Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nostalgia eller Hur tänkte man?

  • canoya

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 06:32

    Ja tänk att ha 2 st 2,8 kilos glasfibermaster att hiva omkring, då var det nog bra att slippa flippa seglet i gipparna!

  • mes

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 08:15

    Det blåser dåligt nu eller…

  • maglu

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 09:42

    Ett normalt segel som körs clew first funkar säkert bättre än vad det där gjorde, i nån riktning =)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 11:30

    Mes – Det blåser kallt i stan så det kanske inte var just brist på vind denna gång.

  • bananen

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 17:04

    Borde inte titeln på reportaget vara “Seglet med buk fram och bak” istället för “Seglet utan fram och bak”

  • *********

    Gäst
    7 maj, 2014 vid 17:18

    Lite dåligt med vind är det 😀
    Men håll med om att det är kul att läsa gamla surftidningar
    Bland annat var det en insändare som varnade för ” dessa sk sinkers” därför att det var farligt om det slutar blåsa eller något går sönder.
    Då har man inget att ta sig iland på…..:smirk:

  • seakjell

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 11:27

    Ja, jag undrar nu hur jag tänkte på den tiden. Men det funkade faktiskt rätt bra först. Tanken var just det att ha tryck genom hela vågridningen.
    Tror att bilderna är tagna -83. Då var experimentlustan inom vindsurfingen monumental. Neil Pryde nappade sedan på idén och gjorde en testrigg. North Sails gick på ett alternativt variant med en mast i mitten.
    Nåväl, när det väl kom till kritan så hade riggen en mycket stor nackdel. Istället för att twista ur i byarna så “mottwistade” den, skotade alltså in i toppen. Resultatet blev att det var som att hålla i en sparkande åsna. Nedlagt!
    Men jag har i stort sett alla grejorna kvar, kanske vore lite kul att prova igen.

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 12:15

    @seakjell 723039 wrote:

    Ja, jag undrar nu hur jag tänkte på den tiden. Men det funkade faktiskt rätt bra först. Tanken var just det att ha tryck genom hela vågridningen.
    Tror att bilderna är tagna -83. Då var experimentlustan inom vindsurfingen monumental. Neil Pryde nappade sedan på idén och gjorde en testrigg. North Sails gick på ett alternativt variant med en mast i mitten.
    Nåväl, när det väl kom till kritan så hade riggen en mycket stor nackdel. Istället för att twista ur i byarna så “mottwistade” den, skotade alltså in i toppen. Resultatet blev att det var som att hålla i en sparkande åsna. Nedlagt!
    Men jag har i stort sett alla grejorna kvar, kanske vore lite kul att prova igen.

    Åh fy jeflar! Din avatar!!! EPIC!

  • dr-masse

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 14:12

    Idén är helt klart värd att ta upp igen.

    Tänk tanken att rida vågor utan att behöva slå/gippa för att plocka vågor… Jag skulle iaf mer än gärna kompromissa bort en del vikt och vindregister för det.

    De här trelattade trasorna e ju så mjuka å knasiga så att det e väl bara att köra dubbelmast som återstår för att komma dit, ah! Åsså strapless på de.

    Och seakjell – sjukt skönt att du dyker upp här och kommenterar på en innovation från -83 med avatar och allt! 😎

  • *********

    Gäst
    8 maj, 2014 vid 20:58

    Seakjell
    Skulle älska att få testa den där riggen.
    Har tänkt mycket på den genom åren, hur den fungerade egentligen.
    Då tyckte man att det såg ut som en smart grej.
    Hör av dig om du har lust att damma av riggen!

    En annan sak som jag tänkt på är när jag och en kompis ringde på en annons, tror det var 81-82.
    Det var en annons i SurfSport, tecknad bild på en stor drake med texten: “Flyg den som en flygplansvinge”
    Vi tyckte det lät som en bra ide att surfa med den enligt principen att det blåser mer högre upp…
    Vi ringde på annonsen och frågade om det gick att surfa med den men svaret var blankt NEJ.
    På frågan vad man då skulle ha den till var svaret att man skulle stå på stranden och styra den???

    Hade vi haft råd att köpa den hade vi nog varit ganska tidiga med Kitesurfing 🙂

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 22:22

    Galet vad produktutvecklingen gick framåt inom vindsurfingen på 80 talet…. många idéer och stor glöd att förbättra den ofulländade utrustningen. Känns som att även hobbyåkare var med och påverkade utvecklingen, inte bara proffsåkarna i sammarbete med de större företagen.
    Såg förresten en video där prosurfa’n Fraser Black använder ett snöre som mastfotsjoint, 7.48 in i denna video. Någon som testat 😀
    http://www.youtube.com/watch?v=IUXCUwZALrA

  • *********

    Gäst
    9 maj, 2014 vid 04:49

    Känner igen det där med tamp istället för mastfot,
    Det fungerar men med sand och vatten så slets det ut snabbt och man fick knyta dit en ny.
    Samma med tamparna som höll bommen på plats, de gnagdes av ganska snabbt.
    Allt var lite rackligt tills bommarna med spänne kom.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 13:57

    RESPECT!
    Att inte bara fundera på en idé utan att testa den -även om den inte funkar kräver mer än en “medelsvensson” -Död åt JANTELAGEN!
    Allt blir kanske inte som man tänkt ,men tack vare många olika steg har många fantastiska prylar kommit fram.

  • *********

    Gäst
    9 maj, 2014 vid 15:37

    Här är fler som var inne på samma linje.
    Att testa var enda sättet.Simuleringsprogram fanns ju inte ens som tanke.

  • *********

    Gäst
    9 maj, 2014 vid 15:41

    Här är ett coolt konsept som inte heller kom loss riktigt.
    Vore också kul att testa.
    Seakjell, har du en sådan rigg också??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nostalgia eller Hur tänkte man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.