Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Diablo VS. Simmer Zero Seven?

• NP Diablo VS. Simmer Zero Seven?

Publicerad av Knatte på 4 mars, 2003 vid 17:28

Funderar på att byta ut mitt Simmer Fusion 7.4 Kvm -99, som jag använder på min Tiga X-271 mot något nyare/ ev.större och funderar på två alternativ.
    Simmer Zero 7 eller Niel Pryde Diablo.
    Någon som har erfarenheter av dessa segel och andra funderingar om fördelar/nackdelar på dessa segel?
    Det handlar om storleken 7.4-7.7 Kvm då jag har tänk rigga seglet på en 460 mast.
    Årsmodell blir nog -01 eller -02 för att inte spräcka budgeten helt. wink.gif

neilpryde svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 mars, 2003 vid 18:29

walk over NP diablo

• oscar

Medlem
    4 mars, 2003 vid 18:42

Har seglat några gånger med Zero seven 9.2. Det riggas med grymt mkt nedhal vilket syns på mastkurvan “U”..

Det känns grymt stabilt på vattnet och är mkt snabbt, vilket också påpekats i de tester som synts i tidningarna. Detaljer som lattspännen och sånt är naturligvis billigare i sitt utförande än på NP men så är det ju också billigare att köpa.

Annars kan jag rekommendera Naish nocam segel. Riktigt grymma!

• neilpryde

Medlem
    7 mars, 2003 vid 15:15

Knatte!

Jag har seglat med cambersegel sedan -86 tills jag sommaren -00 fick prova både Zimmer zero7 och NP Diablo i A-bay en underbar 6.0-dag. Båda är grymma segel MEN med ett stort extra plus-tecken för Diablo:t.
    Jag köpte Diablo 6.7 som min största segel till F2 Axxis 262 och samtidigt som det minsta segel till F2 Ride 284 ltd.

Vilket grymmt segel ….. det är såååå snabbt utan att överdriva. Lättriggat samt mycket lätt att trimma. Jämför vikten med detta med andra märken == mycket lätt i vikt. Seglet reagerar på minsta vink. Du hittar lätt vindvinkeln. Diablo har ett grymt vindregister uppåt (som zero7 inte har). Jag har seglat med mitt Diablo 6.7 i ca 17 m/s och det fungerar så bra. Zimmer zero7 ÄR ett mycket bra segel men Diablo ÄR ett strå vassare => => => GOOO DIABLO !!!!!

Pierre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Diablo VS. Simmer Zero Seven?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.