Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nothsails mast till Simmer segel?

  • Nothsails mast till Simmer segel?

    Publicerad av earl-grey på 6 september, 2010 vid 13:24

    Det finns en 460 mast Northsails viper Xcellerator. 75 % kol. till salu på Köp&sälj. Kan den passa till mitt nyinförskaffade (bättre beg) Simmer Twist 6.7 från 03? Vet att Simmer har normal böjkurva på sina segel men jag vet ingenting om Northsails master.

    pgvirtual svarade 13 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • star

    Medlem
    6 september, 2010 vid 13:26

    Provrigga

  • earl-grey

    Medlem
    6 september, 2010 vid 13:29

    Bra idé, förutom att vi bor 20 mil ifrån varandra:frown:

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2010 vid 13:59

    Nu har jag inte 100% koll på Northmaster…
    Men Northsegel brukar inte funka på andra master, så antagligen kan det bli problem även åt detta hållet:crazy:
    Men det kanske finns någon mastguru som kan svara bättre här??

  • jlaser

    Medlem
    6 september, 2010 vid 18:14

    Här är en jämförelse av ett gäng master, kanske kan hjälpa??:

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63965″]Vilken mast till vilket segel? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • earl-grey

    Medlem
    6 september, 2010 vid 19:58

    Tyvärr så hjälper det inte så mycket. Simmer segel finns inte med i Bicless matris. Simmer själva rekommenderar SC-6 som mast men inga Simmer master finns med på peterman.dk och därför kan jag inte jämföra värdena med Northsails viper Xcellerator.

    Simmer har väl en “normal” böjkurva till alla sina segel? Men hur är det med Northsails master??
    Troligen har Knatte rätt. Går det inte på ena hållet så går det väl knappast på andra hållet heller.

  • bohm

    Medlem
    6 september, 2010 vid 20:10

    På andra forum har jag läst att north har tämligen topstyva master, det tror jag inte simmer har.

  • bicless

    Medlem
    6 september, 2010 vid 22:49

    Hej

    Detta är ett mittiemellan case tycker jag.
    Bästa är att testa eftersom inte ens märkena klarar av hålla samma flex på sina egna master.

    Simmers mast SC-8 har jag läst har 62/76 = 14 i flex (man tar toppflexen minus bottenflexen). 14 innebär flextop. Northmasterna brukar ligga kring 13-14 så då bör det funka hyfsat med en simmermast på northsegel. Då borde motsatsen funka också men man kan inte vara säker. Jag tror dock oddsen är rätt goda för att det funkar fint.

    Vore mycket värre om du tog en neilprydemast med typ15 i flex och petade in i ett mauisegel som helst vill ha 8.

    Gällande böjkurva på master så mäter man upp dessa i tester lite då och då. Tyska surf har gjort 2 rätt nyligen. Här är ett annat exempel från Boards som är lite äldre.

    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Mast-stiffness-and-bend-curve-measurements/?whichpage=-1&REPLY_ID=293436

    Det är enligt min personliga åsikt mycket värre ha en för flextoppig mast än för toppstyv. Jag kör gärna mauimaster i mina sailloftsegel trots att de igentligen är lite för toppstyva för gillar när seglet har lite mindre twist.

  • jester

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:50

    Kan ju vara värt att veta att Simmer bytt till samma mast-tillverkare som North inför 2010.

    Jag tycker det är lite naivt att förutsätta att en mast skall vara oförändrad år efter år. Även master förbättras under åren, och att begränsa sig som tillverkare så att alla gamla master skall fungera är ju inte så bra, tycker jag. Naturligtvis är det aldrig kul att behöva byta master, men sker det inte för ofta så ser inte jag några problem med det.
    I mitt fall var det kanonbra eftersom mina gamla Challengermaster (som oxå tillverkas på samma fabrik som North och Simmer) fungerade perfekt i mina Simmer SCR 2010. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    7 september, 2010 vid 08:33

    Va? Menar självaste Jester att han kör segel och master från olika märken? Blasphemy!!! 😉

  • jester

    Medlem
    7 september, 2010 vid 10:59

    Japp, så är det… Anders B konfirmerade att masten var identisk med North, och konstruktionen såg identisk ut när man tittade på nya Simmer SC10. Köpte ett segel först och provriggade. Stod ruggigt fint, och funkade perfekt på vattnet. Sen köpte jag på mig 4 segel till… 🙂

    Har även jämfört med min team-kamrat LBj som köpte likadana segel, och nya SC10 master. Kontrollmätte bägge masterna, och vi använder exakt samma mängd nedhal, och seglen ser identiska ut. Så jag tycker allt att jag gjort min hemläxa ordentligt.. 🙂

    Att jag sen bara sett en NS/Challenger mast gå av sen 2006 (och det var första riggningen efter flygresa) känns ju inte dumt heller.

  • pgvirtual

    Medlem
    7 september, 2010 vid 21:40

    Varje fabrik med litet självaktning kan tillverka master med olika böjkurva. Samma fabrik betyder inte samma mast… Kom ihåg att Cobra fabriken tillverkar nästan alla brädor, men ingen påstår att en vågbräda från Fanatic skulle vara identisk med en nybörjarbräda från Starboard.

    North’s master har traditionellt haft en böjkurva på ungefär 13 %, det speciella med dem är att de varit mycket styva längst ner (vilket har lett till rotationsproblem på fotlattan i vissa kombinaioner). Och Simmer har ockå haft 12-14% (SDM masterna har haft 12-13 och RDM ungefär 14), så sannolikheten att det funkar är rätt stor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nothsails mast till Simmer segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.