Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Fusion (6,7), freeride/freestyle

  • NP Fusion (6,7), freeride/freestyle

    Publicerad av zurfman på 28 juni, 2011 vid 22:26

    Jag är intresserad av att höra av någon som har testat NP Fusion, helst 6,7 eller något av de större, hur det seglet funkar….

    Har det tidig planing?

    Funkar det bra för “enklare” new school freestyle?

    Är det någon som har kört även NP Zen som jag, som man kan jämföra det med…

    Tänker framförallt använda Fusion-seglet till min Fanatic Skate 115 l

    Litet fundersam om jag borde köra med mitt NP Zen 7,2 istället, hur stor är skillnaden på en freestyle att köra 7,2 VS 6,7. På min stora bräda ,130 l,kan jag hålla 7,2 ganska långt upp i vindregistret, vet inte riktigt hur det funkar på en mindre bräda?

    Målet är alltså att lära mig litet freestyle o hoppa litet mer, därför kanske inte camber-segel helt lämpliga eller är det någon som kör freestyle-brädor som tycker annorlunda?

    zurfman svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 06:56

    Behåll ditt 7.2 Zen för lättvindsdagarna och skön crusing. Inga problem att köra det på Skate 115.

    Komplettera med någe runt 6.0 för mer freestyle. Kanske ett FireFly 6.1?

    Du kan till och med gå ner till 5.7-5.8 utan problem.

  • danne_an

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 11:50

    Kan bara hålla med Dr Masse.
    6,7 är lite väl stort för freestyle. Körde själv 6.5 som största segel innan men med lite teknik träning o några kilon lättare så kommer jag nu nästan igång lika tidigt med min 5.6. Hade absolut inte satsat på större än 6,0-6,1 om det är freestyle som huvudsyfte du har.
    Nu är jag absolut ingen freestyle guru (än) =) men det är rätt stor skillnad o hantera en 6,5-6,7 jämfört med 5,6-5,9.

  • zurfman

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 16:27

    Tack för era kommentarer, intressant att ni tycker att 6,7 är litet stort för freestyle.
    Jag har redan ett 6,1, fast då freeride-segel eller free-move kanske det kallas, NP Zen.

    Det enda som får mig att vilja skaffa 6,7 nu är att 6,1-dagarna är så få, om jag skall lära mig hoppa och litet basic freestyle måste det nog bli med 6,7 eller 7,2 eftersom jag mest kör i Stockholms-området.
    Då kanske 6,7 är lättare än 7,2. Jag är dock litet tveksam nu till 6,7an…

    Fortfarande intressant att höra någon som testat just NP Fusion…

  • smurff

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 23:48

    Tjenixen! Har testat fusion HD 6,7, 6,1 5,5 och 4,9.
    6,7 upplevde jag som lite stumt och tryckpunkten klart vandrande bakåt när det börjar luta åt överriggat.
    Ett ok freeridesegel när förhållandena var optimala för 6,7. Helt klart byggt för att hålla, det jag körde med var helt i X-ply. 6,7:an prövade jag på en JP supersport 128/74 och även 6,1 testade jag med supersporten.
    Dock måste jag säga att jag gillade de mindre storlekarna bättre i Fusion linjen 5,5 och 4,9 var sköna, bra grunddrag relativt neutrala i gipparna.6,1 5,5 och 4,9 körde jag på JP fsw 112l fin combo!

    Hade möjligheten att samtidigt köra m NP Hellcat 8,2 7,7 (min favvo då jag väger 95 pannor) och Hellcat 7,2.
    Gillar Hellcat bättre vid 7-9 m/s (4-5 BF) mer stabilt, tåler mer vind och driver något mer genom gipparna men jag kör inte freestyle! 😉 Givetvis så körde jag supersporten med Hellcat.

  • zurfman

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 13:51

    Tack Smurff, många bra synpunkter!

    Tack för de tidigare kommentarerna. Jag har valt att inte ta in 6,7 just nu, med tvekan!
    Om det går att köra med Skate´n snart så skall jag utvärdera hur den funkar med 7,2 respektive 6,1.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP Fusion (6,7), freeride/freestyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.