Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP V8 7.5 Brädval?

  • NP V8 7.5 Brädval?

    Publicerad av jester på 13 maj, 2005 vid 20:34

    Hejs!

    Fick mitt NP V8 7.5 idag. Alltid lika skön känsla att packa upp nya prylar…
    Nu är det så här att jag har en Starboard Hypersonic 125 -03 och en JP sx 106 -05. Jag är 180cm o 100kg+. Vilken bräda skall jag använda seglet till? Grejen är ju att JPn har en 33 fena och hypern 34 o 44 fenor, och en 7.5 bör man väl ha ca 40 cm? JPn har Powerbox, o Hyper har Tuttle. Så den ultiamta fågan är väl vilken typ av fena jag skall köpa. Pwerbox eller Tuttle?

    Fråga 2. Vilken fena rekommendras?

    Hmmm. blev lite flummigt inlägg, men jag tror ni fattar.

    jester svarade 18 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 23:15

    Jag kör JP 106 sx med min original fenan och v8 7.7 och så länge du inte e toköveriggad och vill kryssa så funkar 33 fenan helt ok!Har däremot köpt en freewave fena 28 som jag ska smälla på jp så den blir lite mer svängig och loose!
    Hoppas det funkar!

    MVH

    HEnke

  • the_novice

    Medlem
    14 maj, 2005 vid 11:09

    Fenorna till första hypern lär inte vara så bra (för kraftfulla med stort drag motstånd),prova med tex Sr-6b istället. 40cm tror jag blir för stort till hypern och 7.5, tycker 34-36cm är mer lagom (o andra sidan så väger jag lite mindre än dig om det kan påverka). Till HS96 och 7.5 så kör jag med original 34cm (gjuten kopia av Sr-6b fast med tunnare profil och högre aspect ration) eller en select eagle 35cm (freeride/freerace fena med en tunnprofil och lite lägre aspect ratio) när det är dåligt med vind.

    Generellt så tycker jag hypern är ganska känslig för fenan så man behöver ett par stycken för att kunna trimma med…

  • jester

    Medlem
    14 maj, 2005 vid 15:40

    Hmmm… Väldigt små fenor du rekommenderar. Om man kika på exempelvis Select-fenor så rekommenderar dom gansa mycket längre fenor. Se exempelvis här: Select Superfast

    7.5 och 125 liter: 45 cm. Men iofs så sklijer det 30 liter volym på din o min bräda, samt säkert minst 20 kg i kroppsvikt. Just nu lutar det åt en 43 cm fena som jag även kan använda till min 8.5.

  • the_novice

    Medlem
    14 maj, 2005 vid 17:19

    Hypern körs väl generellt sett med lite mindre fenor jmf med vanliga brädor. Det är väl lite en smaksak också, dvs om man vill ha hjälp av fenan för att komma upp i planing eller om man faller av ordentligt först för att komma upp i planing och sedan tar höjd när man väl fått upp farten (det beror ju lite på vindstyrkan också). Jag kör bla med select superfast 51cm/lightning 46cm till 9.8 segel och det stämmer väl inte så bra med deras rekommendationer heller…. smirk.gif

  • jester

    Medlem
    14 maj, 2005 vid 18:48

    Ok. Har faktiskt bara kört min Hyper med orginalfenor. Om nu 42:an visar sig vara för stor för 7.5, så funkar den ju fint för 8.5… Och då kanske jag bara behöver köpa en till. Dessutom sneglar jag lite på en Fanatic Falcon slalom 120 för tillfället.

    OM det nu börjar blåsa nån gång. Blir nog iväg o försöka köra lite formula på sjöbrisen i morron…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP V8 7.5 Brädval?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.