Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nu när det inte blir så mycket tid på vattnet…

  • nu när det inte blir så mycket tid på vattnet…

    Publicerad av jakobb på 27 december, 2009 vid 14:53

    så har jag funderat lite och hur många gånger har ni tappat draken?

    jag har lyckats tre gånger varav en när kiten flög över väg 100 och alla har berott på att QR på leashen gått upp :tongue:

    jakobb svarade 14 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • davids

    Medlem
    27 december, 2009 vid 16:50

    Har nog hänt 3 ggr… En gång när jag vägra ge upp sessionen fast centre-linen var duktig sliten. Så sliten att den givetvis gick av precis när jag skulle upp på land. Landa i ett buskage i JP så det gick helt ok.

    Sen två gånger på Woodies (två dagar i rad, dagen innan blev jag av med en bräda, bra flyt den veckan faktiskt), båda gånger på grund av trasig leash. Första gången släpa Tom in den, snällt.. Andra gången försökte Susi men misslyckades så jag fick snällt spring upp till auton och köra upp till nästa strand där den (turligt nog i cross-off vindar) flöt i land lagom tills jag kom ner på stranden..

    Vad finns det då för lärdom av detta? Kolla din utrustning, se till att allt är i fungerbart skick och chansa inte om det är på gränsen, skulle jag väl tro…

  • mrmille

    Medlem
    27 december, 2009 vid 16:56

    Två-tre gånger kanske, bara en gång som brandkåren fått plocka ner kiten från ett träd dock. Det har i samtliga fall berott på att leachen pajat eller varit fel ihopsatt. En bra reminder att alltid alltid kolla att den är som den ska.

  • pjoter

    Medlem
    27 december, 2009 vid 22:43

    2 ggr.
    första gången gick selen sönder så alltihop gav sig iväg. Hann efter en löjligt lång språngmars fånga den precis innan kite rippades mot en ankrad båt. Andra gången hade jag i all iver glömt kroka i leashen. Gott nog var jag ensam i lundåkra å kunde springa ikapp kiten. Blev sjukt förvånad när jag skrotade urkrokad å det aldrig kom något ryck.

    Sen har jag varit nära några gånger då leashar gått sönder men haft turen att kiten har hängt kvar ändå eller att jag upptäckt det i tid.

  • petting_4

    Medlem
    28 december, 2009 vid 09:31

    6 gånger om jag inte minns fel. 2 uppe i funäsdalen på snön som vägrar att bromsa drakens framfart när den slitit sig:( fick gå långt dom dagarna.. allt tackvare min Mystic Firestarter som ville gå hem pga. sjukdom.
    1 gång i frånlandsvind på jakt efter lite schysst plattvatten i bohuslän lyckades jag releasa ofrivilligt i en s-bend som gick åt skogen. Hur det slutade förtälger ej historien:( haha
    1 i Anerås
    1 i Askimsviken
    kommer inte ihåg den sissta, men den existerar.

  • solomin

    Medlem
    28 december, 2009 vid 19:28

    Nybörjare, så jag har bara hunnit bli av med den en gång.

    Jag skulle försöka lära mig att hoppa, misslyckades så att jag fick slaka linor och en styrlina hakade i kroken. Efter ett antal loops så rykte jag chicken loopen utan att det hjälpte. Sedan åkte leashen och efter ytterliggare några loops lyckades jag bli av med Kiten. Jäkligt glad att det var på djupt vatten även om jag fick simma en bit, brossan fångade kiten och hämtade brädan. Helt slut fick jag hjälp att snurra upp linorna så att jag kunde gå tillbaks och rigga om.

  • petting_4

    Medlem
    28 december, 2009 vid 20:57

    Nu för tiden är har jag surrat en jäkla massa el.tejp framför releasen på leashen så den inte kan halka upp. Ivärsta fall finns en sista utväg på min firestarter med releas eller kniv för linorna.

  • joakim76

    Medlem
    30 december, 2009 vid 14:53
    jakobb;593381 wrote:
    så har jag funderat lite och hur många gånger har ni tappat draken?

    jag har lyckats tre gånger varav en när kiten flög över väg 100 och alla har berott på att QR på leashen gått upp :tongue:

    Du får ju byta ut din skit Ovando !

    ALLA vet att dom suger 😉

  • jakobb

    Medlem
    30 december, 2009 vid 15:05
    Joakim76;593639 wrote:
    Du får ju byta ut din skit Ovando !

    ALLA vet att dom suger 😉

    haha jo tyvärr… du kanske vill köpa den? :cool2:

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nu när det inte blir så mycket tid på vattnet…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.