Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP vs Prolimit & Chinook.

  • NP vs Prolimit & Chinook.

    Publicerad av eriksson på 2 april, 2006 vid 16:07

    Jag tänkte beställa lite grejer som behövs nu till säsongen.

    Det handlar om Bom (X3 eller Chinook Wave),Skor,Underställ,Handskar,Mastfot och Förlängare.

    Jag vill beställa allt från samma ställe… så det kommer antligen bli SP eller Surfbutiken. Men jag har knappt haft några NP grejer, samma gäller Prolimit och Chinook. Är det nå större kvaliteé skillnad på dessa märken?

    alexasu svarade 18 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • herodude

    Medlem
    2 april, 2006 vid 19:06

    kan inte uttala mig om de andra märkena men NP är gryyymm kvalle på alla deras prylar jag har använt, allt från master och segel till mastfötter, så np blir du inte besviken på… jag har kört x5:an på boom som redigt grymm

  • eriksson

    Medlem
    2 april, 2006 vid 19:24

    OK! Låter bra… Nån som vet ifall man kommer behöva typ nån adapter på X3:an för att kunna använda på RDM? såg att man inte kommer behöva ha det på Chinook bommarna. (Har i och för sej inte RDM nu, men det kanske blir inom en snar framtid, vem vet 🙂

  • eriksson

    Medlem
    2 april, 2006 vid 19:26

    OK! Låter bra… Nån som vet ifall man kommer behöva typ nån adapter på X3:an för att kunna använda på RDM? såg att man inte kommer behöva ha det på Chinook bommarna, inte för jag har RDM nu, men det kanske blir inom en snar
    framtid. Problemt jag har nu med bommen de är att inte glider ner (Local Sprit Slimfree) så tillslut har man den riktigt långt ner, och jag läste att X3:an tydligen skall sitta “som gjutet” tror jag det stog 🙂

  • ola_p

    Medlem
    2 april, 2006 vid 19:40

    Kan inte uttala mig om alubommen, då jag aldrig seglat med den, men chinooks kolbom är helt grym i förhållande till vad den kostar, hyggligt stabilt frontbeslag, som passar på rdm utan shims å skräp.
    Vad gäller neoprenet så känns ju PL som det mer prisvärda alternativet om inte annat, PL skorna är det bästa jag använt helt grymt bra även om mina har gått åt rätt fort. Understället e kalasgött, dräkten e skön, huvan likaså. Har inga chinookmastfötter, så det får någon annan uttala sig om, men jag har inte varit helt nöjd med prydes mastfot (pin) delar som spricker, lossnar å så… Iofs så har ju SP streamlined och liberty….

  • surfen

    Medlem
    2 april, 2006 vid 19:54

    Jag använder Chinook Tendon Pin helgjuten helt suvären. Chinook förlängare kol med riktigt stora trissor för lättare riggning. Har även köpt på mig Chinook kolbommar, riktigt prisvärda.

  • pelle_o

    Medlem
    2 april, 2006 vid 21:30

    Kolla Local Spirits bommar, jag har kört både kol och alu bommarna samt Chinook och LS har jag aldrig haft problem med. NP.s mastfötter och förlängare fungerar även med sand i maskineriet och det sparar ju lite blodtryckssänkande piller. Vad det gäller neopren så är både Gul och NP att rekomendera.

  • pelle_o

    Medlem
    2 april, 2006 vid 21:41

    Ooop, jag missade att du har LS-bom nu men jag har inga problem med att bommen glider trots att jag hänger som en chimpans när jag landar.

  • donpedro

    Medlem
    2 april, 2006 vid 22:17

    Passa dig dock för local spirits mastfötter, dom e helt värdelösa. Håller ungefär en vecka innan dom ger upp.

  • herodude

    Medlem
    3 april, 2006 vid 01:29

    jag skulle inte vilja säga att några av local spirits saker är sket najs, men…

    aja prova att spänn bommen lite hårdare då? om den glider ner menar jag…

  • rasmus_w

    Medlem
    3 april, 2006 vid 02:15

    Om du är stark nog att spänn bommen riktigt rejält tajt mot masten är du stark nog att få bommen att glida ner medan du seglar.

  • styret

    Medlem
    3 april, 2006 vid 05:49

    tyvär måste jag säja att jag tycker att både np och prolimits neopren är kass. två sässonger sen är dom slut.

  • basse

    Medlem
    3 april, 2006 vid 08:28

    … vad rekommenderar du för gummi då styret.

    Chinook gör väldigt bra prylar tycker jag. Köp deras nya helgjutna pinnfot om du kör pinne. Längarna är grymma också. De håller ju lätt samma klass som NP i mina ögon.

  • styret

    Medlem
    3 april, 2006 vid 08:58

    jag rekomenderar utan gummi för ökad känsla…

    jag har inte tetat några andra dräkter så… men jag tycker att det är kass att det pajjar efter två sässonger, har gjort av med två NP-dräkter båda efter den tiden och många polare som kört prolimit säjer samma sak.

    rip curl och oneil verkargrymma i kvalle. men ahr somsagt inte testat dom själv.

    får antagligen hem ännu en np-dräkt idag…

  • ola_p

    Medlem
    3 april, 2006 vid 09:22

    Både PL och NP är ju helt i single lined neopren, varmt med man får ju vårda det om det skall hålla, att ha en slitstarkare dräkt under sommarhalvåret när det är lite varmare är ju den bästa lösningen.

  • eriksson

    Medlem
    3 april, 2006 vid 14:10
    donpedro wrote:
    Passa dig dock för local spirits mastfötter, dom e helt värdelösa. Håller ungefär en vecka innan dom ger upp.

    Håller med (därav byte). Som det verkar är det “hugget som stucket” vilket av NP eller PL/Chinnok jag väljer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP vs Prolimit & Chinook.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.