Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nötningsskador på segel

  • Nötningsskador på segel

    Publicerad av spray på 10 februari, 2008 vid 11:01

    Brädan på mitt segel har slipat av de flesta av sömmarna som håller ihop x-ply rutorna med “tyget” i nedre delen av seglet. hur lagar man detta? Seglet är fortfarande användbart och sitter ihop, men det är tydligt att sömmarna behövs för full styrka.

    Sökte på forumet och hittade denna “mylartejp” från watski
    http://www.outdoorexperten.se/Default.aspx?CP=http://www.outdoorexperten.se/ProductDetails.aspx?ProductID=%2050668
    Skulle det kunna vara något? eller måste jag sy?
    Lönar det sig att pula själv eller ska jag lämna in seglet någonstans?

    Skadorna är av karaktären att de inte är akuta men nödvändigt att fixa innan ytterligare användning.

    Vidare undrar jag vad ni kör med för skyddstejp till de lite hårdare delarna på seglet, tex lattfickorna.
    mvh

    Uppdatering med bilder

    v8damage1jr9.jpg
    v8damage2wv5.jpg

    rasmus_w svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • spray

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 11:04

    50668.jpg

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 11:45

    Slits det så mycket… ? Några av mina segel är slitna men eftersom allt är limmad+sytt så antog jag att det skulle sitta kvar ändå :/.. Har duttad på lite lim på trådarna som är av så att de inte fortsätter lossna dock

    Jag tror att du inte behöver göra något drastiskt, limmet borde sitta bra med tråden som är kvar (?)

    En bild vore skoj så att jag an jämföra med mina segel!

    // Han som inte borde uttala sig om saker han inte vet något om

  • spray

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:43

    Tim vet du något bra ställe att ladda upp bild? Har ingen server för tillfället.

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 13:00
    Spray;443953 wrote:
    Tim vet du något bra ställe att ladda upp bild? Har ingen server för tillfället.

    http://imageshack.us/

  • rasmus_w

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 15:44

    Tim: Det är kombinationen bred bräda och dra rigg som orsakar mycket av slitaget. Jag har liknande slitage på min 9.7:a även om jag inte har gjort nåt åt saken. Fördelen med kasst halkskydd är att det blir rätt lite av den sortens slitage.

  • aronh

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 15:52

    Sen är ju racesegel mycket lägre skurna än våg- och freestylesegel.

  • nlc

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 07:02

    Slipa av halkskyddet på nosen och ~10 cm akterut så slipper du “vindrutetorkarrepor” på monofilmen.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 09:43

    @Aronh 443982 wrote:

    Sen är ju racesegel mycket lägre skurna än våg- och freestylesegel.

    Visst, och min 9,7:a är ett north warp. Fast hittills har jag bara lagat mina segel när det varit hål i monofilmen och de verkar hålla ändå.

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 22:42

    Här är lite bilder på skadorna.. Vad tycker ni, ska jag limma eller tejpa?

    v8damage1jr9.jpg
    v8damage2wv5.jpg

  • Knatte

    Gäst
    12 februari, 2008 vid 05:37

    Tejpa kan du väl göra om du hittar genomskinlig monotejp eller liknande:grin: Tycker inte det ser allvarligt ut, men förstärkning är ju aldrig fel isf.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 08:36

    Haha, mina segel ser ut sådär på rätt många ställen. HIttills har de inte pajat, peppar peppar.

  • jester

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 08:38

    Det där ser normalt ut, som sagt. Dra på lite spinnakertejp, och kör vidare som om ingenting hänt… 🙂

  • spray

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 09:36

    Okey, Fäster sån där mylartejp på det som är vid sidan av X-ply:en? Genomskinlig tejp vore ju snyggast. Provade tejpa med nån typ av tejp förut, kom inte ihåg vilken, men det fäste inte.

  • tsss

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 13:24

    @Spray 444313 wrote:

    Okey, Fäster sån där mylartejp på det som är vid sidan av X-ply:en? Genomskinlig tejp vore ju snyggast. Provade tejpa med nån typ av tejp förut, kom inte ihåg vilken, men det fäste inte.

    jag tror inte på tape här. Den fäster normalt dåligt på dacronväv o liknande. Blir bara en dekoration.
    Gå hellre förbi en kapellmakare eller segelmakare och be dom sy en ny söm. Dom måste ha riktigt modern maskin som syr sån här “stor sick-sack” som är uppbyggt av multipla raka stygn. Även en äldre bautamaskin kan klara att komma igenom, det räcker faktiskt med vanligt sick-sack.
    Själv har jag en gammal ateljémaskin på nåra hästkrafter, men skulle inte våga sy i denna tjocka del av seglet. Oftast kan det ta en timme att ställa in trådspånningen för en amatör, och man bryter en del nålar…

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 17:20

    Nej. Din tejp/monofilm kommer inte att fästa bra vid övergången. (testat)

    Har exakt samma skada på mina onshore segel, dock med lite skadad monofilm också. Jag köpte enkelt super attack lim (något modelllim går nog också bra.) Limmade helt enkelt ner tygbiten igen och den sitter stenhårt (!). Går inte att rubba en mm.

    Så mitt tips: Köp något superlim (snabbtorkande) och peta in under tyget så att det sitter fast i seglet igen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nötningsskador på segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.