Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP kommer med RDM-specifika vågsegel 2002

  • NP kommer med RDM-specifika vågsegel 2002

    Publicerad av ola-h på 13 februari, 2001 vid 09:53

    Jag läste precis på NP-konfen att Neil Pryde kommer med en linje smala master, så kallade RDM, till 2002. Till dessa kommer en eller två vågsegellinjer specifikt designade för dessa master.

    Moderna RDM anses allmänt starkare (och lättare) än andra vågmaster.

    Ola H.

    voodoo svarade 23 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 10:04

    Vad är RDM ?

  • grinchen

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 10:10

    Reduced Diameter Mast

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 14:21

    hhhhmmmm, låter lite som Gaastra/Fiberspaar copy, var ett tag sen dom tillkännagav att deras 2002 görs efter nye Reflex Wave RDM masten.

  • petter

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 07:47

    Gaastra/Fiberspaar var långt ifrån först, Powerex har haft RDM något år och även Ezzy kom med RDM förra året…

  • ola-h

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 08:04

    Smala master har funnits i princip hela 90-talet och har, av vissa, hela tiden ansetts starkare och bättre. Problemet är och har varit att inte så många (om ens några) har sytt segel specifkt för RDM. Jag vet inte hur det är med Ezzy nu, men förra året klagade Windsurf i sitt test på att den medskickade smala masten inte verkade passa optimalt till Ezzy-seglet. För att det hela skall bli optimalt måste man nog helt enkelt ha smalare mastfickor som då inte kommer funka med vanliga master (och givetvis från början designa seglet till rätt mastkurva). Till de smala masterna behövs också nya mastförlängare och kanske nya bommar (eller kör man med adapter?). Det blir rätt dyrt det.

    Powerex har iochförsig någon kombinationsvariant, som börjar normaltjock och sedan smalnar av. Det kanske kan vara något.

    Ola H.

  • luwa1

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 08:25

    Om jag förstått saken rätt så gäller följande: Desto dyrare – desto roligare.
    Detta innebär ju att det kommer att bli jättekul med den nya svindyra, masten,seglet,bommen,förlängaren & mastfoten.
    Om det hade varit billigt hade ju hela konceptet fallit.
    Slutsats: Vi ska vara jätteglada att fabrikerna tänker på oss & gör våra
    w-surfingkit värdelösa varannat år så vi inte tröttnar & tycker att windsurfing är trist vilket förmodligen blivit fallet!

  • grinchen

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 08:29

    Bra talat! Själv skulle jag gärna vilja ha en Cybertopp på mitt vågsegel också
    så att det inte fungerar i mycket vind. Då skulle jag behöva köpa massa storlekar
    för att kunna segla. Det vore alldeles strålande!
    Undrar om brädan blir roligare om man laminerar in en massa tusenlappar i
    sandwichen?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 10:56

    Trenden kanske beror på att det blir lättare att greppa en smal mast vid t.ex. Spock och Vulcan och då behöver man bara byta om man vill öva på det.

  • udoo

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 11:04

    Är dom mycket smalare än de gamla Fiberspar Needle eller?

  • grinchen

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 11:08

    Tror inte det

  • voodoo

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 11:28

    Hur smala är dom här masterna ?? Mina master är ju rätt smala, normala nertill så en vanlig förl. går i men smalnar sedan av rejält..

    vooodo wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP kommer med RDM-specifika vågsegel 2002

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.