Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu är det dags för en sida för Nybörjare!

  • Nu är det dags för en sida för Nybörjare!

    Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2002 vid 18:03

    Hej,

    Efter att ha surfat runt lite och kollat på nätet så har
    jag inte hittat så mycket om windsurfing för nybörjare.

    Tänkte själv sätta ihop en sida med tips om riggning/köp av
    grejor osv..

    Jag vill att ni skriver vad mer sidan kan innehålla!
    Tacksam för många tips för att göra det enkelt för nybörjare som inte vet som mycket om sporten/prylarna.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 15:14

    Tja, några förslag kanske kunde vara:

    Skillnad på olika sorters brädor , fenor , segel och hur de beter sig i olika förhållanden och för vad de är avsedda. (ex. våg- , freeride-, freestyle, -formula, -slalom brädor, en del brädmodeller kanske kan vara bra kombinationer av ovanstående, för lite av varje, och lämpligare än andra för nybörjare)

    Grundläggande information om tex. brädor , fenor , segel ‘s egenskaper beroende av hur de är utformade. (ex. vis hur volym, bredd, längd , kurvor på en bräda ger olika egenskaper) (hur fenornas storlek , längd , area , styvhet påverkar egenskaperna etc.).
    även att höra hur de “duktiga/erfarna” kombinerar olika riggar/brädor/fenor och deras erfarnhet av detta kanske hade varit kul information.

    Teknik för ett komma igång och lära sig grunderna (beach-, vatten-start, kryssningsteknik etc..) Alltså ren seglings teknik.

    Riggningsteknik är väl en vetenskap i sig värd att diskuteras…

    Hur seglingsekenskaperna förändras genom trimmning av bomhöjd, fenplacering, mastfotsplacering, hängseletampsplacering, fotstropsplacering etc. hade jag själv tyckt vara kul att höra från andra erfarna.

    Ojoj, det blev mycket och jag vet inte om det var på rätt nivå av skolan, men kanske några förslag värda att bygga på…

    Bra initiativ föresten!

  • tomtenissen

    Medlem
    2 augusti, 2002 vid 17:36

    Jag hjälper gärna till, kan html, php och sånt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2002 vid 19:56

    Bra!, är du duktig på design?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2002 vid 10:21

    Äntligen något för en nybörjare som jag…
    Ser fram emot din sida!
    Bra intiativ.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2002 vid 17:30

    trevligt för alla nybörjare som mig själv..:P En sak kanske vore att skriva lite om nybörjarfel som annars fastnar lätt och är svårt att vänja bort…Ha D bra

  • tomtenissen

    Medlem
    3 augusti, 2002 vid 17:44

    Design är tyvärr inte min starka sida. Men känner en kille som kanske kan hjälpa till med “grunddesign”, ska snacka med honom. Om du har MSN kan du adda mig på tomtenissen@polisen.nu

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2002 vid 21:18

    Tjenare!
    Kul ide.
    Har en del kunskaper om design osv, och hjälper gärna till.
    Har ni börjat spåna något på hur det hela skall gå till?
    web hotell och sådant.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2002 vid 21:48

    Jag kommer inom några månader ha en gammal linuxburk som står uppe 24/7. Kanske duger så länge, iaf. tills vi har sett hur stort intresset är och hur mycket trafik som generaras. Skaparen av tråden har inte hört av sig nåt men om det finns fler intresserade så är det ju bara att köra igång. Jag finns som sagt att nå på MSN.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 11:21

    Skitbra initiativ! Hur går det förresten??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 11:53

    Ahh, tokbra initiativ med en sajt för nybörjare! Jag skulle bli överlycklig!

    Det känns dock som att det är ett projekt som lätt rinner ut i sanden. Hur långt har ni kommit? Är det något på gång? Finns en preview-version någonstans? Har någon börjat arbeta med sajten överhuvudtaget?

    – Rasmus

  • fourtyeight

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 20:37

    Äntligen något som kan bredda vår favoritsysselsättnning.
    Har själv mycket att lära trots min kärlek tii windsurfing sen 1974!

    Känner mig ibland som nybörjare som jag hoppas att alla gör för det man behärskar är ju inte lika roligt som att lära sig ngt nytt, så jag hoppas att
    KONFMaster fångar ideen. Även vi litet till åren kommna “mästare” börjar förstå att det finns unga som börjar känna samma sköna känsla som vi när brädan(oberoende av en massa finesser) börjar plana och det den underbara svepande känslan av fart och kontroll börjar infinna sig. Att åka i 30-50 knop har egentligen ingen betydedelse, utan det är ju glädjen att sväva fram över vattnet som ger den totala upplevelsen. Och som gammal surfare tror jag att man blir ödmjukare inför naturen efter att man har upplevt tystnaden som uppstår under planing. Hoppa, loopa bottom -up, tail först och allt annat men glöm inte bort den sköna känslan av gemenskapen med naturlagarna.

    ÖDMJUKHET LEVER LÄNGST

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 21:45

    hej
    På Tyresö Windsurfing Club så har vi en del nybörjare som vill ha råd om vad man ska köpa för bräda när man nu ska satsa på en egen. Det beror ju förstås på sparbössans storlek, ambitionen, var man ska surfa osv osv. jag försökte få igång folk på TWCs konf för att lämna goda råd om detta. En del blev skrivet, men inte så mycket, men varsågod och använd om du vill

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 17:29

    Hej, Allesammans..

    Har befunnit mig på Rhodos så jag har tyvärr inte hunnit
    att titta till på Konfen. frown.gif

    Hursomhelst, ni som skulle vara intresserade att hjälpa till är välkomna att maila mig på khproduktion@home.se och så kan vi säkert lägga upp alltsammans på ett bra sätt!

    Alltså maila om du är intresserad av att hjälpa till och skriv gärna vad ni är duktiga på inom HTML!

    Roligt att det finns ett stort intresse för denna
    typ av sida!

    M.V.H

    Kristoffer

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 21:08

    donar en del me design på nätterna.
    kan html, men sitter nu i flash.
    så har ni material så kan ja knåpa ihop nåt som kanske kan bli intressant.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu är det dags för en sida för Nybörjare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.