Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom

  • Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom

    Publicerad av safesurfer på 14 oktober, 2007 vid 17:59

    Trots den svaga vinden lyckades jag knäcka ytterligare en aluminiumbom idag. Blev lite ledsen då det var en tekknosport alu köpt på SurfersP . Den har känts riktigt bra och robust därför blev jag riktigt förvånad då den helt plötsligt var i två bitar. Alu röret gick av på det vanliga stället dvs fram intill masten. Det var inga skarvar eller skruvhål där röret gick inte heller mycket aluminiumoxid. Jag kanske använt bommen 20-40ggr och den är 2år gammal, jag seglar inte heller så speciellt hårt, bommen ser ut som ny bortsett från att den är av. Det var den femte bommen jag knäcker på 10år så jag undrar om man inte ska gå över till kolfiber. Jag undrar därför om bommar helt i plast och kolfiber har längre livslängd speciellt med tanke på utmattningsskador och oxidering. Kan ni rekommendera prisvärda och bra kolfiberbommar. Vill givetvis ha en privärd bom men hållbarhet är viktigare än priset, är så ruskigt tråkigt att simma hem och risken är att trasigabomrör skär sönder seglet. Har tittat lite på AMEX Proline, Local spirit pro carbon och fiberspar brukar väl göra bra grejer.

    swe-496 svarade 16 år, 6 månader sedan 22 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • pennywise

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 18:13

    tänkte likadant när jag körde av en neilpryde x3 bom för två år sedan, men sedan dess har jag kört av två localspirit carbon bommar, gick dock på garantin =) den tredje har snart hållt i ett år, vi få väl se hur länge till den håller…Dock så har de ju kommit med ledat frontbeslag nu, kanske funkar bättre?

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 18:24

    Knäckte också en alu bom häromveckan, blev en lång simtur hem från roxen och fick överge riggen (Fiskade dock upp den) En hederlig gammal chinook bom var det.

    Jag har en till likadan ligger hemma men funderar på att köpa något nytt, dock så är jag student och har inte sååå gott om pengar. Och ny bräda och nytt 8.3 står nästan före in inköpsordningen.

    MEN, Hur är det med alu/kol bommar? Dvs Neil Pride X6 och dem? Ibland får man tag i en sådant för 1300 kr. Den känns grymt stabil! Eller ska man köra på gamla kolfiberbommar för 1500 kr istället?

  • safesurfer

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:06

    Jag vill inte ha någon aluminium i främre beslaget då det ofta är där den största belstningen är. Är man främst ute efter styvheten så kan jag tänka mig at hybrid bommar fungerar men då jag främt är ute efter hållbarhet så tror jag att det är helt i kol som gäller, så man inte har någon svag länk. Jag är försiktig med att köpa master och bommar begagnat eftersom det är svårt att bedöma skicket, ett segel och en bräda kan man ofta se skador på och många gånger laga, en spricka i en mast eller bom så är den helt förbrukad, har bara dåliga erfarenheter av begagnade master och bommar, en mast som gick sönder första timmen jag seglade. De master jag köpt nya har hållit hur bra som helst. Kan därför tänka mig att lägga 5000 på en bra kolfiberbom om den håller lika länge som kolfibermaster.

  • el_duderino

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:26

    Jag var i samma situation som dig nyligen och bestämde mig för att byta över till Karbon. Medellivsslängen på mina alubomar har legat på uppskattningsvis 1-2 år, vilket blir tråkigt i längden. Men det är väl bara att acceptera att, hur fräcka aluminiumlegeringar tillverkarna än anser sig ha använt, kommer bomarna att mattas ut och gå av tillsist!

    Kör nu på Chinook Karbonbom och det enda jag kan tänka är: Varför bytte jag inte tidigare??? Ok, bomen är dyrare, men det är förhoppningsvis livslängden också! Känslan är super, riggen känns lättare, styvare och mer direkt… I LUV IT! Detta kanske är generellt för kolbomar men jag kan iaf rekommendera denna:

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=13&pid=30

  • dane

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:29

    Körde av min NP X3 i fredags som faktiskt hållt i sex år. Vad som var bra med den X3-an var att den hade en plast/gummi-hyllsa runt den svagaste punkten av alu-röret (kring frontbeslaget). Brottet skedde just där vilket gjorde att bommen inte gick helt av utan den höll ihop av plasthyllsan, och jag kunde enkelt ta mej in till land, skönt när det bara var 5 grader varmt.

    Vet inte om NP satt dit hyllsan av säkerhetskäl, men finns liknade hyllsa på andra bommar?

    Kolbommar: Är det inte den reducerade vikten man vill åt med en kolbom, hållfastheten vet i tusan om den blir så värst mycket bättre, men nån mer materialkunnig kanske vet.

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:37

    Jag kan bara hålla med El Duderino om att chinooks kolbom är grym.

    Ang. vikt och kolbom, jag köpte inte kolbommen för att spara vikt den väger ungefär lite mycket som lika långa alubommar brukar göra. Kol blir inte utmattat på samma sätt som aluminium.

  • kinetic

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:10

    Vindsurfing.se har prisvärda kolbommar….Har själv 3 st, o lär bli en fjärde snart…

  • memark

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:16

    @SafeSurfer 422116 wrote:

    bommen ser ut som ny bortsett från att den är av.

    Humor! 😀

  • safesurfer

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:27

    Special price for you my friend. Skulle åkt till TT och sålt den till en speedare som en speed bomm.
    -Det ska bara vara ett rör man minskar luftmotståndet på det sättet, Finian M special.

  • swe227

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 16:42

    Har kollat lite på Tekknos bommar, kan väl inte vara sämsta skiten då L.Pedersen kör med deras prylar…Nån annan som vet nått om deras bommar?

    säljs billigt här:
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=163&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

  • jakob_s

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 17:06

    ser e x a k t likadan ut som vs.se…

    Samma frontbeslag, rör och greppet börjar på samma ställe..Bakbeslaget ser också det ut att vara detsamma..

    Bommen är Prisvärd som faan

    Enda minuset är att kolfibern absolut måste vara synligt där framme…Rätt halt om man råkar greppa just där med lite fart.

  • swe227

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 17:17
  • jakob_s

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 17:29

    “TT” är i mitt tycke inte bättre.
    Det är samma som Gunsails, localspirit och x andra..

    inte monoqocue, tjockare grepp etc.

  • janne_b

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 17:32

    Har haft en Pryde kolbom i 11 år!!!
    Har varit med om en hel del nere i Kapet bl.a.
    Alubeslaget fram gav sig efter 3 år sedan limmade jag
    fast ett kolbeslag (Pryde) och det håller än;)
    /J

  • soulsurferusa

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 22:22

    Kan bara säga: streamlined true performance narrow surf boom

    Men “Only try it when you are ready to buy it.” Det finns inget bättre! Period! Bomen är värt varända krona och kommer att hålla för evigt!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.