Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Novis har frågor
-
Novis har frågor
Publicerad av hutter på 3 juli, 2006 vid 14:11Tjenna hallå!
Sitter och funderar lite lätt på att ta en kurs i vindsurfing, men har lite frågor som kanske ni kan svara på..Vad jag förstått det som så med lite nyare utrustning så kan man surfa från 4-5 mps, detta borde ju innebära att det är möjligt att surfa istort sätt varje dag så det offtast ”fläktar” vid västkusten ?
Hur känsligt är vindsurfing för vindrikting och liknande? Har kollat en del på kitesurfing men det verkar vara strul värre att faktiskt hitta de dagar när det fungerar att segla 🙂 pga vindrikting, inte tillräckligt mycket vind och så vidare.
Jag är ganska tung av mig, 110 kg ungefär, kommer detta skapa några problem när det kommer till utrustning och vindstyrka som behövs för att kunna segla ? Vad för storlek på bräda och även segel bör jag kolla på ?
kommer inte på något mera just nu, men kommer säkert dyka up med fler frågor 😉
Tackar så hjärtligast på förhand för eran hjälp:)
/Hutter
surfan svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
HuTTeR wrote:Vad jag förstått det som så med lite nyare utrustning så kan man surfa från 4-5 mps, detta borde ju innebära att det är möjligt att surfa istort sätt varje dag så det offtast ”fläktar” vid västkusten ?
Det går alltid surfa, frågan är bara vad du har för grejer och om du vill ha fart eller ej 😉
Låter någon annan sköta snacket om vad du ska ha för grejer…
-
Börja läsa om utrustning här:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891
Komplettera sedan med frågor till forumet.Vindsurfing är mindre riktningskänsligt än kite (även om jag inte vet så mycket om kite). Det är generellt lättare att hitta ställen att gå i på med vindsurfing, speciellt om riktningen inte är optimal.
Det finns utrustning som planar extremt tidigt, men denna är inte speciellt rolig (jämfört med alternativen) i hård vind. Om du inte är beredd att köpa prylar för alla väder kommer du att tvingas välja om du vill kunna vara ute jämt eller ha det riktigt kul vid bra förhållanden.
-
Hej
Jag ligger i din viktklass och har följande råd: Ta en kurs, alternativt gå med i en klubb som har moderna nybörjargrejjor och lär dig grunderna på dom. När grunderna sitter måste du göra följande val. Vill du plana tidigt eller bara ganska tidigt. Om svaret är plana tidigt så är lösningen en Formula utrustning med ca 11,0. Då kommer du att plana i typ 4-5 m/s med bra pumpteknik.
Om du vill ha lite enklare segling men i inte plana fullt lika tidigt så kan du köpa en stor freeride (typ 80 cm bred) och en 9,0-9,5.Sen bör du komplettera med mindre segel för hårdare vindar…
Jag kör formula i lättare vindar och vid typ 8-9m/s kliver jag på
slalombrädan.HuTTeR wrote:Tjenna hallå!
Sitter och funderar lite lätt på att ta en kurs i vindsurfing, men har lite frågor som kanske ni kan svara på..Vad jag förstått det som så med lite nyare utrustning så kan man surfa från 4-5 mps, detta borde ju innebära att det är möjligt att surfa istort sätt varje dag så det offtast ”fläktar” vid västkusten ?
Hur känsligt är vindsurfing för vindrikting och liknande? Har kollat en del på kitesurfing men det verkar vara strul värre att faktiskt hitta de dagar när det fungerar att segla 🙂 pga vindrikting, inte tillräckligt mycket vind och så vidare.
Jag är ganska tung av mig, 110 kg ungefär, kommer detta skapa några problem när det kommer till utrustning och vindstyrka som behövs för att kunna segla ? Vad för storlek på bräda och även segel bör jag kolla på ?
kommer inte på något mera just nu, men kommer säkert dyka up med fler frågor 😉
Tackar så hjärtligast på förhand för eran hjälp:)
/Hutter
-
Tackar för svaren 🙂
Jag har läst faq´n innan jag postade 😉om det blir något så tar jag en kurs, och sedan kanske jag hyr några gånger så jag lär mig och slipper köpa absolut nybörjarpaket, på så sätt slippter jag även inhandla något som jag kanske inte vill fortästta med 😉
-
Jag har en annan fråga. Jag läste i senaste numret i WindSurf och där sa de att tunga killar med rätt teknik är generellt snabbare. Många som har rekord i speed har en vikt på ca 100kg. Fråga till er som kan mer än jag: är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?
-
MikeKay wrote:Jag har en annan fråga. Jag läste i senaste numret i WindSurf och där sa de att tunga killar med rätt teknik är generellt snabbare. Många som har rekord i speed har en vikt på ca 100kg. Fråga till er som kan mer än jag: är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?
Det verkar helt klart löna sig. Tyngre gubbe – större segel – annan skala. En myra kan aldrig segla ifrån dig hur duktig den än är.
Någonstans blir det nog dock materialbegränsning. Rätt säker på att det inte finns prylar som skulle hålla för en 250kg sumobrottare som vill köra 40 knop.
-
Dessutom finns det andra begränsningar. Jag tvivlar på att en sumobrottare skulle komma upp i 40 knop. Det räcker inte med att vara tung, man måste också vara hyfsat smidig. Många blir långsammare av att lägga på sig eftersom den ökade vikten påverkar smidigheten.
Själv siktar jag snarare på att komma neråt än uppåt i vikt, väger just nu runt 70, vägde 75 för nåt år sen och siktar på 65. Det ger tidigare planing och jag behöver mindre vind för att kunna gå ner i bräd- och segelstorlek, och jag kan gå ner mer i storlek.
-
Sumobrottaren var bara ett extremt exempel på att det någonstans finns en gräns.
Tror inte ett ögonblick på att du blir snabbare (på maxfart i hårdvind) av att gå ner från 75 till 65 (allt annat lika – om du t.ex. tränar massor för att gå ner så kan förstås ökad styrka ge positiva effekter). Kolla top 10 på GPS speed. De flesta väger runt 100kg. Någon enstaka ner mot 80kg. Många har nog dessutom matat in sin drömvikt. Tror inte t.ex. inte David White ”bara” väger 125kg. Närmare 130 har jag läst. Att det i princip bara är tungviktare i toppen kan inte vara slump.
Tycker dock allmänt att din viktminskning låter lovvärd! Jag skulle också behöva en. GPS är ju inte allt…
-
Läste din fråga igen mer noggrannt:
MikeKay wrote:är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?Jag svarade bara på maxspeed i hårdvind (15 m/s och uppåt), vilket är det som syns på topplaceringarna på GPS-rankingen. Talar man vågsurfing, freestyle och annat finns det ingen uppenbar fördel. Talar man om slalom i lätt eller mellanvind är det inte heller lika självklart.
-
fredrik.ygge wrote:Läste din fråga igen mer noggrannt:MikeKay wrote:är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?
Jag svarade bara på maxspeed i hårdvind (15 m/s och uppåt), vilket är det som syns på topplaceringarna på GPS-rankingen. Talar man vågsurfing, freestyle och annat finns det ingen uppenbar fördel. Talar man om slalom i lätt eller mellanvind är det inte heller lika självklart.
Men det är ingen ”nackdel” att väga 100kg+ heller ?
Jag menar, man kan alltid anpassa utrusting och likande för att kunna surfa, även i låga vindar? Jag kommer inte missa en drös av dagar pga att jag som väger 110 kg, inte kan även med rätt bräda/segel segla när det drar sig ner mot 5 m/s ?ursäkta om frågan i sig är korkad, har tyvärr väldigt lite koll på detta 🙁
-
Oregistrerad
Gäst6 juli, 2006 vid 09:56Det kan vara en fördel när det blåser på om du vill speeda..en nackdel om du vill plana tidigt. du klarar lätt att hålla större segel än lättviktarna och kan kompensera det lite med det.. + att du måste ha en större bräda än om du hade vägt mindre, att plana tidigt är mycket teknik också . Fördelen med att vara mindre är att man kan köra på mindre grejer och med mindre segel..seglingen blir smidigare..Vill du plana i 5 m/s så är det dock bara formula som går igång.
HuTTeR wrote:fredrik.ygge wrote:Läste din fråga igen mer noggrannt:MikeKay wrote:är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?Jag svarade bara på maxspeed i hårdvind (15 m/s och uppåt), vilket är det som syns på topplaceringarna på GPS-rankingen. Talar man vågsurfing, freestyle och annat finns det ingen uppenbar fördel. Talar man om slalom i lätt eller mellanvind är det inte heller lika självklart.
Men det är ingen ”nackdel” att väga 100kg+ heller ?
Jag menar, man kan alltid anpassa utrusting och likande för att kunna surfa, även i låga vindar? Jag kommer inte missa en drös av dagar pga att jag som väger 110 kg, inte kan även med rätt bräda/segel segla när det drar sig ner mot 5 m/s ?ursäkta om frågan i sig är korkad, har tyvärr väldigt lite koll på detta 🙁
-
tack för alla svar 🙂
har nu bokat en 4 dagars camp i Varberg i augusti på semstern.
Förhoppningsvis lär man sig tillräckligt mycket för att fortsätta utvecklas på egen hand efteråt.om man faktiskt fastnar så kan det bli en trevlig sensommar/höst i år 🙂
-
HuTTeR wrote:tack för alla svar 🙂
Förhoppningsvis lär man sig tillräckligt mycket för att fortsätta utvecklas på egen hand efteråt.om man faktiskt fastnar så kan det bli en trevlig sensommar/höst i år 🙂
Akta dig så att du inte fastnar i surfträsket, blir lätt ganska dyrt….(men satan så roligt!!!!)
-
MacTS wrote:HuTTeR wrote:tack för alla svar 🙂
Akta dig så att du inte fastnar i surfträsket, blir lätt ganska dyrt….(men satan så roligt!!!!)
hehe, fastnar gärna så länge det är skoj jag vet att jag kommer iväg ut på vattnet med jämna mellanrum
Pengar är till för att slösas…eller nått…. 😉
skämt och sido, letar efter en skoj hobby som jag kan ägna mig åt, och lägger gärna pengar på det så länge jag känner att det är värt det 🙂 -
fredrik.ygge wrote:Sumobrottaren var bara ett extremt exempel på att det någonstans finns en gräns.
Tror inte ett ögonblick på att du blir snabbare (på maxfart i hårdvind) av att gå ner från 75 till 65 (allt annat lika – om du t.ex. tränar massor för att gå ner så kan förstås ökad styrka ge positiva effekter). Kolla top 10 på GPS speed. De flesta väger runt 100kg. Någon enstaka ner mot 80kg. Många har nog dessutom matat in sin drömvikt. Tror inte t.ex. inte David White ”bara” väger 125kg. Närmare 130 har jag läst. Att det i princip bara är tungviktare i toppen kan inte vara slump.
Visst, i absolut toppfart i perfekta förhållanden tappar jag kanske lite. Å andra sidan gissar jag att jag väger mer än Karin Jaggi och hon har ju varit över 40 knop.
Sen stämmer det att de snabbaste är rätt tunga, men det är annars en del som skiljer dem åt. Plus att de har en annan sak gemensamt: de är långa! Och de är fruktansvärt vältränade. Dunken är t.ex. den väldigaste karl jag nånsin sett, att stirra in i hans rygg på puben i Bahia Feliz var att stirra in i en flanellklädd tegelvägg. Karln måste vara en halv meter bred och allt är muskler. Ändå kan han göra stående bakåtvolter utan att använda händerna. De flesta av de här killarna har dessutom jättemuskler, bilringar eller inte.
Sen finns det gott om exempel på förhållanden där vikt och storlek mest är ett hinder. I riktigt stökiga förhållanden är det tydligen ofta de små seglarna som har överhanden för att de kan reagera fortare.
Den regel jag har hört är att viktökning bara gör dig snabbare om du inte förlorar nån snabbhet eller rörlighet, därför tror jag att jag blir snabbare av att banta. Jag känner mig betydligt sävligare och klumpigare med en onödig kulmage och därför siktar jag på att banta/träna bort den.
Av samma anledning tror jag att en hel del av (i alla fall toppskiktet) freestylekidsen har potential att speda ifrån de flesta av landets ”speedgubbar”.
Dave White verkar vara en typisk jojobantare, av vad jag förstått kan han gå upp och ner tiotals kilo på bara nån månad eller så, vilket är vanligt hos rejält överviktiga. Dessutom misstänker jag att han tränar lite väl hårt, han har i intervjuer sagt att han tränar sex dagar i veckan och då är risken stor att kroppen aldrig får återhämta sig. Jag försöker själv se till att få till enstaka träningsfria veckor, vikten brukar rasa rätt rejält under de veckorna.
Logga in för att svara.