Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nu jä..ar
-
Nu jä..ar
Publicerad av platon på 2 mars, 2009 vid 12:07är det snart dax även för mig att hoppa i.
Har inte koll på vattentemperaturer på vårkanten, ställer därför följande fråga.
Har iniförskaffat Ascan Titan dojjor, Coldwater Mitts vantar samt har sedan innan en Ascan Polar 5/4/3. Har tänkt att använda detta utan underställ fr.o.m slutet av mars på Haga Park.
Är det realistiskt?:tongue:stefanlindmark svarade 16 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Visst f.n!
Jag surfade sent i november med en enkel 5/3 -dräkt och mellantjocka skor. -1 i luften och +1 i vattnet. Kallt var det, men visst gick det! Sen tar det ett tag att locka fram petterniklas igen, men det kan det vara värt.
Det skadar dock inte att ha med en kamrat som håller koll på om något skulle gå galet. (tänker då i första hand på vattentemperaturen)
-
Onekligen fler som känner att de har problem med surfabstinensen!! Men nån månad till gäller för mig iaf. Har inte direkt vintersurf-kittat mig!!
-
Fullt realistiskt. Tips: har man med sig en termos med hett vatten så kommer den ofta till användning. Är skorna inte täta så häller jag t.ex. en liten skvätt i dem. Sen kan man såklart ha med sig oboypulver (eller ögonblink, som innehåller torrmjölk) eller kaffepulver när man är klar med sina kreativa övningar.
Glöm inte heller att ha med mat och dryck!
-
Med nya dojor och nya skor samt handskar klarar du dig året runt!
-
inga problem har en Ascan Polar och underställ och kört hela vintern utan att frysa….
-
pss234;533067 wrote:inga problem har en Ascan Polar och underställ och kört hela vintern utan att frysa….
Vilken vinter pratar du om?:P Vet inte vart vindarna har tagit vägen…
-
Platon;533056 wrote:är det snart dax även för mig att hoppa i.
Har inte koll på vattentemperaturer på vårkanten, ställer därför följande fråga.
Har iniförskaffat Ascan Titan dojjor, Coldwater Mitts vantar samt har sedan innan en Ascan Polar 5/4/3. Har tänkt att använda detta utan underställ fr.o.m slutet av mars på Haga Park.
Är det realistiskt?:tongue:När jag kom in nån gång i slutet av oktober/08 efter repa på Haga, så ställde jag mig och pratade med en annan surfare som uppenbarligen sett en kitare komma farandes i badshorts. Så allting är ju relativt, tyckte han nämnde något om att han var tvungen och prata förstånd med pojken som skakade/fladdrade som ett asplöv uppe på land. Något i den stilen . .
Det kanske till och med var i början på nov, inte helt säker!?Man slutar som sagt aldrig förvånas!
Köpte cwm och Ascan titan själv förra säsongen, tycker dom är riktigt bra. Vill du vara petig kan du fylla dina cwm med vatten och kolla vart dom läcker. Dom brukar tydligen läcka i sömmarna, sedan täta dom. Jag är rätt lättfrusen om händer men störs inte av att dom tar in lite vatten. Supernöjd med mina! Skorna finns inget och anmärka på, riktigt bra!
-
@davven 533297 wrote:
När jag kom in nån gång i slutet av oktober/08 efter repa på Haga, så ställde jag mig och pratade med en annan surfare som uppenbarligen sett en kitare komma farandes i badshorts. Så allting är ju relativt, tyckte han nämnde något om att han var tvungen och prata förstånd med pojken som skakade/fladdrade som ett asplöv uppe på land. Något i den stilen . .
Det kanske till och med var i början på nov, inte helt säker!?Man slutar som sagt aldrig förvånas!
Köpte cwm och Ascan titan själv förra säsongen, tycker dom är riktigt bra. Vill du vara petig kan du fylla dina cwm med vatten och kolla vart dom läcker. Dom brukar tydligen läcka i sömmarna, sedan täta dom. Jag är rätt lättfrusen om händer men störs inte av att dom tar in lite vatten. Supernöjd med mina! Skorna finns inget och anmärka på, riktigt bra!
I Kite-fallet så är det inte helt omöjligt (eller kanske högst troligt) att han hade badshorts utanpå dräkten…
-
MacTS;533322 wrote:I Kite-fallet så är det inte helt omöjligt (eller kanske högst troligt) att han hade badshorts utanpå dräkten…
Mannen jag pratade med lät dock rätt övertygande, shorts och t-shirt
hade endast kitaren på sig. Tänkte gasa ut mot djupare vatten på sydvästlig vind, men ångrade sig snabbt, ”tur för honom skulle jag vilja säga.” Tror det var ca 6+ i vattnet, 7 i vinden och runt 8-9/msTror inte han skulle överlevt speciellt länge om han fått materialfel en bit ut, lite fel årstid och leka ubåt får man väl säga.
-
davven;533297 wrote:Vill du vara petig kan du fylla dina cwm med vatten och kolla vart dom läcker. Dom brukar tydligen läcka i sömmarna, sedan täta dom. Jag är rätt lättfrusen om händer men störs inte av att dom tar in lite vatten. Supernöjd med mina! Skorna finns inget och anmärka på, riktigt bra!
Sikaflex över sömmarna så blir CWM mycket varmare. Läckte som såll innan. Tryckte bara på direkt från tubförpackning och smetade ut tunt.
Har kört med tunna yllefingervantar (inte syntet) inuti CWM när det var som kallast (isskorpa på seglet och ishalka på däck). Är rätt frusen om händerna i övrigt men jag var ändå nöjd med hur den kombinationen fungerade.
En annan varm pryl är tunn neoprensocka inuti vinterskorna.
Var är värmen? Sportlovet är ju över nu…
/Frusen
-
@stefanlindmark 533328 wrote:
Var är värmen? Sportlovet är ju över nu…
I Skåne är det enligt metrologerna redan vår… I måndags hade medeltempen legat över 0 grader i 7 dagar på rad.
På dagarna är det runt en 5 plus, så det finns inte så många ursäkter längre 😉
-
Gnutten;533397 wrote:I Skåne är det enligt metrologerna redan vår..
Ja ja… Rub it in bara :frown:
Nu blir det ännu mer uppenbart för en 08 att landet är avlångt. Jag vill ha vår här i Tokholm och inte rapporter om 38 cm tjock is. Det värmer inte heller med kollegor som klagar över träningsvärk efter att ha fiskat i helgen och ”behövt” borra 25 hål i isen.Off topic:
Jo, vinterfiskarna ovan isen är övertygade om att vinterfiskarna under isen faktiskt står stilla så att isen måste perforeras överallt. ”Fiskarna går och lägger sig stilla i en grop på botten så man måste träffa rätt med borrhålet”, fick jag höra idag. Deras motsvarighet till teorin om glasburken med vind?
Logga in för att svara.