Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nostalgi brädor

  • Nostalgi brädor

    Publicerad av aterfallssurfarn på 3 maj, 2005 vid 19:43

    Vilka gamla favorit-brädor har ni? Min första lilla bräda var en Tiga 260 slalom med 88 liter som jag köpte 90-91. Den var kanon och funkade i allt från lättvind till storm. Dessutom var den gjord i plast så den gick ju inte sönder i första taget. Med dagens mått så var den säkert varken snabb eller lättplanande, men det vore faktiskt intressant att pröva en gammal bräda och jämföra med en modern. För de större freeridebrädorna så är det ju uppenbart att det är stor skillnad, men för vågbrädorna, hur stor är skillnaden?

    carrera svarade 18 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • surfjohan

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 21:22

    jag säger bara MISTRAL DIAMONDHEAD!

  • rasmus_w

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 22:46

    cls.jpg

    Det där är min vågis, som jag fortfarande seglar på. Byggår ca 1988.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 06:05

    Tiga 260 har jag också en! Började surfa på den, vilket jämfört med min moderna freeride var ett rent h-vete. Så jag är ju glad för att jag investerade, ganska snabbt, till modernare. Samtidigt impad av er som lärde er på de numera gamla brädorna. laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 07:22

    Mistral Challenge Flex och Tiga Gun, Tiga Slalom – det var alla tiders då, suck…

    /Fredde

  • henke70

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 07:34

    Hade Vinta two nine five, köpte den med 6,0 segel typ år 86-87 tyckte den var bra, seglade snabbare än nån F2 tönt som skulle rejsa, tog också bättre höjd än han, det var den jag lärde mig vattenstart på, nu när jag tänker efter så kommer jag inte ihåg att det var jobbigt, så jag kanske var lite mer tränad då vid 16 års ålder än nu då jag tycker det är jobbigt som f..n trots 100% kolmast och nytt segel. blush.gif

  • jester

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:47

    Tiga Slalom 270, som jag bytte fenbox i… Bytte sedan ut den mot en F2 Sputnik 265. Den brädan gjorde ont att segla! Men fort gick det. Körde med Mk2:or och Mk4:or. Det roliga är att en polare har kvar min gamla 265:a och mk4:orna…

  • musmagneten

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:46

    BIC Astro Rock, världens bästa bräda (genom tiderna) enligt vissa.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 15:35

    Svar till:


    Samtidigt impad av er som lärde er på de numera gamla brädorna. laugh.gif

    [/ QUOTE ]

    Jag tror inte det var så himla många som lärde sig på en Tiga 260. Det var rätt vanligt att man tillbringade ett år eller så på en 330 innan man skaffade sig en liten bräda, och vid det laget kunde man oftast segla med planing och vattenstarta.

    Sen är det ju klart att en modern freeride är bra mycket lättare att segla och har mycket bredare vindregister, men jag kan nog tänka mig att en del av de här gamla häckarna (som ju främst var designade för att ge bra kontroll när man var toköverriggad med 5.0) hänger med rätt bra fartmässigt, speciellt när det blåser rejält.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 17:44

    En sann legend måste vara Tiga wave 250, grymt kort och radikal på den tiden (1988-) med trusterfenor och dubbbel bakstropp. Använde den som enda bräda under två-tre år tills hälarna gick rakt genom den mjuka konstruktionen. Boards hade ett vintage-test av gamla trotjänare för några nummer sedan och rådet var numera att hålla alla tiga wave från vattnet… grin.gif

    //cada

  • pripps

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 20:11

    på den tiden byggde jag mina brädor själv,på gott å ont!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 21:50

    Jag seglar en gammal 260. Den går inte snabbare än andra men inte mycket långsammare heller…Det bästa är att man kan dra den hem efter bilen. grin.gif

  • ulfp

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 12:29

    Svar till:


    på den tiden byggde jag mina brädor själv,på gott å ont!!!

    [/ QUOTE ]
    Samma här smirk.gif.
    Har fortfarande kvar en hemgjord, men inte använd sen 87…

  • fnassel

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 13:49

    När jag skulle ha min första lilla bräda seglade alla andra omkring på några konstiga pråmar som var runda under?! Div. 2 tror jag det hette! det enda lilla som fanns att få tag på var Bic Schow eller Mistral Takeoff och dyrligt. Ganska sorgliga brädor med dagens mått mätt. Därför tittade jag i amerikanska surftidningar och byggde min första bräda efter idialen där. 2.55 lång och 54 bred. Tjocklek??? eftersom man inte riktigt såg profilerna på bilderna använde jag ovan nämda brädor som ideal villket gav en tjocklek på 15 cm! Brädan fick sedemera namnet limpan eftersom den mer liknade en limpa än en surfbräda! Därefter hade jag ett 10 tal hemmabyggen som blev bättre och bättre efter hand samt 2 plankor från Kanarieöarna i slutet av 80-talet. Dessa var riktigt bra men gjorda för Posso så de var på tok för små för våra normala svenska förhållanden.
    Hu så nostalgisk man kan bli.

  • Kjellorix

    Gäst
    6 maj, 2005 vid 20:10

    Inlägg raderat av Kjellorix

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 06:33

    En av de första riktigt radikala brödorna måste ju vara “vinta 320” ,varje produktionsbräda hade sin unika rockerkurva ,den hade thruster fenor ,feeta wingers och var endast 3,20m kort. vintan var en av de radikalaste brädorna
    1984(om man bortser ifrån fanatic o mistral men de kostade ju tio gånger mer). Vi ses på torö!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nostalgi brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.