Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP 2009, Firefly 6.1 eller Excess 6.4

  • NP 2009, Firefly 6.1 eller Excess 6.4

    Publicerad av klas-tss på 9 februari, 2010 vid 21:52

    Någon som provat de storlekarna?enligt engelska Boards tester är Firefly det bästa för varierande förhållande, med fokus på både bra bottendrag, top-end och stort vindspann. Men enligt tyska Windsurfing Journal är Excess det överlägsna seglet och Firefly är rena skiten med kasst vindspann och dåliga trimningsmöjligheter…
    Jag tänker köra mer freestyle och lite vågor framöver, men med runt 6.1-6.4 blir det mycket turn&burn också. Man blir helt virrig av all tester på sidorna! //Klas

    klas-tss svarade 14 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ajac

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 23:38

    Provade båda seglen i just de storlekar du anger på uthyrn i grekland i sommras. Blev väldigt imponerad av firefly 6.1. Blev själv sugen å att skaffa ett som största segel för lättvindsvåg. Väldigt smidigt och lätt för sin storlek. Excess 6.4 däremot kändes inte alls lämpligt till våg/manöverorienterad segling. Kändes tungt och oinspirerande och hade inte några märkbart bättre egenskaper än firefly’et.
    Möjligt att det kan geschwintichkeit briljera lite över fireflyet vid tysk autobahn raktframsegling. Men det krävs nog mustach och en stabil hockey ovanför den tribalmönstade våtdräkten för att känna den skilldnaden…

  • dr-masse

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 08:25

    Eh, blandar du möjligen ihop “the Fly” med “Firefly”?

    Firefly har, mig veterligen, fått fin kritik, och just 6.1 vet jag flera som gillar. För den segling du beskriver skulle jag lätt välja Firefly

  • klas-tss

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 17:33

    Övertygad, blir ett firefly!! Tack för beskrivningarna. //Klas

  • goose

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 17:53

    Storlek på brädan som du vill köra seglet med?

    Någon som kört med SDM på Firefly 6.1 eller kräver den RDM?

  • klas-tss

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 21:18

    Kör med en 100liter freestyle. Tidigare hade jag 125liters freeride, bytte ner mig i höstas men har bara hunnit prova den ett par gånger. En Starboard Flare.

    Enligt NP själva passar Firefly bäst med SDM.. Men kan det avgöra så mycket, SDM vs. RDM??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP 2009, Firefly 6.1 eller Excess 6.4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.