Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Nu blev jag impad av canon

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 september, 2008 vid 13:26

    Finns en tråd “Panga Grisen” om 5D.

    Nikon har väll bara D90 so far som kan filma full-hd?… Men är väll inte bara kameranhuset, för även om jag är lite roockie på foto så ser jag att det här är dyra objektiv…

    “EF Lenses used in the making of REVERIE:
    FD 7.5mm f/5.6 (converted to EF mount)
    EF 16-35mm f/2.8L II USM
    EF 24-70mm f/2.8L USM
    EF 50mm f/1.2L USM
    EF 85mm f/1.2L II USM
    EF 135mm f/2L USM
    EF 200mm f/1.8L USM
    EF 400mm f/2.8L IS USM
    EF 500mm f/4L IS USM
    TS-E 24mm f/3.5L
    TS-E 45mm f/2.8 “

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2008 vid 14:35

    Förvisso har dom använt fina objektiv.

    Men tittar man på brusnivåer t.ex. så spelar inte objektivet så stor roll. Dåliga objektiv ställer oftast till med brytningrelaterade problem. Särskilt i kanterna på bilden.

  • ola_p

    Medlem
    26 september, 2008 vid 17:01

    @Tim.Eriksson 502827 wrote:

    Men är väll inte bara kameranhuset, för även om jag är lite roockie på foto så ser jag att det här är dyra objektiv…

    Är man i marknaden för en 5DII så har man nog koll på vad optiken har för inverkan. Man måste nog inte täcka in 7.5 – 500 mm i fast optik bara för att göra schysst film… 😉

    Och grymmesnyggt resultat. Hur ligger den kostnadsmässigt mot vanliga filmkameror? Kan tänka mig att den förändrar kameramarknaden för amatörfilmare något…

  • swe22

    Medlem
    26 september, 2008 vid 18:02

    @Tim.Eriksson 502827 wrote:

    Nikon har väll bara D90 so far som kan filma full-hd?…

    Nej den har inte full HD, bara 720p… Saknar autofokus i filmläge och har tydligen en jävla “jelly” effekt kolla här: http://s477.photobucket.com/albums/rr134/jamesmel9/?action=view&current=DSC_0012.flv

    Verkar som Canon lyckats bättre!

    Sen när det gäller pris så får man otroligt mycket kvalitet för pengarna.. Kollade i nåt forum om D90 och för att få samma skärpedjup osv. med den finaste optiken Nikon har så får man gå up till 100.000 kr´s klassen på filmkameror… Vet inte om det stämmer riktigt, men men..

    Snart kan vi njuta av amatörmässiga surffilmer i proffskvalité. Grymt

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2008 vid 20:34

    @Ola_P 502890 wrote:

    Och grymmesnyggt resultat. Hur ligger den kostnadsmässigt mot vanliga filmkameror? Kan tänka mig att den förändrar kameramarknaden för amatörfilmare något…

    Huset verkar hamna runt 26000:-
    Men det återstår ju att se lite…

  • ola_p

    Medlem
    26 september, 2008 vid 21:15

    @Fesen 502943 wrote:

    Huset verkar hamna runt 26000:-
    Men det återstår ju att se lite…

    Jag menade, hur står den sig mot en bra HD-kamera. Alltså, vad kostar en motsvarande kamera om man köper en filmkamera?

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2008 vid 21:23

    @Ola_P 502956 wrote:

    Jag menade, hur står den sig mot en bra HD-kamera. Alltså, vad kostar en motsvarande kamera om man köper en filmkamera?

    Ahh…tja…det blir nog lite svårare att svara på.
    Men det verkar som om man kanske skall sansa sig lite och se vad som kommer på filkameramarknaden framöver. Iaf från Canon…. 🙂

  • challq

    Medlem
    28 september, 2008 vid 13:00

    Klippet var i så bra kvalité att min dator låste sej!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Nu blev jag impad av canon

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.