Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP X3 X6 & X9 frågor

  • NP X3 X6 & X9 frågor

    Publicerad av dkabb på 2 oktober, 2017 vid 12:26

    Hello!
    Jag har en NP X9 140-190, med det breda bakstycket, som har varit knäckt, ungefär vid bakre handen, och lagad av en dansk. Han sålde den sen till mig för ett helt OK pris. Jag visste alltså vad jag köpte :). Den är tydligen lagad med ett invändigt kolrör samt ett alu-rör på utsidan & sen nytt gummi på lagningen. En ganska bra lagning kan jag tycka, tokstyvheten är bibehållen men det finns saker som jag nu inte kan tänka bort längre.
    1. Greppet är tjockare vid lagningen (bakre handen)
    2. Jag litar inte fullt på den.
    3. Lagningen inne i röret gör att den numera är 150-190 eftersom bakstycket inte går ända in.
    4. Greppet börjar lossna lite här & var så jag måste “meka” med den ändå.

    Så till mina frågor till er….. med tanke på att jag inte vill lägga för mycket pengar på en liten bom.
    A. Passar mitt fina bakstycke i t ex nya X3-bommar? Tänker att jag kan komma undan med en hybrid, där jag använder alla bra delar från denna.
    B. Vet ni om NP:s bakstycke passar i andra tillverkares bommar, innerdiametern?
    C. Har någon lagat en knäckt kolbom, på annat sätt, med bra resultat, sådär mitt på bommen?

    Kanske kan det bli ett kul vinterprojekt…..

    Ta´t lugnt!

    dkabb svarade 6 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 oktober, 2017 vid 09:28

    På A svarar jag B och på B svarar jag vet inte. Däremot kan jag svara på C.
    Det går att laga på bättre sätt. Enklaste för din del är förmodligen att ta bort aluröret på utsidan och lämna kolröret inuti. sen slipa ner där bomen har gått av ner till kolröret inuti och göra en lång fas (109-150mm på vardera sidan om brottet hade nog jag gjort lite beroende på hur skadan ser ut, måste ut rejält i oskadat material)ut till ursprunglig yta på bommen. Efter det linda kolfiber runt skarven, mer mitt vid brottet och sen tunna ut längs fasen. Linda hårt och sen Linda peelply hård eller krympband runt för att få ut överskotts epoxi. Slipa jämnt efter härdning, ev ett lager epoxi och mb för att jämna till. Sist limma på nytt bomgrepp. (Skrivit på telefonen vilken jag inte riktigt ör sams med för längre texter så ev uppdaterar jag senare)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 oktober, 2017 vid 09:36

    Ev kan det ju även gå att få bort kolröret och göra om det så du får hela justeringen men det kan vara lite av ett riskprojekt om röret är limmat.

  • dkabb

    Medlem
    6 oktober, 2017 vid 23:06

    Hmmm….
    Tack för svar & tips.
    Tror nog att det ska bli ett vinterprojekt att bli av med aluminiumet & förstärka enligt din instruktion för att på så sätt få samma diameter på hela bommen.
    Har eventuellt en tanke att byta en fenbox också, återkommer isf. Det vore ju coolt med en av dina :), eller kanske alla fyra…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP X3 X6 & X9 frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.