanske för god men fäster å andra sidan på nästan vad som helst (antar att det behövs ett rakblad för att få loss det från brädan utan att skada den).

    Efter att ha spräckt nosen på både Fanatic Allwave (2 ggr) och Hawk (2 ggr) bestämde jag mig för att lägga på två extra lager väv runt om nosen så att det täcker railen och ca 8 cm av botten och 5 cm av däcket, från nosen och 20 cm bakåt på båda sidor. Innebär förståss lite extra vikt men å andra sidan är det nu starkare.

    Kanske en bra idé för den som har tid?: 1) lägg på tillfälligt distansmaterial och sedan släppvax på nosen och sedan 2) plasta upp en ny “löstagbar” nos som efter härdning 3) kläs på insidan med något lämpligt stötupptagande för att 4) slutligen montera det nya skyddet (löstagbart) på nosen.

  • rmz

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 19:15

    @rosen 552537 wrote:

    Har gjort egna av rörformade badleksaker (sett dem finns i svenska butiker för 50-100spänn, köpte av en norsk onlinefirma).
    såga itu och klistra på. Samma material typ som skumgummisvärden. Suger inte upp vatten och den händige kan få det sjysst. Sista stumpen + silvertejp gjorde takräckena mjuka och fina.

    Alla brädorna vart det inte jättesnyggt på, men håller fint. Trillat ganska hårt några gånger och inga fler spruckna nosar.
    Bor du i sthlm kan du få ett rör om du passerar mig på gärdet.

    Så mitt tips är att gå till en leksaksaffär och hitta rör/svärd och limma på själv.

    ska fota vid tillfälle[/QUOTE

    Hej!
    Har gjort ett av en kluven “badkorv” men den klarar bara småsmällar,(klöv nosen på brädan):frown:
    jag har vidareutvecklat den varianten med att lägga några lager med väv/epoxi över “korvskyddet”, det måste vara ett hårt lager överst.
    vi får se om det hjälper.

    Här är länken till korvskyddet.
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50

    /Per

  • rosen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 23:05

    Det var som fan RMZ, jag har “dingat” ett av skydden så det är en liten buckla i skumgummit, men annars har det funkat fint trots några REJÄLA kastfall.

    Slog bommen i el var det masten som klöv nosen och vad var det för sorts bräda? Berätta mer.

    Också sett att det finns olika sorters densitet på badkorven, den jag har på brädorna känns inte som den kommer ge vika, men skulle man kunna doppa den som en chokladmunk så det blir ett hårdare lager över vore det toppen.

    Bäst är väl att lära sig surfa så det inte blir så mkt såna vurpor, men å andra sidan vill man kunna köra lite över förmågan också.

  • rmz

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 07:05
    rosen;552687 wrote:
    Det var som fan RMZ, jag har “dingat” ett av skydden så det är en liten buckla i skumgummit, men annars har det funkat fint trots några REJÄLA kastfall.

    Slog bommen i el var det masten som klöv nosen och vad var det för sorts bräda? Berätta mer.

    Också sett att det finns olika sorters densitet på badkorven, den jag har på brädorna känns inte som den kommer ge vika, men skulle man kunna doppa den som en chokladmunk så det blir ett hårdare lager över vore det toppen.

    Bäst är väl att lära sig surfa så det inte blir så mkt såna vurpor, men å andra sidan vill man kunna köra lite över förmågan också.

    Hej!
    jag körde på en sandbank med ett kastfall som följd och träffade nosen bredvid mitten med masten trots mast/bomskydd så sprack nosen.
    Det är som någon skrev innan att man måste ha ett hårt lager överst
    som fördelar smällen över hela nosen typ jp´s tillbehörsskydd.

    /Per

  • ubaten

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 22:25

    rekommenderar jp nosskydd

  • patriks

    Medlem
    5 juli, 2009 vid 21:09

    Sådär, nu har även jag monterat ett nosskydd till min bräda. Får lov att säga att det är riktigt skönt att ha och det har redan räddat mig ett par gånger 🙂

    Skyddet består av den “skumkorv” som tidigare pratats om i tråden (tack till surfen för den gåvan). Ovanpå limmade jag fast en 19mm vattenslang som jag klippt isär. Det ger en schysst och hård yta ovanpå som fördelar kraften relativt bra. För limning har jag använt klassikern pl-400 och även en del silikon för att undvika att vattenstänk tränger in och påfrestar limmet alltför mycket. Ser helt okej ut ändå. Går säkert att göra snyggare, men så länge den uppfyller sin funktion är jag nöjd 🙂

    vdnhodDBU.jpg

  • rosen

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 07:50

    snyggt!

  • jpo

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 20:16

    Nån som testat den där tyska specialgrejen och var den finns att köpa? Om den funkar verkar det ju bättre än att klippa och klistra med rör iso eller gamla liggunderlag.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd, hårt eller mjukt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.