Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Nu har jag tänkt: Det bli Australien i ett år

  • Nu har jag tänkt: Det bli Australien i ett år

    Publicerad av baez på 12 december, 2005 vid 19:01

    Någon som har erfarenhet av Australien?
    Jag har tänkt arbeta ihop ca 50 papp och skaffa mig ett workingholliday för att sedan bege mig till Australien i upp till ett år.
    Det får bli om tidigast 1 år.
    Ska försöka locka med en polare och sen leva där och arbeta samt surfa längs hela kusten, både vanlig och windsurf.

    Är det någon som har gjort en liknande galet bra resa?
    Känns som om livet är för kort för att inte göra verklighet av drömmen.

    surf_matz svarade 18 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    12 december, 2005 vid 21:12

    Working Holiday är verkligen att rekommendera!
    Kan även rekommendera en jobb-tripp till Griffith i NSW under skördeperioden…(typ feb. – april)
    Finns feta pengar att göra där då!

    Jobbade själv på ett vineri (Casella Wines) drivet av italienska maffian som allt annat i Griffith
    (världen 3:e största maffia tillhåll, hehe)
    Detta va en jättefabrik där vin pruducerades i 300.000 liters tankar snarare än fat!
    Jobbet va ball som fan å alla australiensare va helt utflippade (knarkade mer än vad dom jobbade)
    Jag jobbade 12 timmar 7 dagar i veckan i 2 måander…
    Hade ca 1400 dollar (= 7000 i veckan) efter skatt!
    (Dessutom får man tillbaks mer när man deklarerar eftersom man är utländsk medborgare)

    Så efter 2-3 månader där så är man loaded och behöver inte jobba på resten av vistelsen

    Dessvärre är det 98347529087345 mil till närmsta hav så surf lär det inte bli under den perioden!

    Ha det gött,
    Australien är fett

  • svenne

    Medlem
    12 december, 2005 vid 21:21

    Griffith – Where da grass gro’s greener!

    laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2005 vid 15:45

    massivt!

    jag drar själv ner till australien 31dec och stannar i minst 4månader förhoppningsvis längre. men det får jag se när jag kommer ner. schysst med lite tips om vart man tjänar fett med cash. av vad jag har hört innan så är det halvdant pröjs som fruktplockare. men det gäller att pricka rätt.

    någon mer som har tips så skriv allt är av intresse

  • fenan

    Medlem
    14 december, 2005 vid 15:47

    jag som skrev så PM till mig om ni inte pallar skriva i tråden!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 december, 2005 vid 00:29

    Nej, ni måste självklart skriva i tråden wink.gif

  • fenan

    Medlem
    15 december, 2005 vid 09:05

    Svar till:


    Working Holiday är verkligen att rekommendera!
    Kan även rekommendera en jobb-tripp till Griffith i NSW under skördeperioden…(typ feb. – april)
    Finns feta pengar att göra där då!

    Jobbade själv på ett vineri (Casella Wines) drivet av italienska maffian som allt annat i Griffith
    (världen 3:e största maffia tillhåll, hehe)
    Detta va en jättefabrik där vin pruducerades i 300.000 liters tankar snarare än fat!
    Jobbet va ball som fan å alla australiensare va helt utflippade (knarkade mer än vad dom jobbade)
    Jag jobbade 12 timmar 7 dagar i veckan i 2 måander…
    Hade ca 1400 dollar (= 7000 i veckan) efter skatt!
    (Dessutom får man tillbaks mer när man deklarerar eftersom man är utländsk medborgare)

    Så efter 2-3 månader där så är man loaded och behöver inte jobba på resten av vistelsen

    Ha det gött,
    Australien är fett

    [/ QUOTE ]

    det låter riktigt soft, vad hade du för arbetsuppgifter? vet du om man kan jobba bara 2veckor? hur va det med mat och boende?

    greets

  • el_duderino

    Medlem
    18 december, 2005 vid 12:24

    Det är alltid en chansning när man drar i väg å ska jobba någonstan, har man oflyt går man runt å plockar meloner i 200 grader värme varje dag!
    När det gäller melonplockande så har jag ett tips,
    säg aldrig till bossen (en 70 årig DON från Sicilien i detta fallet) att “suga din k*k” när du inte får betalt i tid…
    Det hela slutade med biljakt och när vi väl stannade så hoppade han ur sin bil och skulle plocka fram något ut bagageluckan.. och jag kan lova att det inte va en kakburk! hahaha adrenalin kick!!! (bra när man inte har tillgång till surf) hehehe

    Nä, men ett jobb på vineri är inte omöjligt att få tag på, jag kom bara dit en dag bakfull som fan, 2 minuter senare hade jag gått på ett 12 timmars pass.. (mådde sådär efteråt)

    Det finns väl 5-10 stora fabriker i trakten, det jag jobbade på heter Casella Wines och är den största exportören av vin till USA (säger lite om hur massiva fabriker det är)
    Finns för övrigt att köpa på systemet nu med, Yellow Tail! smile.gif

    Arbetet går ut på t.ex.
    * att lasta in/ur 3 ton ek ur tankarna (rätt dammigt, kunde inte skilja en från Fiji männen som jobbade där efteråt)
    * gå runt på catwalken (15 meter upp) å ta prover eller temp. mätningar på vinerna
    * blanda i olika saker i tankerna på olika vis, typ svavel, kolsyra, bentonit, aktivt kol, tannin eller nått annat shit.
    * fylla tankbilar med vin
    * städa tankarna med kaustic soda (inte min favvis, kaustics a BITCH!!!!) görs för övrigt inte för hand utan med högtryck

    mycket av arbetsuppgifterna går ut på att dra ledning mellan oilka tankar, sätta upp pumpar och pumpa vin hit och dit…. rätt teknisk jobb dvs..

    Man jobbar oftats 2 och 2 eftersom ofta behöver en person vara ovanpå tankarna och en nere på marken. Så hjälps man åt och kommunicerar med walkie talkie

    att bara jobba 2 veckor är nog inte så poppis, jag skulle definitvt säga att jag var villig att jobba längre eftersom det tar ett tag att komma in i det!

    En annan fördel är att kunna köpa vin på personalköp! heheh

    lycka till!

  • el_duderino

    Medlem
    18 december, 2005 vid 12:28

    På tal om boende så finns det hostel i Grifftih…
    Annars kan man bo på någon pub.. inga problem!

    Bil är definitivt att rekommendera, då vinerier och även plantage ligger en bit utanför byn!

  • el_duderino

    Medlem
    18 december, 2005 vid 12:33

    Fan jag blev nostalgiskt nu när jag tänkte på det,
    VÄLDIGT händelserikt kan jag säga,
    från att översvämma tankbilar med rödvin så att chaffören blir helt indränkt till att blanda rött vin med vitt vin av misstag (bara 100.000 liter) och försöka komma undan med det eller stå och dumpa kaustik soda i avloppen för “kommunen” säger att avfallsvattnet är för surt!!!

    Allt som allt är det rena vilda västern, alltid action!!!!

  • petter

    Medlem
    29 december, 2005 vid 18:12
  • surf_matz

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 14:52
    Petter wrote:
    Australien är grymt!!!!
    http://www.sevenius.com/windsurf/spots/wa.pdf

    Grym berättelse!

    Det är bara att hålla med, Oz e grymt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Nu har jag tänkt: Det bli Australien i ett år

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.